Az ipari termelés júniusban 6,0 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - jelentette első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal pénteken. Az előző hónaphoz képest az ipari kibocsátás júniusban 1,1 százalékkal nőtt, az első fél évben pedig 7,3 százalékkal szárnyalta túl az előző év azonos időszakit. Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese erről elmondta: a tendenciák nem változtak a korábbi hónapokhoz képest, továbbra is a járműgyártás, az autóipari export a fő húzóerő.
Petz Raymund, a GKI Gazdaságkutató Zrt. ügyvezető igazgatója a Népszavának megerősítette, az ipari termelést elsősorban az export mozgatta, s azon belül is az autóipar. Egyes gyárak termelésének akár 99 százalékát is külföldön értékesítik.A szakértő azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a belföldi ipari értékesítés növekedési üteme viszont érezhetően mérséklődött. A GKI összességében 2015-ben 7,5 százalékos iparii bővülésre számít, jövőre azonban már csak 5 százalékot vár. Ez pedig markáns vissza esést jelent. Nagy kérdés, hogy a tavalyi és az idei első félév jelentős növekedéséből mekkora lesz a fenntartható és mennyi a fenntarthatatlan elemek aránya, illetve milyen új elemek léphetnek be. A beruházások ugyan az első negyedévben tovább mérséklődött és a belső fogyasztás vissza esése is folytatódhat, de az export teljesítménye miatt ez nem húzta vissza az ipari növekedést.
Jellemző adat, hogy a feldolgozó ipar jegyzett tőkéjének nagyjából a 70 százaléka külföldi tulajdonban van, de az építőanyag iparban ez az arány eléri a 90 százalékot.A magyar exportban a külföldi tulajdonú cégek aránya megközelíti a 80 százalékot. A magyar tulajdonban lévő kis- és közepes vállalkozások (kkv) szerepe a kivitelben nem meghatározó - tette hozzá Petz Raymund.
Ezzel a kormányzat is tisztában van, éppen ezért élesen elválik egy,mástól a multi ellenes kommunikáció és a nemzetközi iparvállaltok támogatása. Az elmúlt 3 évben valamennyi zöld mezős ipari beruházásokban jelentős uniós, és -vagy magyar állami források is voltak.Így a kormány újra iparosítási politikája elsősorban nem a magyar kkv-kat, hanem a multi cégeket támogatja.
Az autópiaci szereplők között aggodalom tapasztalható a kínai gazdaság várható lassulása miatt, mert elemzők nem zárták ki, hogy a tavalyi 8,4 százalékról 7 százalékra, vagy az alá is mérséklődhet az ütem. Rossz előjel a sanghaji tőzsde pánik is, ám a GKI kutatója szerint nagyon nehéz belelátni az ázsiai gazdasági óriás lapjaiba. A magyar ipar főleg a német gazdaságon keresztül érintett a kínai növekedés lassulásában.
Balatoni András az ING Bank vezető elemzője is megemlítette, hogy a hazai ipari szektor kilátásai egyelőre továbbra is kedvezőek az emelkedő megrendelés-állomány és a szektorra jellemző magas bizalmi indexek miatt, ám a pénteken megjelent német ipari adatok jelentős lefelé mutató kockázatot hordoznak. A vezető elemző hangsúlyozta: az ipari termelés jelentősen növekedett júniusban az előző két hónap gyengébb adatai után.
Barczel Vivien, az Erste Bank elemzője úgy vélte,az eddigieknek megfelelően alakult az ipari termelés, amely az előző hónapokban is 6 százalék körüli bővült. Az év további részében fennmaradhat az ipari kibocsátás 5-6 százalékos növekedése - mondta. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője közölte a várakozásoknál lényegesen gyorsabban nőtt az ipari termelés júniusban az előző évihez képest. Ezt segítette, hogy júniusban 14 százalék fölé gyorsult a nyugat-európai autóértékesítések növekedési üteme.
Németh Dávid, a K&H vezető elemzője szerint júliusban maradhat a tempó az iparban, ám augusztusban gyengébb teljesítményre lehet számítani, mert a járműgyártók jellemzően akkor fogják vissza a termelésüket. Az ősszel azonban ismét visszatérhet az ipar a 6 százalék körüli ütemhez, és éves szinten is 6 százalékos bővülés várható.