Az egészségügyért felelős államtitkárság mindent megtesz annak érdekében, hogy a biztonságos légimentés továbbra is biztosított legyen – reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), amikor a jelenleg használt hét mentőhelikopter jövő március 10-én lejáró bérleti szerződésének meghosszabbításáról vagy új gépek beszerzéséről érdeklődtünk.
„Az egyeztetések és a szükséges jogszabály alkotási folyamatok előkészítés alatt állnak” – ezzel a konkrétnak egyáltalán nem tekinthető kiegészítéssel kaptuk meg a választ. Ennél csak kevéssel pontosabban fogalmazott június közepén Lázár János, aki szokásos heti tájékoztatóján annyit üzent, a közeljövőben nem tervezik semmilyen helikopter tender kiírását.
A kérdés az elmúlt bő egy évben folyamatosan válaszra vár, nemcsak a légimentés jövője miatt, hanem azért is, mert a honvédség és a katasztrófavédelem gépei az évtized végére elérik a gyártók által még biztonságosnak tekintett üzemidőt, vagyis a teljes magyar helikopter flotta megújításra szorul.
Nem véletlen, hogy a legnagyobb beszerző, a Honvédelmi Minisztérium (HM) vezetője a tavaly áprilisi választások előtt már a belügyi és egészségügyi ágazattal együtt indítható közbeszerzésről beszélt, hangsúlyozva, hogy a tendert majd a voksolás után az új kormány írhatja ki. Hende Csaba legfeljebb 30 helikopter beszerzését tartotta célszerűnek, és legnagyobb igénylőként 142 milliárdos árral tervezett.
A vg.hu áprilisi értesülései szerint a rendvédelmi és közfeladatokat ellátó szerveknél szükséges 30 milliárdos beszerzéssel együtt a helikopter tender teljes forrásigénye 172 milliárd forint lehet. A honvédelmi tárca vezetője akkor még abban reménykedett, hogy 2015 végén alá lehet írni a nyertes beszállítóval a szerződést és jövőre megkezdődhet az új gépek szállítása is.
Ezek a határidők elúsztak, de a mentőhelikopterek ügyében ősznél tovább nehezen halogatható valamilyen döntés, különben nyolc hónap múlva le kellene állítani a hazai sürgősségi mentést a hét regionális bázison. 2013-ban már volt egy eredménytelen közbeszerzés ezen a területen, akkor az a döntés született, hogy az uniós szabályok szigorítása miatt kieső két darab egy hajtóműves helikopter helyett is a másik öt bázison már bevált Eurocopter 135 típusú, két hajtóműves gép bérlésével oldják meg a feladatot.
Az osztrák autóklubbal közösen működő HeliAir Gmbh Európa egyik legnagyobb egységes mentőhelikopter flottáját üzemelteti, az ő gépeik szállnak fel a budaörsi, a debreceni, miskolci, szentesi, pécsi, a balatonfüredi és a sármelléki repülőterekről is.
Az iho.hu közlekedési portál szakértői szerint 2014 októbere és 2016 márciusa között a két legutóbb beszerzett helikopter bérleti díja 682 millió forint lehet, bár ezt az értesülést hivatalosan sehol nem erősítették meg. A nagyságrendek minden bizonnyal jók, tehát a hét gépre most is elköltenek évente másfél milliárdot.
A legtöbb érintett és független szakértő is úgy látja, a közös beszerzés esetén is vegyes flotta épülhet ki, mert a honvédségnek sokkal nagyobb gépekre van szüksége, mint a mentőknek, ahol az egyik legfontosabb szempont éppen az, hogy a balesetek közelében és a klinikákon, baleseti sürgősségi központokban is le tudjanak szállni. A legújabb ilyen leszállóhelyet épp a múlt héten adták át a Szegedi Tudományegyetem új klinikai tömbjének tornyában.
Az Emmi egészségügyi államtitkársága állítólag letett már a nemzetgazdasági tárca asztalára a mentőhelikopterek további bérlését tartalmazó javaslatot és használt gépek vásárlásának ötlete is felmerült, de a pénzügyeket kézben tartó minisztérium az utóbbihoz szükséges 9 milliárdot is soknak találta. Ezeknek a döntéseknek a fényében érthető, hogy a légimentő bázisok korábban tervezett bővítése is elmaradt. Az Országos Mentőszolgálat mindössze annyit válaszolt erre vonatkozó kérdésünkre, hogy új bázisok létesítésére végül nem írtak ki pályázatot.
Nem tudni tehát, hogy mikor és pontosan milyen formában kerülhetnek a kormány elé a helikopter beszerzésekkel kapcsolatos tervek, de az biztos, hogy legalább a légimentés feltételeit meg kell őrizni a jelenlegi színvonalon, vagyis hét kisgépnek repülnie kellene jövő március után is.