A nő újradefiniálása

Publikálás dátuma
2015.06.30. 07:45
Tereskova gyakran komponálja bele provokatívan a testét a műalkotásaiba FORRÁS: TERESKOVA
Nagy Kriszta Tereskova képzőművész legújabb, Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel című kiállítása a leheletnyi Liget Galériában látható. A prvokatív alkotó saját meztelen testével üzeni, szerinte napjainkban igenis aktuális téma a feminizmus. Vallja, hogy a férfinak nem kell magát attól kevesebbnek éreznie, hogy a nő több lett.

A számtalan művészeti ággal kacérkodó, azonban elsősorban a festészet felé húzó Nagy Kriszta Tereskova a Liget Galériában kiállított művei két tematikus egységet mutatnak be. Belépve az Ajtósi Dürer sori kiállítótérbe, elsőként az elmúlt év rendkívül őszinte „Naplórajzai” fogadják a látogatót. A művek hatásosak és megbotránkoztatóak. A munka felemel, hirdeti az egyik, a másikon a megfogalmazott tézis péniszrajzok kíséretében áll.

Az alkotó azt mondja, a naplórajz az egyik legelső műfaja, legkorábbi munkái is legalább ennyire személyesek voltak. Alig kell tovább lépnünk, máris megpillanthatunk egy testüzenetet, méghozzá a néhai Petri György költő egyik rövid versét, amelyet a festő saját combjára írt egyfajta bujtatott üzenetként. „Petri költészete rengeteget jelent nekem, egyszerűen fantasztikusnak tartom azt az életművet, amelyet létrehozott. Sajnos személyes kapcsolatunk nem volt, hiszen már tizenöt éve elhunyt” – fogalmazott Nagy Kriszta.

Az elmúlt félév termése, a Testreírás sorozat további harmincegy nagyméretű fotóprintje számtalan elgondolkodtató elemet rejt magában. Ezek nem csupán férfi és női nemről töprengenek, alapvetően egyfajta küldetést töltenek be bomló társadalmi normáink helyrepofozása érdekében.

A képek megbotránkoztatóak, de nem Tereskova szintjén. Habár férfi és női nemi szerv egyaránt szerepel a tárlaton kiállított műveken, közel nincs olyan szinten a rizikófaktor, mint akkor, amikor a művész vaginájáról énekelt, amikor villantott a Sziget Fesztiválon, vagy amikor a 2006-os kormányellenes tüntetések idején – a politikából kiábrándulva – a Parlament tövében végezte el nagydolgát.

A vallásos érzelműeket viszont sértheti a talán legmerészebb mű, amelyen a pucér alkotó imára kulcsolt kézzel takarja melleit, egyenesen ránk néz, fedetlen hasán pedig az alábbi szöveg: „Ha Mária szűz, akkor valahogy én is elleszek, amíg te, szerelmem, ti, férfiak megtaláljátok új viszonyulási pontotokat hozzám, EMBERHEZ.” A kép erejéig felvett póz, az apácák fejkötőjére hajazó kendő és a háttérben felsejlő glória egyöntetűen Krisztus anyját mintázza.

Habár az anatómiai sajátosságokat tudatosan hangsúlyozó műveken a meztelenség visszatérő jelenség, a munkák egyáltalán nem minősülnek pornográfnak. Nagy Kriszta Tereskova művészetében ez tudatos törekvés, egyrészt így fejezi ki legcélravezetőbben a nők és férfiak alá-fölérendeltségét, másrészről tisztában van vele, hogy a művészet éppolyan árucikk, mint bármi más ebben a könyörtelen piaci világban, ezért él a hol finom, hol éles provokáció eszközeivel. Egyébként Salvador Dalí sem tette ezt másképpen.

Zavarba ejtő őszinteség néz vissza ránk arról az állóképről, amelyen a pucér nő vállán hirdeti a felirat: „Bébi, bilincselj le a tiszteleteddel!” A képről úgy vélekedik az alkotó: „Amikor beállok egy nyilvánvalóan szexuális pózba, amelyben a férfi szimplán szexuális tárgynak tekinti a nőt, azt kívánom közölni, hogy hajlandó vagyok a férfi kedvéért szeretetből eljátszani ezt a pózt, de valójában azzal bilincselne le, ha megtisztelne engem, mint független, szabad nőt.

A szabad nőt, akit az emancipáció már felszabadított, de akit a férfiak igazából még rabláncok közt akarnak tartani a régi sztereotip női szerepekkel.” Egy másik alkotáson az ismert Karády Katalin ábrázolás újraértelmezésével játszik a művész, de akad itt „nem vagyok boldog” felkiáltás, G-pont keresés és fenéken elhelyezett Simone de Beauvoir arcmás is.

