Jósnő imaszőnyeggel és transszal

Publikálás dátuma
2015.05.11 07:46
Pásztor Erzsi nem áll fejen a transzba eséshez, inkább ráfekszik az imaszőnyegre FORRÁS: JÁTÉKSZÍN
Fotó: /
Pásztor Erzsi Kossuth-díjas színésznőnek a minap volt bemutatója a Játékszínben, a Vidám kísértet című komédiában nagy energiájú, mohó étvágyú, lelkes, rendkívül mulatságos jósnőt játszik, hatalmas sikerrel. Jó formában van, ezt megelőzően a Karinthy Színházban volt premierje az Olympia előadásában. Hálás érte, hogy ennyi idősen ilyen sok szöveget képes megtanulni, és akár még mozgásórára is tud járni.

-Volt valamilyen köze a szüleinek színházhoz?

-Nem volt, de ennek ellenére én mindig is színésznő akartam lenni. Az anyukám fantasztikus képességű fodrásznő volt, őrületes humora, előadókészsége volt. Nagy élet volt az üzletben. Anyám úgy tudott előadni történeteket, hogy körülötte bepisiltek tőle.

-Ön ott lebzselt a fodrászüzletben?

- Az iskolából odamentem, mert elváltak a szüleim, a manikűrös asztalnál irkáltam a leckéket, és közben hallgattam, hogy a fejem fölött mit beszélnek. Az anyámat imádták az asszonyok, rengeteg kuncsaft volt. A segédek mellett tanulólányok is dolgoztak ott, időnként némelyikre rábízott az anyám, hogy vigyen el ide vagy oda. Gyerekkoromban lényegében az üzletben éltem, és annak a háznak az udvarában játszottam. Sok minden rám ragadt abból, amit ott hallottam.

- Mikor határozta el, hogy színésznő lesz?

- Mindig is fújtam, hogy színésznő leszek, csak hát kiskoromban rémesen mulya lány voltam. Legyintettek, arra, amikor azt mondtam, hogy színésznő akarok lenni. Az óvodában belesültem a versmondásba. Még amikor kijöttem a főiskoláról, akkor is nagyon gyámoltalan voltam, nem is tudom honnan volt bennem az az őrült akarat, hogy én mégis színésznő leszek. Évekig minden produkcióba úgy fogtam bele, hogy ezt úgyse tudom megcsinálni. Fiatalon Dürrenmatt Fizikusok című darabjában játszottam például a púpos orvosnőt. Sík Ferenc rendezte az előadást. Azt mondtam neki, nem létezik, hogy ezt meg tudom csinálni. Síkkel sokat és nagyon jól dolgoztunk együtt, közös nyelvet beszéltünk, meg sem hallgatta az aggályaimat. Egyszer csak kiderült, bár rossz az én számból ilyet hallani, hogy fantasztikus alakítás lett, de hát így szólt akkor a fáma.

- Szeretett több vidéki színházban játszani, vagy Pestre akart már kerülni, és ez nem sikerült?

- Amíg a szintén vidéki színész férjemmel, Holl Istvánnal, a házasságunk tartott, és az 21 évig tartott, addig természetes volt a vidéki lét. Egy ideig normális családi életem volt. A férjemnek mindig jól ment a pálya, én voltam az, akinek ritkábban adódott szerep. De azért mindig megkaptam az extra feladataimat, szóval azért én nagyon jó szerepeket játszottam.

- Fiatalon már Örkény Macskajáték című darabjában az öregen is szerelmes Orbánnét osztották önre.

- Harminchat éves voltam, amikor először játszottam. De addigra már megbarátkoztam azzal, hogy akkoriban nemigen kaptam saját korombeli szerepeket. Mindig akadt valami, amire azt mondták, hogy csak én tudom eljátszani. A Koldusoperában a kolduskirály felesége sem volt kutyafüle fiatalon.

- Mindkét szerepet három különböző produkcióban is játszotta...

- És végül is imádtam mindegyiket. Valamennyi produkcióban jól éreztem magam. Alaptulajdonságom, hogy ahová beteszem a lábamat, ott próbálom megteremteni magamnak azt a közeget, hangulatot, amiben jól érzem magam. Csak úgy tudok dolgozni, ha örömmel megyek be a színházba. Így volt ez a Vidám kísértet próbái alatt is, már amikor reggel fölkeltem, örültem, hogy jaj de jó lesz.

