Új, az Uber taxik működési elvén alapuló gasztroalkalmazás indult hazánkban Yummber néven. (Az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás. Az utas a telefonjára letöltött Uber-alkalmazás segítségével hívhat magának, a hozzá éppen legközelebbi sofőrt. A szolgáltatást a budapesti taxis tarifáknál jóval kedvezőbb áron lehet igénybe venni, a fuvar végén a menetdíj összegét a rendszer a GPS által mért adatok alapján automatikusan levonja a kuncsaft bankszámlájáról.) A rendszer célja, hogy házi szakácsokat kössön össze éhes emberekkel a nap 24 órájában.
Az ételt a szakácsok a saját maguk által megszabott áron kínálják, a cechet pedig - egy étteremhez hasonlóan - a fogyasztók evés után egyenlítenék ki, azaz a rendszer a vendég által megadott bankkártyáról vonja le az összeget. Vendéglátónak egy rövid kérdőív kitöltésével szinte bárki jelentkezhet, a fogyasztáshoz pedig csupán az applikációt kell majd letöltenie. "Főnök nincs, persze szabályok vannak, de nem vészesek. Extra munkaidő nincs, csak annyi, amennyi dolgod amúgy is van a háztartásod vezetésével. Nem ígérünk annyi pénzt, hogy egyedül csak ebből nagy lábon élhess, de azt igen, hogy a megkereshető jövedelem a családodra vagy magadra fordított havi háztartási rezsid bőségesen fedezi. Sőt. A többi rajtad és a szerencsén múlik - de mi segítünk abban, hogy a szerencse eltaláljon hozzád" - hirdeti magát az alkalmazás.
A Yummber nyújtotta újdonság azonban több fontos kérdést is felvet: hogyan működhet élelmiszer biztonsági szempontból az applikáció, valamint az abban "dolgozókra" milyen adószabályok vonatkoznak. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatása szerint: aki élelmiszert értékesít, az élelmiszeripari vállalkozónak minősül, így egy hivatalos regisztráció után, be kell tartania a tevékenységre, valamint a termékekre vonatkozó élelmiszer-biztonsági jogszabályokat. Minden étel csak a kerületi főállatorvos külön engedélye alapján szolgálható fel, ami azt jelenti, hogy a vendéglátás megkezdése előtt minden szakácsnak szakmai kontrollon kell átesnie. Hozzátették: ennek eddig egyetlen Yummber-séf sem felelt meg, a fejlesztőktől ugyanis nem érkezett megkeresés a hivatalhoz.
A NÉBIH ezért - a tevékenység biztonságosabbá tétele, illetve az esetleges jogszabályi kötelezettségekkel kapcsolatos félreértések tisztázása érdekében - egyeztetést kezdeményezett az alkalmazás üzemeltetőivel. Hozzátették: a jogsértően tevékenykedő vállalkozások kiszűrésére bejelentések alapján, vagy próbavásárlások keretében van erre lehetőségünk. Ha valakit bármilyen sérelem ér egy-egy ilyen gasztrotúra során, az könnyen magára maradhat panaszával. Ugyanis az ilyen típusú vendéglátással kapcsolatos érdekérvényesítésre nincs sok esély, mivel ezekre a magán étkezésekre nem vonatkoznak a közösségi étkeztetés szabályai. Jelen esetben tehát - a szolgáltatás működésének pontos ismerete nélkül - a hatóság egyelőre csak azt tudja tanácsolni a főzést vállalóknak, hogy fokozottan figyeljenek az alapvető élelmiszer biztonsági szabályok betartására.
Mint ahogyan nem ártana tisztában lenniük a bevételek utáni adózással sem. Igaz, ez egyelőre a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) is komoly dilemmát jelent, nem világos számukra ugyanis, hogy a bevételek után a jövőben kinek kell majd adót fizetnie, s ezt hogyan kell megtennie. Csupán egy biztos: az étkeztető magánszemélyek rendszeres adóköteles bevételszerző tevékenységet folytatnak, így ez az adószám kiváltását vonja maga után - jelentette ki a NAV a hvg.hu kérdésére. ,,Az étkeztető magánszemély ezt a tevékenységet többféle formában, akár egyéni, akár társas vállalkozóként is végezheti.”
Ennek nyomán pedig ,,a rendszerben szolgáltató magánszemély rendszeres adóköteles bevételszerző tevékenységet folytat, a tevékenység formájától függetlenül adószám kiváltására köteles”. Ebből következik az is, hogy ha a magánszemély nem egyéni vagy társas vállalkozóként nyújtja az étkezési szolgáltatást, hanem úgynevezett „adószámos magánszemélyként”, akkor a személyi jövedelemadóról szóló törvény önálló tevékenységre vonatkozó szabályai szerint kell teljesítenie adókötelezettségét.” Arra nem válaszolt az adóhatóság, hogy miként tervezi felderíteni a yummberező adóalanyokat, de vélhetően jó módszer lehet a gyakran alkalmazott próbavásárlás, vagy a közérdekű állampolgári bejelentés.