A tárlat leghangsúlyosabb eleme a falon utolsóként kiállított mű, amely arról szól, hogy „van és létezik” a hazai feminizmus 2015-ben. Az összepingált testű képzőművész hasán, illetve a kép két oldalán magyar és angol nyelven jelenti ki a szöveg, hogy a törekvésnek, amelyről sokan már évekkel ezelőtt lemondtak, napjainkban még komoly szerepe van.

„Az én értelmezésemben a feminizmus azért harcol ma Budapesten, hogy a férfi ne érezze magát attól kevesebbnek, hogy a nő több lett. Hiszen tény, hogy a nő sokszorosát teljesíti annak, amit a régi szerepköre elvárt tőle. S mivel ez a férfire megsemmisítőleg hat, a férfi elfordul az új szabad nőtípustól, helyette a pornót választja, így a férfi és a nő magányos lett. Nekünk, a két nemnek meg kell találnunk együtt azt az új férfi szerepet, amely lehetővé teszi az új szabad nőnek és annak az önálló férfinak az egyesülését, aki már nem tart igényt nőkre, akik szolgálják őt” – jelentette ki Nagy Kriszta Tereskova.

Az alkotó értelmezése szerint az unalomig szajkózott frázisok mellett a nemek egyenlő megítélése magában foglalja a nő összes megvalósulási lehetőségét, például az azonos bérezést, valamint a hímsoviniszta, macsós beszéd eltűnését is. Az alkotó nem győzte hangsúlyozni, korábban tudatosan távolodott el a feminista alkotóművész skatulyájától, de néhány éve úgy érzi, a női szerepek érvényvesztése és az egyenjogúság hiánya miatt ki kell állni a nyilvánosság elé.

Ismeretes, hogy az alkotó Orbán Viktorról készített több mint száz darab különböző portréja tavaly 6,5 millió forintért kelt el, ezért megkérdezem Tereskovát, mit gondol a kormányfő és a feminizmus kapcsolatáról. „Szerintem Orbán Viktor, éppúgy, mint senki más a hazai politikában, nem tartja égető gondnak azokat a problémákat, amelyek ellen küzdünk, de abban biztos vagyok, hogy az európai normákhoz viszonyítva politikailag korrekt a feminizmus kérdéskörében” – mondta.

A naplórajzok, aktok és társadalomjobbító üzenetek július 16-ig tekinthetőek meg a Liget Galériában.

Alföldi Róbert nyitja meg a Pride-ot

Július 3-án pénteken hivatalos megnyitó ünnepséggel kezdődik a jubileumi, 20. Budapest Pride Fesztivál. A rendezvénysorozat idei mottója, “20 esztendőnk hatalom”, egyszerre jelent visszatekintést a két évtizedes hazai leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű és queer (LMBTQ) hagyományokra, és egyszerre hangsúlyozza, hogy a közösség ereje, önszerveződése és jelenléte lehet csak út a jogegyenlőség és társadalmi igazságosság felé.  

A tíznapos fesztivál rendezvényei egytől egyig a közösség sokszínűségét mutatják meg. A látogatók 60 eseményen vehetnek részt, köztük a szivárványcsaládok napján, sporteseményeken, filmvetítéseken és beszélgetéseken például arról, hogy szabad-e provokálni a Pride-on. A fesztivál legnagyobb és legismertebb eseménye, a Budapest Pride Felvonulás július 11-én szombaton fél 4-kor kezdődik.

A hivatalos megnyitó ünnepség 2015. július 3-án, pénteken 21 órakor kezdődik a margitszigeti Holdudvar/Wonderland kertjében. Az idei fesztivált Alföldi Róbert színész, rendező nyitja meg. Beszédet mond még D. Tóth Krisztina újságíró, Léderer András nemzetközi kapcsolatok szakértő, Kapronczay Stefánia, a Társaság a Szabadságjogokért Egyesület ügyvezető igazgatója, valamint Nagy Szilvia, a Szivárvány Misszió Alapítvány elnöke.

Az eseményen átadják a Háttér Társaság díját és fellép Bocskor Bíborka énekes, Kulka János színész és Dunajcsik Mátyás költő is. A hivatalos megnyitó ünnepséget Fullajtár Andrea színész vezeti. 

Szerző

Takáts Eszter keresi a szerelmet (fotók)

Publikálás dátuma
2015.06.29. 10:12
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Hetedik stúdióalbumát készítette el Takáts Eszter, a sokféle műfajban és formációban otthonosan mozgó dalszerző-előadó. A Ha túl közel vagy című anyag a Takács Eszter Beat Band első teljes lemeze, és a hagyományosan a szerelem témáját körbejáró saját szerzemények mellett több érdekes feldolgozást tartalmaz.