-A jósnőt alakítja. Ez legendás szerep, annak idején a Pesti Színházban Bulla Elma adta, aztán az ő halála után Tábori Nóra. Vérbő, nagypofájú, jókora étvágyú nőről van szó, aki többször transzba kerül, hogy kapcsolatba lépjen a túlvilággal.

-Bulla és Tábori is nagyszerű színésznő volt, az én eszközeim egészen mások, mint amilyenek az övéik voltak. Én például nem állok fejen a transzba eséshez, ahogy ők tették, hanem egy kis imaszőnyeget dobok le a földre, és ráfeküdve olyan mozgást végzek, amitől aztán transzba esem.

-Ez igazán ziccerszerep...

- Ezt a szót nem szeretem. Egy ziccerszerepet is nagyon el lehet rontani, ha nem megfelelő színész játssza. Sokan azt gondolják, hogy a ziccerszerephez szinte semmit nem kell csinálni.

-A ziccerszerep az én értelmezésemben annyit jelent, hogy magas labdát kap. De hát azt le is kell ütni.

- Hát erről van szó. Ráadásul új feldolgozásban megy nálunk a darab, mindenkinek remek szerepe van benne. Mindenki más is ziccerszerepet játszik. Remek vígjáték, amiben én játszom az egyik nagyon jó szerepet.

- Azt lehet mondani, hogy a sokad virágzását éli?

- A sokad, az talán túlzás. Soha nem érzem azt, hogy na most aztán rendben van minden. Már mielőtt megkezdődtek a Vidám kísértet próbái is egy élvezetes premieren voltam túl. Az első perctől kezdve szerettem az Olympiát a Karinthy Színházban, és benne a hercegnő szerepét.

- Mondta, hogy nem mindig találták meg a szerepek, de most egyik premierjét követi a másik.

- Mindennek ellenére az igazság az, hogy én vidéken nagyon sokat játszottam, például a soproni színházban évekig jobbnál jobb szerepeket, de ezt a kutya se tudta, mert ma már nem divat újságíróknak vidékre jönni, és nagy cikkeket írni. Egy celeb világban már nem arról írnak, hogy a soproni színházban mit mutattak be. De én ettől még imádtam a soproni színházban játszani, a közönség is nagyon szerette, amit csináltunk. És Szegeden ugyanígy volt ez. Szóval sok jót játszottam, ami nem került Budapestre. Akkor még nem éreztem azt, hogy ez olyan fontos lenne, mert én megkaptam a szerepet, és valahogy mégis lett egy olyan ismertségem, hogy bármerre is megyek, nagy szeretettel fogadnak, megismernek, örülnek nekem. Nem csak a tévés meg a filmszerepeim miatt, hanem elhiszik, hogy színházban is sokat láttak Budapesten, pedig nem így van. A Szomszédok sorozatában csak epizodista voltam, de mind a mai napig él az a figura. Mrs Lipton szinkronszerepem, még így is tudják, hogy ennek a figurának én vagyok a hangja. Sokan fölemlegetik, és ez nekem mindig is jólesett. Úgyhogy én nem éreztem mellőzöttnek magam amiatt, hogy vidéken voltam. És már érdemes művész címet, meg Kossuth-díjat is kaptam, ez boldogság.

- Azon ritka színészek közé tartozik, akik alapvetően jól vannak?

- Jól vagyok, mert már azért is hálás vagyok, hogy a hetvenkilencedik életévemben lehetek, és egyáltalán még be tudok járni a próbákra, meg tudom tanulni a szöveget, akár még mozgásórára is tudok menni, ha ez a szerepemhez szükséges. Ez azért nagy dolog!

