"Meg fog épülni az M4-es, de nem autópályaként, hanem autóútként, ehhez azonban "mindent újra kell gondolni, újra kell számolni" - közölte Orbán Viktor szerdán Szolnokon. A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a régi négyes út négysávosításával, illetve részben új nyomvonallal kötik majd össze Szolnokot Budapesttel és így az M0 segítségével összekapcsolják a magyarországi autópálya rendszerrel. Szalay Ferenc, Szolnok fideszes polgármestere hozzátette, hogy az Abony és Fegyvernek közötti, leállított útépítés "új gondolattal folytatódik tovább": ennek egyik része a szolnoki északi elkerülő, a másik a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakasz. A nagyra törő tervet 2019-ig kell megvalósítani.
Orbán Szolnokon ismét felmelegítette az azóta többször, több forrásból cáfolt kormányzati állítást, hogy az Európai Bizottság (EB) kartellgyanú és túlárazás miatt végül elállt a projekt támogatásától. Csakhogy a Bizottság szóvivője kijelentette, a tenderbe nem szóltak bele, Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért (PM) Európai Parlamenti képviselője pedig a területért felelős illetékes uniós főigazgató levelével bizonyította, hogy a fideszes politikusok állításával ellentétben nem Brüsszel állt el a támogatástól, mert ilyet soha nem is ígért, hanem éppen a Bizottság kifogásai miatt az Orbán kormány lépett vissza a támogatási igényétől még tavaly szeptemberben. Ezt követően tavaly decemberben az Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres autópálya szakasz 110 milliárdos keretét a kormány 52 milliárd forinttal emelte, miközben a magas költségekre is hivatkozva állította le az építkezést, majd felbontotta a szerződést a kivitelezőkkel: Közgép-A-Híd, a Colas-Swietelsky konzorciumokkal, valamint a Strabaggal. (Az újraindulás is ezekkel a társaságokkal képzelhető el - kivéve a "fekete báránnyá" minősített, Simicska Lajoshoz köthető Közgépet.)
A tervezett M4 sztrádaszakasz autóútként való megépítése sem lesz olcsóbb, mint amit korábban kalkuláltak FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő elmondta, az áttervezés is tízmilliókba kerül, ráadásul hiába vesznek vissza a műszaki tartalomból - ez a Tisza-híd esetében amúgy is nehezen értelmezhető mert két külön útpálya munkálatait kellett félbehagyni-, legföljebb néhány milliárd forintot lehet megtakarítani, miközben 62 milliárdot már kifizetett a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF). Orbán ugyan 22 milliárdos előlegről beszélt, amit elszámolás után vissza lehet szerezni, csakhogy az előlegből a cégek már anyagokat rendeltek, szerződéseket kötöttek, bizonyos munkákat el is végeztek. További költséget jelent, hogy a szerződéseket ugyan felbontotta az állam, de a kivitelezőkkel nem történt meg az átadás-átvétel, s addig a területen ők végzik az állagmegóvást, őrzést. Ennek százmilliós számláját éppen úgy az adófizetők állják, mint amikor átveszi a NIF a terepet és maga kénytelen gondoskodni a műtárgyak állagmegóvásáról, őrzéséről.
Jávor Benedek lapunknak örömét fejezte ki, hogy a kormányfő végre beismerte, az M4-es projekt eleve elhibázott koncepción alapult. Az ellenzéki politikus 2013 óta hangsúlyozta, nem autópályát kellett volna tervezni, hanem a 4-es utat kellett volna négy sávos autóúttá átalakítani. Az esetleges megtakarítást pedig elviszi az, hogy a már elkészült autópálya szakasz többlet szolgáltatásira, a pihenőkre, leálló sávra, fizikai elválasztókra nem lesz szükség, tehát azok költsége több milliárd forintos felesleges kiadás volt. Ezért a pazarlásért valakinek vállalnia kell a felelősséget - vélte Jávor.