Habony Árpád;Lánczi Tamás;dohánygyár;BAT Pécsi Dohánygyár Kft;

2015-06-23 09:44:00

Ezért került Habony embere a milliárdos biznisz élére

Különös magyarázatot adott arra a British American Tobacco, hogy miért a kormányközeli Századvég vezető elemzőjét nevezte ki a cég felügyelőbizottságának élére. A cég szerint azért esett Lánczi Tamásra a választás (aki egyébként Habony Árpád londoni cégének ügyvezetője), mert nem dohányzik.

Ahogy arról már tegnap beszámoltunk: a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, Lánczi Tamás március elején lett a dohánycég felügyelőbizottsági tagja, akinek bár üzleti tapasztalata nemigen volt, de Habony Árpád londoni cégének ügyvezetőjeként rendelkezett kormányközeli kapoccsal, ami jól jöhetett a BAT-nak.

A Népszabadság megkérdezte a British American Tobaccot, mi lesz a dolga Lánczi Tamásnak a cégnél, mire ezt válaszolták: „Őszinte és hiteles visszacsatolást várunk cégünk társadalmi megítéléséről, felelősségvállalásáról és jövőbeni fenntarthatósági programjairól.” Ugyanakkor a dohánymulti hangsúlyozta: Lánczi a többi új fb-taggal együtt a BAT operatív vagy stratégiai döntéseinek meghozatalában nem vesz részt, csak „normál felügyeleti hatáskörük lesz”.

Mikor a lap megkérdezte, miért Lánczit látták a legalkalmasabbnak erre a feladatra, annyit közöltek: „olyan elismert szakembereket kerestek, akik egészséges életmódot folytatnak, nem dohányoznak, átlátják a hazai társadalmi folyamatokat, szakértelemmel rendelkeznek a szabályozott piacok működésében, ugyanakkor nincs dohányipari előéletük”.

A BAT a Népszabadságnak cáfolta, hogy Lánczi kinevezésének köze lenne ahhoz, hogy a cég múlt héten nyilvános pályáztatás nélkül, hihetetlenül alacsony koncessziós díjért kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdokat hozó monopoljogát.

Monopólium lett a dohánykereskedelem

Korábban írtuk: egyre nagyobb hullámokat ver az a múlt pénteken életbe lépett kormányrendelet, amely a közérdekre hivatkozva nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a BAT Pécsi Dohánygyár és a Tabán Trafik összefonódását.

Erre a szokatlan minősítésre azért volt szüksége az Orbán-kormánynak, mert az így létrejövő központi dohányellátó cég lesz a nemzeti trafikokat ellátó társaság. A nemzetstratégiai minősítés miatt a Gazdasági Versenyhivatal sem vizsgálhatja a megállapodást, pedig szakértők szerint egy ilyen mamutcég aligha állná ki versenytörvénynek a monopóliumok létrejöttét korlátozó paragrafusainak a próbáját.

A közérdek a kormányzat értelmezésében ezúttal nem más, mint az, hogy egyfelől az egyesülő cég 400 új munkahelyeket ígér, másfelől a koncessziós dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység megkezdésére és az ellátás biztonságára hivatkoztak az ilyen jellegű tevékenységnél meglehetősen szokatlan minősítés megállapításakor.