2015.05.11 07:46

Ha kiállnánk a fényre - Jeanne d’Arc legendája a Katona József Színházban

Publikálás dátuma
2019.01.19 13:19
A per lefolytatóinak sajátos divatbemutatója
Fotó: / DÖMÖLKY DÁNIEL
Jeanne d’Arc sok száz éves legendáját vette elő a Katona József Színház Mészáros Blanka főszereplésével a Kamrában. Hegymegi Máté rendezésében kíméletlenül pontos, felkavaró előadás született.
„ A jelen idő vitrinében égek” - mondja Mészáros Blanka, mint Jeanne d’Arc a Katona József Színház Kamrájában a Hegymegi Máté által rendezett előadás elején. Eközben a hitről beszél, illetve arról, hogy sokszor csak mondjuk, hogy hiszünk, aztán nem vagyunk hajlandóak semmit sem tenni érte. „ Csak a valóság lezárt képeit nézegetjük.” A sötétben maradunk és nem merünk kiállni a fényre. Nem vállaljuk a megbélyegzést. Persze az ilyen vállalásnak ára van. Nem is akármilyen. Főként, ha az ember közben egyedül marad. A hőssé lett, majd máglyán elégetett parasztlány legendáját nagyon sokan feldolgozták. Most Garai Judit ezeket a drámákat, dokumentumokat és filmforgatókönyveket felhasználva írt egy új szöveget. Friss, pontos és felkavaró és nagyon mai. Lehetne akár egy a tetteiért számon kért mai fiatal tüntetőlány is a történet főszereplője. Persze ne menjünk messzire, hiszen a máglyahalál csak nem jön újra divatba. Sok minden mégis ismerős, nem véletlenül a jelen idő vitrine… A színpadon tényleg egy valódi üvegvitrin. (Díszlet: Fekete Anna) Ebbe zárják be a perbe fogott lányt. Előtte a per résztvevői végigvonulnak a kifutón, mint egy divatmutatón (Jelmez: Kálmán Eszter), majd belenéznek az üvegvitrinbe. Igen, minden csupa tettetés, színjáték. Az őszinteségnek ehhez semmi köze. Az érdekek számítanak, a konspiráció. Minden és mindenki ennek az eszköze. Aki pedig nem hajlandó ebben a színjátékban a saját, illetve a ráosztott szerepet eljátszani, annak lesz ne mulass. Legfeljebb utólag szentté nyilvánítják. Pedig Jeanne d’Arc tiszta, nagyon is az. Ezzel még nem is lenne baj. Legyen hős, hallgasson a hangjaira, koronáztassa meg a királyt, de aztán álljon be szépen a sorba. Elég a nagyképűségből! Elég a küldetésből! A Katona József Színház ennek az egész álszent folyamatnak a lényegét vágja a képünkbe. A fiatal rendező Hegymegi Máté több munkájával (Peer Gynt, Bádogdob) már felhívta a figyelmet a tehetségére. És szerencsére eddig minden előadása képes volt egyedi és markáns lenni. Most miközben kíméletlen közeliket mutat, sok mindent a színészekre bíz. És ők meghálálják ezt a bizalmat. Mészáros Blanka egy valódi utat mutat meg a színpadon. Nem kímélve önmagát, nagy energiával végigmegy rajta. A hősből az áldozattá válásig. Végig megőrizve a tisztaságát, ami a színésznőből egyébként is árad. A pert levezénylő férfiak pedig szintén önmagukat adják: a bíró Kocsis Gergely, az inkvizítor Rába Roland, az ügyész Elek Ferenc és az angolokat képviselő Tasnádi Bence. Asszisztálnak egy gyakorlatilag előre eldöntött perben. Mindenki a saját vérmérséklete és ízlése szerint. De mindannyian ugyanannak a gépezetnek a részei. Mészáros Béla, Máté Gábor, Dankó István és Vajdai Vilmos több szerepet is megoldanak. Warwick (Mészáros Béla) mondja: „Rettenetes látni, ahogy egy ilyen ártatlan teremtés szétzúzódik két nagyhatalom: az egyház és a törvény között.” Ezek a rendszerek pedig könyörtelenül felfalják azt, aki nem engedelmeskedik. Nem csak a múltban, hanem a jelen idő vitrinében is. Infó: Jeanne d’Arc – a jelen idő vitrinében Írta: Garai Judit Katona József Színház - Kamra Rendező: Hegymegi Máté                 
2019.01.19 13:19
Frissítve: 2019.01.19 13:19

