média;reklám;Garancsi István;ESMA;Simicska Lajos;

2015-04-20 07:00:00

Nem leszünk Simicska konkurenciája

Nem a médiaháborúról, és nem Simicska Lajos érdekeltségei elleni küzdelemről szól, hogy a kormányfőhöz közel álló Garancsi István résztulajdont szerzett az ESMA Zrt.-ben - állítja a cég menedzsmentjének tulajdonosi képviselője. Gátai Péter szerint nem is kívánnak az Orbán Viktorral port összerúgó médiavállalkozó konkurenciája lenni; a villanyoszlopok reklámtilalmáról szóló törvény miatt 2012 agonizáló cég korábbi tulajdonosa, Bleuer István megfáradt az elmúlt évek küzdelmeiben, ezért is vált az ESMA-tól, ám Gátai szerint jó szívvel tette. Mint mondja, Garancsinak lehet ugyan jó kapcsolata Orbán Viktorral, nem erre építenek.

- Konkrétan egyébként milyen törvényi változást várnak?

- Szerintünk teljesen más koncepcióval kellene kezelni a kandeláber piacot. Ami miatt le kellett szedni táblákat, a közlekedés biztonságára való hivatkozást igyekszünk átemelni, de teljesen máshogy közelítjük meg a törvényt, mint eddig: például egységes városképet formálnánk, adott magasságba helyeznénk át a táblákat. Egyéb médiafelületeink kapcsán az önkormányzatok eddig is keresték velünk a kapcsolatot, hogyan lehetne hatékonyan tájékoztatni az embereket, például a legközelebbi ügyeletes rendelőről, stb. Ha újra lesz kandeláberreklám, ezen igényeket is ki tudjuk majd elégíteni. Igazából az önkormányzatoknak hiányzik a legjobban, hogy ez a reklámfelület nem segíti (főleg a nagyvárosokban) a helyiek tájékozódását. Ha mindez egy jó városképi megoldással, európai színvonalon tudna megvalósulni, mindenki csak nyerne vele.

- Már fölvették a kapcsolatot az illetékes minisztériummal?

- Még nem. Azért sem, mert a reklámpiacból így vagy úgy, de el tudott működni a cég, most kifejezett létszükség nem vezérli a változtatást. Határozottabban fogunk kilépni ezután a médiapiacra, és valójában csak plusz siker lenne, ha végül a törvény még megengedőbbé válna.

- Ebből a szempontból is fontos kérdés: reklámadó. Ha most csökkentik, mennyi hárul az ESMA-ra, és mennyit fizettek eddig?

- Az ESMA árbevétele 500 millió forint volt, és most egy százalékra estünk, tehát tavaly kevesebb mint 5 millió forintot fizettünk. Keveset. Vagyis, bárcsak fizethettünk volna mondjuk százmillió forintot, az az mutatná, milyen jó évünk volt. De ha az 5,3 százalékos reklámadót bevezetik, az még a jelenlegi forgalom mellett is komoly kiesést jelenthet. Mi most elsősorban ügynökségi szerepet szeretnénk betölteni. Ahogy a bejelentéskor is közöltük, Garancsi úr a cége reklámtevékenységének koordinálását is várja tőlünk, tehát ahhoz, hogy reklámokat biztosítsunk neki, lesz egy új térinformatikai rendszerünk, és ezen a farvízen keresnénk majd meg a többi közterületi hirdetőt. Szeretnénk elérni, hogy rajtunk keresztül hirdessenek, mert mi olyan pluszokat fogunk tudni adni nekik közterületen, amit más ma még nem. Alapvetően az a célunk, utcai hirdetésekben a legjobb és a legversenyképesebb szolgáltatást tudjuk nyújtani.

Gátolt reklámhordozók
Azzal, hogy ESMA Zrt.-be az Orbán Viktorhoz köztudottan közelálló Garancsi István vásárolta be magát, véget érhet a cég elmúlt néhány éves vesszőfutása. A második Orbán-kormány ugyanis 2012-ben a közlekedési törvény módosításában rejtette el azt a passzust, amely alapján az ESMA-nak több mint tízezer villanyoszlopon lévő hirdetőfelületet kellett leszerelnie. Korábban, 2011 januárjában "csak" az új oszlopreklámok kihelyezését tiltották meg. Akkor mindkét kormányzati lépés mögött Simicska Lajost látták, mondván: a közterületi hirdetési piacon nem akart saját cégeinek riválist. A közterületi piacon - főleg az óriásplakátok és az úgynevezett plakáthengerek révén - ugyanis Simicska, vagy üzlettársai érdekeltségei dominálnak. Ezek közül két cég, a Publimont Kft. és az Euro AWK Kft. például vetélytárs nélkül indulhatott a BKV reklámfelületeinek értékesítésére kiírt 2012-es pályázaton. A második Orbán-kormány alatt Simicska érdekeltségei letarolták a közterületi reklámpiacot, nem véletlenül akarták már 2009-ben megvenni az ESMA-t, sikertelenül. Pletykák szerint később is kapott ajánlatokat a cégvezető-tulajdonos Bleuer István, ám ezeket rendre elhárította. Ezután jött a már említett 2011-es, majd a 2012-es jogszabály-változtatás, amely teljesen kihúzta a talajt az ESMA lába alól. A cég tavaly váratlan segítséget kapott, a Kúria mondta ki, hogy a közlekedés biztonságára vonatkozó tilalom nem érinti a választási kampányokat, tehát a kortesidőszakban a villanyoszlopokra is lehet plakátokat kihelyezni.
Ám az Orbán-Simicska háború az egész helyzetet felülírta, az ESMA mostani Garancsi általi megvétele sokkal inkább egy fricska Simicskának, mint egy jó lehetőség az eddigi tulajdonosoknak. Utóbbiaknak és a cég megmaradó menedzsmentjének csak a 2012-es törvényi tiltás megváltoztatása lenne megfelelő. Ám a Videoton-tulajdonos Garancsi fellépése után - vélhetően - már ez sem várat magára sokáig.