A leállított M4-beruházásról Lázár János elmondta: Abony és Törökszentmiklós között az eredeti nyomvonalon építik meg az utat - egyszerűsített műszaki tartalommal -, a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakaszon pedig szintén a műszaki tartalom felülvizsgálatával kezdik majd a munkát - mondta a Miniszterelnökség vezetője.
Lázár új számokkal készült: az elvégzett munka 38 milliárd forintos díján felül kiutalt 28 milliárd forint előleget szeretné visszakérni a kormány.
MTI Fotó: Illyés Tibor
Korábban írtuk: információink szerint a kivitelező két konzorcium, az Közgép-A-Híd, a Colas-Swietelsky valamint a Strabag is a sajtóból értesülhetett a fejleményekről, mivel a felmondólevél óta senki nem szólt hozzájuk. A leállítás óta folytatják az őrzést és az állagmegóvást, ennek költsége havi ötvenmillió forint körüli. Az elszámolás is a levegőben lóg, eddig erre sem mutatott hajlandóságot a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.
Az eddig elvégzett munka 40 milliárd forintos díján felül kiutalt 22 milliárd forint előleget szeretné visszaszerezni a kormány. Iparági szakértőnk szerint ennek egy részéből már anyagot vásároltak, szerződésekre, tervekre költöttek, így a tételes elszámoláskor derülhet ki valójában mennyi jár vissza, a teljes összeg biztosan nem.
Az eddigi kivitelezők is várják a 4-es út négysávosítására, és különösen az Abony-Fegyvernek közötti elhíresült 29 kilométeres szakaszra kiírandó új tenderek megjelenését, már csak azért is, mert annak tartalma muníciót szolgáltathat egy esetlegesen indítható kártérítési perben.
Szakértők szerint az autóúttá való leminősítéssel nem sokat lehet majd megtakarítani az M4-es elkerülő szakaszra tervezett 110 milliárd forintos költségből. A megváltozott műszaki tartalom miatti áttervezés költségei, az időközben tönkrement földmunkák pótlása újabb költségeket jelentenek, nem beszélve arról, hogy a megépült műtárgyak egy része - például a hidak esetében - meghatározza mi építhető rájuk. Ezeket nem ellentételezi, hogy esetleg nem kell leállósáv és csak kevesebb pihenő.