Nicki Minaj nem kér és nem ad kegyelmet

Publikálás dátuma
2019.01.19 12:22
Nicki Minaj olyan dolgokat mond ki, amikre sokan gondolni sem mernek
Fotó: AFP/ LLUIS GENE
Bevetésen van: nem kér és nem ad kegyelmet. Hatalma teljében érkezik Budapestre a hip-hop királynője.
Nem akarják tudni, hogy miről szövegel. Olyan dolgokat mond ki, amire egy nemzedékkel feljebb gondolni is csak leoltott lámpa mellett mertek. Közben pajkosan mosolyog, a szemünkbe néz és a vesénkbe lát. Alig van rajta valami cucc, és úgy rázza, hogy belepirul a YouTube. Azt hittük, hatvanhárom évvel Allen Ginsberg Üvöltése után minket már nem lehet meglepni. De ha mégis, akkor nem egy feltöltött fenekű trinidadi csajon fogunk csodálkozni. Csakhogy közben eljött a XXI. század, és itt állunk leforrázva. Új költők, új dumák, új mozdulatok. Rengő popsik és széttárt lábak: ha ez kell ahhoz, hogy figyelj arra, amit mondok, hát tessék, itt van, nem szégyellem, szerintem te előbb fogod elfordítani a fejed. A pasik álma, a csajok bálványa Port of Spainben született. És ha már a hip-hop királynője, hol máshol, mint Queensben nőtt fel, tizenegy éves kora óta rappel. Alig esett le a hátsójáról a tojáshéj, és már övé volt az összes női Billboard rekord: mióta vezetik a ranglistát (1958), ilyet még nem látott a világ. Az új kor szelleme, az új nemzedék hangja, a modern média boszorkánya. Beyoncétól Jay-Z-ig mindenkivel dolgozott, aki manapság számít. A Jessie J-vel és Ariana Grandéval közös Bang banget több mint egy és negyed milliárdszor nézték meg a videómegosztón, a Time magazin szerint 2016-ban ott volt a földkerekség száz legbefolyásosabb embere között. Persze a rap nem igazi művészet, ha az, akkor is csak szubkultúra. Mint a rock volt 1964-ben vagy a dzsessz Louis Armstrong felbukkanásakor. A tehetséget amúgy sem lehet számszerűsíteni, mindenesetre Minaj mind a 157 centijére jut egy tonna. A mindenféle gettókból végleg kitörő fiatal nők öntudatával közli, hogy mit akar és mit hajlandó cserébe adni. Voltak persze előzmények, például amikor Aretha Franklin követelt több tiszteletet (R.E.S.P.E.C.T.). De ez már más. Minaj meg a mögötte táncolók ténynek tekintik az élet minden területére kiterjedő egyenjogúságot és ezt a képünkbe is mondják. Obszcén szavakkal és még obszcénabb gesztusokkal, mert hát magasan van már az ingerküszöb. Napjaink Josephine Bakerének keményen meg kell dolgozni minden perc figyelemért. Nem csak a szexről van itt szó, de azzal lehet a dolgot legkönnyebben tudatosítani. Meg persze azt lehet pénzre váltani. Ahogyan a dzsessz és a rock esetében, a hip-hopot is gyorsan megtalálta a biznisz: ami érdekli a fiatalokat, az a bankot is érdekli. Más olvasatban persze eljött a Kánaán: milliárdokhoz jut el a mondanivaló, és azok a milliárdok még fizetnek is érte. Kis probléma, hogy mindez angolul zajlik, Minaj esetében ráadásul géppuskagyorsasággal. Aki nincs benne, azt se tudja, most éppen kinek válaszol, mire utal, hová reagál. A február utolsó hétfőjére eső budapesti koncerten egy alig húszéves rapper Juice WRLD lesz a vendége. Ő a Minden csaj egyforma című számmal tört be, de ne higgyünk neki. Infó: Nicki Minaj-koncert Papp László Budapest Sportaréna február 25. 

Anakonda (részlet)

Az anakondámnak nem… Az anakondámnak nem… Az anakondámnak nem kell tőled semmi, ha nem elég nagy a popód Atyavilág, nézd már a seggét Atyavilág, nézd már a seggét Atyavilág, nézd már a seggét Nézd már a seggét (nézd már a seggét) Ez a Michael nevű srác, aki motoron járt A farka mint egy torony és nem az Eiffelre gondolok Igazi vidéki nigger, engedi, hogy játsszak a fegyverével A puncim annyira kifárasztja, hogy Valeriánának hív Most jöhet a durr, durr, durr Engedem neki, hogy beverje, mert kokót árul Megkever, mintha római saláta lennék, őt meg Romaine-nek hívnák És mikor végzünk, Balmaint vetetek vele magamnak  Valami ütős cuccon vagyok Amúgy, mit is mondott? Látja rajtam, hogy nem szoktam kihagyni az étkezéseket? Na csak gyere, dugjunk a kocsimban Hagyom, hogy kinyaljon a fogékszerével És azt mondja, hogy nyugi És azt, hogy ez most komoly, meg imádja a szexepilem Azt mondja nem szereti a csontkollekciókat, neki kell valami, amit megmarkolhat Szóval jövök a Jaguárral, mint Maywaether a pofonnal... Dun-d-d-dun-dun-d-d-dun-dun (Fordítás a www.magyar-dalszoveg.hu alapján) 

2019.01.19 12:22
Frissítve: 2019.01.19 12:22