Tömörülnek a takarékszövetkezetek

Megvalósulni látszik a tavaly elindított takarékszövetkezeti integráció kapcsán megfogalmazott jóslat, miszerint előbb elveszik a vidék bankjainak önállóságát, majd ezt összeolvadások követik. A végén a jelenlegi közel száz helyett csupán néhány tucatnyi takarékszövetkezet marad talpon, amelyek már kisbankként kezelhetők, és viszonylag sok fiókkal rendelkeznek.

A Napi.hu írja, hogy hamarosan újabb öt takarékszövetkezet olvad be két másikba, így folytatódik koncentráció a vidéki pénzintézeti piacon. A szegedi székhelyű Fontana Credit Takarékszövetkezet és a Partiscum XI. Takarékszövetkezet , a Szatymaz és Vidéke Takarékszövetkezet, valamint a Kiszombor és Vidéke Takarékszövetkezet beolvad a mórahalmi székhelyű Pillér Takarékszövetkezetbe. Az egyesülési szerződés aláírását nem verték nagydobra, időpontja 2015. június 29. volt - derül ki a legfrissebb Cégközlönyből.

Június végén döntöttek a Bátaszék és Vidéke Takarékszövetkezet közgyűlésén, hogy a takarék beolvad a bonyhádi székhelyű Hungária Takarék Takarékszövetkezetbe. A Hungária Takarék 2001-ben már három takarékszövetkezettel (Hegyhátvidéke, Nagymányok és Vidéke, Tamási és Vidéke) egyesült.

A környei székhelyű Környe-Bokod Takarékszövetkezet küldöttgyűlése május 21-én, a győri székhelyű Nyúl és Vidéke Takarékszövetkezeté pedig május 26-án úgy döntött, hogy a mindkét takarék beolvad a komáromi székhelyű Pannon Takarék Bank Zrt.-be.

Még nagyobb változások lesznek a Szentgál és Vidéke Takarékszövetkezet környékén, mivel ebbe a takarékba kilenc másik (Alsónémedi és Vidéke, Balaton-felvidéki, Ercsi és Vidéke Körzeti, Érd és Vidéke, Forrás, Kápolnásnyék és Vidéke, Kaposmenti, Sárbogárd és Vidéke, valamint Zirci) olvad be. A hónap végén pedig a Balmazújvárosi Takarékszövetkezet fiókjaival együtt beolvad a Hajdú Takarékba.

Az integráció "felsőbb szerveiben" furcsa kereszttulajdonlási akciók zajlottak az utóbbi napokban. A Takarékbank 7,39 százalékos tulajdonrészt vásárolt 4,5 milliárd forintért az FHB Kereskedelmi Bank Zrt-ben. Rajta kívül öt takarékszövetkezet is, összesen alig egy százaléknyi részesedést szerzett a bankban. A részvényeket a Magyar Postától vették. Mint ismeretes, a bank anyacége, az FHB Jelzálogbank Nyrt., amely 25,1 százalékos tulajdonos a Takarékbank legnagyobb egyedi tulajdonosában, a Magyar Takarék Befektetési és Vagyonkezelő Zrt.-ben.

A hivatalos magyarázat szerint az összefonódás erősítése a Magyar Posta , a Magyar Fejlesztési Bank Zrt., a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete, a Takarékbank Zrt. és az FHB Jelzálogbank Nyrt. között "a hitelezési aktivitás növelése, a pénzügyi szolgáltatások megújítása, a vidék pénzügyi infrastruktúrájának és kultúrájának fejlesztése érdekében" történik - fogalmaz a Takarékbank közleménye. Információink szerint azonban mindinkább az FHB akarata érvényesül abban, hogy milyen befektetési és hiteltermékeket "árusítanak" a lassan bankfiókszerűen működő takarékszövetkezetek.

Szerző

Sofőrt keresnek, bár nincs mit vezetni

Autóbusz-vezetőket keres hirdetéseiben a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), mivel a kötött pályás közösségi közlekedést érintő, jövő évtől kezdődő fejlesztések miatt pótlóbuszokkal szállítják majd az utasokat - írja a Világgazdaság.

A jelenlegi munkaerőhiányt pedig nem csak a felszíni hálózat jövőbeni felújítása, hanem az M3-as metróvonal lezárása is indokolja. Ezen a szakaszon szintén pótlóbuszok fognak közlekedni. A fővárosi autóbuszos teljesítmény jövő évtől tehát jelentősen emelkedik majd, amire azonban a jelenlegi sofőrszám biztosan nem lesz elegendő. Ezért - ahogyan a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a lapnak elmondta - a jelenlegi becslések alapján, rendszerszinten akár 300-400 fővel több autóbusz-vezetőre lesz szükség. A BKK hozzátette, fő céljuk, hogy valamennyi pótlási feladatnál megfelelő járművezetői létszámmal rendelkezzen a társaság.

Hiábavaló viszont a vezetők felvétele, önmagában ez nem elég. Hiszen feleslegesen állítanak munkába több száz embert, a jelenlegi állapotok mellett nem lesz mit vezetniük. Mert hiába - a BKK lapban közölt adati ellenére - az összesen 75 darab szólóbusz Dél-Budapestre és a 120 csuklós jármű megvásárlása szintén erre a területre, amelyből már 25 forgalomba is állt. S hiába a jövő- és az azt követő évben forgalomba álló 95 autóbusz, ez sem lesz elég a megfelelő pótlásra. A metrókocsik helyettesítésére további 150 csuklós autóbuszra lesz szüksége a vállalatoknak. A BKK közlése szerint azonban ez megoldódni látszik: az autóbusz mennyiség jövő évi beszerzésének előkészítésén már dolgoznak. Igaz ezek csak az elérhető források függvényében valósulhatnak meg - emelte ki a Világgazdaságnak a BKK.

