Megírtuk: a második Orbán-kormány 2012-ben a közlekedési törvény módosításában rejtette el azt a passzust, amelynek alapján az ESMA-nak több mint tízezer villanyoszlopon lévő hirdetőfelületet kellett leszerelnie. Korábban, 2011 januárjában "csak" az új oszlopreklámok kihelyezését tiltották meg. Mindkét kormányzati lépés mögött Simicska Lajost látták, mondván: nem akart saját cégeinek riválist a közterületi hirdetési piacon, ahol - főleg az óriásplakátok és a plakáthengerek révén - az ő, vagy üzlettársainak az érdekeltségei domináltak. A második Orbán-kormány alatt Simicska érdekeltségei letarolták a közterületi reklámpiacot, nem véletlenül akarták már 2009-ben megvenni az ESMA-t, sikertelenül.
Pletykák szerint később is kapott ajánlatokat a cégvezető-tulajdonos Bleuer István, ám ezeket rendre elhárította. Azután jött a már említett 2011-es, majd a 2012-es jogszabály-változtatás, amelyekkel teljesen kihúzták a talajt az ESMA lába alól. A cég tavaly váratlan segítséget kapott, a Kúria mondta ki, hogy a közlekedés biztonságára vonatkozó tilalom nem érinti a választási kampányokat, tehát a kortesidőszakban a villanyoszlopokra is lehet plakátokat kihelyezni. Az Orbán-Simicska háború az egész helyzetet felülírta, az pedig, hogy Garancsi áprilisban megvette az ESMA-t, még erőteljesebb üzenet lehet Simicskának, mint egy jó lehetőség az eddigi tulajdonosoknak. Erre reagálva adott interjút lapunknak április közepén a cég menedzsmentjének tulajdonosi képviselője.
Gátai Péter állította: nem a médiaháborúról, és nem a Simicska-érdekeltségek elleni küzdelemről szól, hogy Garancsi résztulajdont szerzett az ESMA-ban. Azt is mondta, Garancsinak lehet ugyan jó kapcsolata Orbán Viktorral, de nem erre építenek, a törvényi korlátozások módosítására számítanak. A mostani javaslat nem indokolja, hogy a balesetveszélyt immár miért nem lényeges, bár az is igaz, hogy a 2012-es törléskor sem támasztották alá, hogy a villanypóznákon függő táblák miért veszélyesek.