A páros kétszemélyes Magnus Fusion kisgépével másfél hónap alatt mintegy 80 órát töltött a levegőben, és ez alatt 12 ezer kilométert repült - hangzott el a leszállást követő sajtótájékoztatón. Az expedíció ideje alatt 15 ország, így Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Izrael, Jordánia, Ciprus, Törökország és Görögország légterében is megfordultak.
A vállalkozás ötletét egy 82 évvel ezelőtti hasonló expedíció adta, akkor Bánhidi Antal és Bisits István a Gerle 13 elnevezésű gépükkel repülték körbe a Földközi-tengert. Hankusz Kálmán és Földi Zoltán az ő emléküknek adózva, hasonló útvonalat járt végig az elmúlt hetekben.
"Rendkívül megterhelő volt az út, de tudtuk, hogy mire vállalkozunk, számítottunk a nehézségekre. A hazafelé úton már többször arra gondoltunk, jó lenne már végre megérkezni" - mondta el Hankusz Kálmán az eseményen. A fotós, aki több ezer képet készített az expedíció ideje alatt, az út legszebb részeként a dél-olaszországi vulkánok feletti repülést emelte ki. Hozzátette: nem habozna, ha még egyszer nekivághatna az utazásnak.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
A páros napi 12-14 órát dolgozott az expedíció sikerén, de még így is adódtak olyan helyzetek, amelyekre előzőleg nehéz lett volna felkészülniük. Földi Zoltán a legijesztőbb tapasztalatukként említette az észak-olaszországi Albengánál történt kényszerleszállást, amelyre azért volt szükség, mert repülés közben megsérült a kabintető, a hirtelen fellépő vákuum pedig több térképet, sapkát és fejhallgatót is kiszippantott a repülőgép belsejéből. A kabintetőt végül cserélni kellett, ezután tudták folytatni az expedíciót.
Földi Zoltán az MTI-nek elmondta, számára a szervezés bizonyult az expedíció legnehezebb részének. Mivel kisgépük prototípus, ezért minden egyes országban külön engedélyeztetniük kellett a repülőt, ez pedig rengeteg időt és utánajárást igényelt.
Hozzátette: pilótaszemmel a legnagyobb kihívás talán a változékony tavaszi időjárás volt, amely számos alkalommal másképpen alakult, mint ahogy arra az előrejelzések alapján számítani lehetett. Előfordult, hogy váratlanul olyan erős szelet jelentettek a légiirányítók, amelynek hatására több nagy utasszállító is visszafordult, a kisgéppel azonban ezt nem tehették meg, mert nem lett volna elég üzemanyag, így folytatniuk kellett az utat az aznapi kitűzött cél eléréséig.
A páros jelenleg egy világkörüli légi expedíciót szervez, amelynek a mostani sikeres út csak a főpróbáját jelentette. A tervek szerint 2016 őszén vághatnának neki az újabb nagyszabású vállalkozásnak.