Lapunk az üggyel kapcsolatban természetesen megkereste a BKV Zrt.-t is, hogy megtudjuk, milyen feltételekkel jelentkezhetnek az érdeklődők a meghirdetett állásokra, és pontosan milyen forrásokból biztosítanák a jövőbeni autóbusz beszerzést. Válaszokat azonban lapzártánkig nem kaptunk.

Szerző
Témák
BKV BKK buszvezetők

Csak félsiker a növekedésihitel-program

Publikálás dátuma
2015.07.18. 07:21
A mikro-, kis- és közepes vállalkozások közül főleg azok vettek részt az nhp-ban, amelyek különben is hitelképesek voltak FOTÓ:
Lassan két esztendős a Magyar Nemzeti Bank a Növekedési hitelprogramja. A rendkívül kedvező kamatokkal és feltételekkel kínált hitelfajta - és a többszöri módosítás ellenére - kevés eredményt hozott. Kormányzati értékeléseket szerint két év alatt (!) egy százalékkal javította a GDP-t. Piaci szereplők szerint nagyobbrészt hitelkiváltásra volt jó az nhp.

Amikor az MNB felvállalta az alaptevékenységétől merőben különböző Növekedési hitelprogramot (nhp), abban az illúzióban élt, hogy költségeivel együtt legfeljebb 2,5 százalékos fix kamatozású kölcsön fordulatot hoz a mikro-, kis- és középvállalatok hitelhez jutásában, a beruházások és a foglalkoztatottság bővülésében, a gazdaság növekedésében. Az MNB-nél kezdetben úgy vélték, hogy az évről évre csökkenő vállalati hitelfelvételi kedv tendenciája nemcsak, hogy megfordul, de egyfajta hitelfelvételi boom is kialakulhat. Ma már megállapíthatjuk - bár a mérvadó szakembereknek korábban sem voltak illúziói -, az MNB elgondolásai kudarcot vallottak, mindössze azt a minimális célkitűzést sikerült elérni, hogy a hitelfelvételi kedv zuhanása megállt, napjainkat az alacsony szinten történő stagnálás jellemzi. Korántsem lehet a kormányzat büszke arra, hogy két év alatt az nhp hatására a nemzeti össztermék (GDP) mindössze 1 százalékponttal növekedett, bár azt, hogy ezt az egy százalékot miképpen számították ki, nem ismeretes.

A témával foglalkozó szakembereknek van egy olyan érzésük, hogy az MNB már szívesen megszabadulna ettől a hitelfajtától, hiszen a legújabb kommunikációjukban gyakorta emlegetik, hogy az nhp átmeneti jellegű, és arra lehet számítani, hogy a jövőben a helyét fokozatosan a piaci alapú vállalati hitelezés veszi át.

Az unortodoxia fellegvárának tekintett MNB-ben is tudják, hogy a tartós gazdasági növekedéshez a teljes vállalati hitelállomány 6-9 százalékos évi növekedésére van szükség, a jegybank stábja mégis ennek töredékére, legfeljebb 3-4 százalékra számít az idén. A legfrissebb statisztikák szerint eddig 23 500 vállalkozást juttatott 1500 milliárd forint forráshoz az nhp. Ezek ugyan imponálónak tűnő számok, de lényegében ugyanazok a vállalkozások vették igénybe a kedvezőbb kamatfeltételű hitelt, amelyek eddig is hitelképesek voltak. Az MNB felmérésének eredménye szerint a megvalósult beruházások 70 százaléka a kapacitások bővítését szolgálta. Az nhp második szakaszában számottevően nőtt a mikrovállalkozások részaránya, és ezzel párhuzamosan csökkent az átlagos hitelméret is: minden második beruházási hitel 10 millió forint alatt maradt. A gazdasági ágazatok közül továbbra is jelentős a feldolgozóipar és a kereskedelem részesedése, és a második szakaszban nyújtott hiteleknek mintegy negyede már a mezőgazdaságban hasznosult.

Azt, hogy az nhp nem csodaszer, a K&H Bank kkv-k körében végzett beruházási szándékokról folytatott felmérése is megerősíti. Az úgynevezett bizalmi indexük azt mutatja, hogy mélyponton van a vállalkozások beruházási kedve, a cégek kevesebb mint fele gondolkodik fejlesztésekben a következő egy év során, és azt is nagyobbrészt az informatika területén hajtanák végre.

A jegybanki hitelt is csak alaposan átgondolt, hosszú távon működtethető beruházásokhoz szabad felvenni, amelyek később a működtetés költségei mellett a cég növekedését is támogatják - hívta fel a figyelmet Tóth Viktor, a Budapest Bank Bussiness vállalati üzletág vezetője. A visszaállamosított bank szakemberei ugyanakkor optimisták, a Budapest Lízingnél megkötött nhp szerződések összértéke június végére meghaladta a 21 milliárd forintot, a Budapest Autóé pedig megközelítette a 6 milliárd forintot. A pénzintézet vállalati szakértői szerint a hazai kis- és középvállalkozások beruházási kedve, a most már megjelent EU-pályázatok és az nhp közelgő év végi zárása a program felpörgését vetíti előre a második félévre - vélik az nhp kihelyezés egyik legsikeresebb szereplőjénél, Budapest Banknál.

Szerző