Azt, hogy ezzel a szolgáltatással akár egész tisztességes bevételre is szert lehet tenni, a Yummber is elismeri: ,,Nem ígérünk annyi pénzt, hogy egyedül csak ebből nagy lábon élhess, de azt igen, hogy a megkereshető jövedelem a családodra vagy magadra fordított havi háztartási rezsid bőségesen fedezi. Sőt” – olvasható a Yummber jelentkezési űrlapján.
Az Uber sofőrjei az új taxisrendelet életbe lépése óta ugyanúgy dolgoznak, mint előtte - írja a Magyar Nemzet, amely szerint egy Uber-sofőrnek 100-200 ezer forintot kellene invesztálnia abba, hogy legálisan foglalkozhasson személyszállítással. Az új taxisrendelet augusztus 6-i életbe lépése óta hivatalosan az okostelefonon rendelhető Uber-sofőröknek is le kell vizsgáztatniuk a kocsijukat, és megfelelő szakmai jogosítványt kell kiváltaniuk. A lap szerint az Uber sofőrjei a rendelet óta is változatlan formában végzik a tevékenységüket. A taxisrendelet célja nyilvánvalóan az volt, hogy a nem hivatásos sofőröket foglalkoztató, és a hivatalos taxistarifáknál lényegesen olcsóbb tarifákkal működő Uber és hasonló szolgáltatásokat visszaszorítsák a hivatásos taxisok javára. A BKK nemrég azt közölte, hogy az Uber sofőröket a rendelet hatályba lépése után ellenőrzik és szabálytalanság esetén akár 600 ezer forint bírságot is kiszabhatnak. Az Uber eközben tárgyalásokat kezdett a kormánnyal arról, hogy a sofőrjei is megfelelhessenek az előírásoknak.
A szállodák réme
Az Airbnb egy közösségi piactér, ahol a vendégek házigazdáknál foglalhatnak szállást, így összeköti azokat az embereket, akiknek kihasználatlan helyük van azokkal, akik szálláshelyet keresnek. Az árak itt is kedvezőek, azt a szolgáltatást nyújtó fél határozza meg, és ő döntheti el azt is – netes kapcsolatfelvétel útján -, hogy kinek adja ki lakását.
Az Airbnb.com-on a világ 34 000 városában lehet rövidebb-hosszabb ideig lakást vagy szobát bérelni. Budapesten december óta 1500-ról 7000-re ugrott azon fővárosi lakások száma, amiket a többnyire néhány napot a városban töltő turisták kiszolgálása céljából adnak ki a tulajdonosok.
A szállás kiadására külön szabályok érvényesek. A NAV-hoz történt bejelentkezést megelőzően egy szálláshely-üzemeltetési igazolást kell igényelni az adott település jegyzőjétől, majd egy üzlet lebonyolítása után számlát kell adnia vendégének. Az Airbnb nem bérbeadásnak, hanem „egyéb szálláshely-szolgáltatás nyújtásának” minősül, így adóköteles, ami azt jelenti, hogy a fizető-vendéglátói jövedelem utáni 16 százalékos személyi jövedelemadót kell megtéríteni. Az ellenőrzések során, ha valaki megfeledkezik számlaadási kötelezettségéről, akkor 1 millió forintig terjedő büntetéssel számolhat, ha pedig engedély nélkül végez efféle üzleti tevékenységet, további retorziókra kell felkészülnie.
Az állam mielőbbi segítségét várja a magyar szállodaipar a magánlakásukat kiadó ingatlantulajdonosok miatt, akik mostanra már akár a forgalmuk 5-10 százalékát szívják el, többnyire feketén - írja a Napi Gazdaság. A lakáskiadós mobilos alkalmazások és oldalak - mint például az Airbnb - egyre népszerűbbek. Ingatlanszakértők szerint többek között ezért is van, hogy mostanában nagyon megemelkedtek az albérletárak. A hazai turizmus képviselőinek viszont nem csak az a baja, hogy sok Airbnb-s nem fizet adót, hanem az is, hogy úgy érzik, hátrányba kerültek azáltal, hogy nekik egy sor közegészségügyi, fogyasztóvédelmi, élelmiszer-, munka- és tűzbiztonsági előírásnak kell megfelelniük, amiknek a szabályozatlan piacon mozgó új lakáskiadóknak nem.
Ez pedig még jobban megdrágítja őket az új konkurenciához képest. A lap szerint ugyanis amíg például Budapesten 70-120 euró éjszakánként egy hotelszoba ára, addig magánlakásban akár 40 euróért is találni szállást. A lap úgy tudja, egyelőre nincs terv a Nemzetgazdasági Minisztériumban arra vonatkozóan, hogy hogyan kéne bevonni a frissen lakáskiadóvá vált korábbi albérletkiadókat a szabályozott szállodapiacra.