"Eddig nem igazán volt jellemző rám, hogy mások szerzeményeit veszem elő, most ez leginkább Kirschner Péter hatására történt, akivel 2013 elején létrehoztuk a Takáts Eszter Beat Bandet. Ezek a számok szervesen illeszkednek abba a kevéssé populáris zenébe, ami mindig is jellemző volt rám" - mondta a gitáros, énekes az MTI-nek adott interjúban.

Kirschner Péter az Európa Kiadó és a Sziámi AndFriends tagja. A Takáts Eszter Beat Bandben nemcsak zenekarvezetőként, szólógitárosként, vokalistaként, hanem producerként és hangmérnökként is dolgozik. Mellette Szeifert Bálint (basszusgitár) és Prommer Patrik (dob) a csapat tagja, a lemezen közreműködött még Dióssy D. Ákos (Kispál és a Borz, billentyűs hangszerek), Szekeres András (Junkies, ének), Bakai Márton (Szűkített Kvartett, hegedű), valamint a Pegazusok Nem Léteznek két tagja, Ács Eszter és Lázár Domokos (vokál). Az idei albumot tavaly egy hatszámos EP (Elmennék) vezette fel.

MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Az egyedül, illetve zenekarával közösen jegyzett nyolc szám közül a címadó Ha túl közel vagyhoz nemrég készült videoklip, akárcsak korábban a lemeznyitó Élhez, amelynek a szövegét Karafiáth Orsolya írta - a klipet a költő kötetének bemutatójára időzítették. Szintén ismerős lehet a zenehallgatók előtt a Lámpagyújtogatók című szám, amely az azonos című kulturális sci-fi főcímdala. A szövegek - akárcsak Takáts Eszter korábbi lemezein - a szerelem, a párkapcsolat témáját járják körül.

"Úgy látszik, a szerelem misztikumát kutatom egész életemben, sokszor saját bőrömet is vásárra viszem, személyes, velem megtörtént dolgokat írok le" - jegyezte meg.

A Minden álmomban a nagy előd és példakép, Cseh Tamás előtt tiszteleg: a dal eredetije, Cseh Tamás, Másik János és Bereményi Géza szerzeménye a Levél nővéremnek 2. című lemezen jelent meg 1994-ben. Az Indián dal szerzője a nyolcvanas évek undergroundjának kultikus alakja, Kőnigh Péter, a szám a Ciklámen együttessel a Moziklip című 1987-es klipfilmben volt látható és hallható. A saját kiadásban készült album záródarabja, az I Want You a Beatles kísérletező korszakának egyik legdzsesszesebb Lennon-McCartney darabja az Abbey Road albumról.

Takáts Eszter kiemelte, hogy sikerült nyugalmasabb mederbe terelnie az életét, miután egy hangszálgyulladás, illetve az ezt okozó zaklatott életmód, bulizás, alkohol és cigaretta hosszú időre komolyan hátráltatta hangegészségét. Kitért arra, hogy a lemez jelentősége ma már egyre csekélyebb, a koncertek viszont mindig jó terepet kínálnak újabb és újabb emberekkel megkedveltetni zenéjét. Takáts Eszter 1999 óta van a pályán, dalai közül sláger lett a Postás és a Drága idő (mindkettő 2006-os szólólemezén, a Rövidtávon van rajta), a mainstream mégsem jelentett számára igazi vonzerőt.

"A rétegzene egyfajta védettséget jelent, és azzal is jár, hogy az interneten sem találnak meg annyira az esetleges kedvezőtlen kommentek. Ugyanakkor az anyagi létbiztonság fontos dolog, és bár még meg tudok élni a zenélésből, ha rosszabb passzban vagyok, ma is aggódni kezdek" - fejtette ki Takáts Eszter. Mint mondta, sokáig állandó pörgés jellemezte alkotómunkáját, az elmúlt időszakban ez is változott. Bár nagyon termékeny szerző, ma már képes fiókba rakni egy-egy dalötletét, és türelmesen megvárni, amíg az idő megérik a megjelentetésre.

A Pécsen született, Zalaegerszegről indult Takáts Eszter számos pop-, rock-, dzsesszformációban és projektben (Pavilon, GumiZsuzsi, Catsandox, Tea Culpa, Pille, Vaga Yaga, Odett és a Go Girz!) játszott az elmúlt másfél évtizedben, ezek közül azonban már egy sem aktív. Zenekaros és szólófellépései mellett Karafiáth Orsolyával is szokott játszani. A közeljövőben tervez egy gyerekelőadást, valamint egy kizárólag vokális lemezt. A Takáts Eszter Beat Band legközelebb július 22-én lép fel a tatai Csillagpont fesztiválon, a hónap végén ott lesz a Művészetek Völgyében a kapolcsi Kaláka Versudvarban, augusztus 1-jén pedig a székesfehérvári Fezenen.

Szerző
Témák
Takáts Eszter