Hónapokon belül dönthetnek arról, támogatja-e az Európai Unió a 3-as metró felújítását. A főpolgármester kollégái már tárgyalnak az illetékesekkel és a híresztelésekkel ellentétben, "egyáltalán nem bizonyos", hogy az infrastruktúra-felújításhoz nem kapnak majd brüsszeli forrást. Az elöregedett vonal felújításról kormányhatározat rendelkezik és legyünk biztosak abban, hogy ez 2018. december 31-re, de csúszás esetén is legkésőbb 2019 közepéig elkészül. Ezt Tarlós István mondta tegnap lapunk kérdésére válaszolva. A főpolgármester arról nem beszélt, mit jelent, ha brüsszeli támogatás híján a költségvetésből kell finanszírozni az infrastruktúra felújítását. Azt viszont kifejtette, hogy a 3-as metró 630 ezer embert szállít, többet, mint a MÁV, ezért biztosak lehetünk abban, hogy fel fogják újítani.
Jövőre már forgalomba állnak az első újjávarázsolt szerelvények és 2017 elejétől már csak felújított kocsik közlekednek ezen a vonalon. Emlékeztetett rá, hogy a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön aláírta a garanciaszerződést, így elkezdődhet a szerelvények rekonstrukciója. Tarlós megismételte, hogy a főváros kezdettől fogva az új szerelvények beszerzését tartotta biztonságosabb és műszakilag ésszerűbb megoldásnak. Erre viszont nem volt mód, mert a teljes vonal felújítása rengeteg pénzbe kerül, így az olcsóbb megoldással is meg kellett elégedni. A szerelvények felújítása 69 milliárd forintba kerül, a "nettó infrastruktúra-felújítás" költsége pedig 125 milliárd forint közelében lesz - állította Tarlós. Szamárságnak nevezte, hogy a terveket készítő Főmterv becslése szerint a rekonstrukció akár 165 milliárdba is kerülhet. Azt azért elismerte, hogy a 125 milliárdon felül lesznek még kiadások, egyebek mellett mintegy 10 milliárdba fog kerülni, hogy a felújítás alatt pótlóbuszokat kell beállítani. Az nem derült ki, hogy lifteket, vagy kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt telepítenek majd a vonalon, ami több mint 10 milliárdos különbség lenne.
A kormány határozata szerint jelentős fejlesztési összeget kap a főváros:
árvízvédelem: 10 milliárd
elavult, azbeszt vízcsövek cseréje: 28 milliárd
csatornázási program befejezése: 7 milliárd
új hulladékhasznosító építése: 50 milliárd
régi hulladékhasznosító korszerűsítése: 7,5 milliárd
városháza épületének felújítása: 5 milliárd
Árvízvédelmi fejlesztésekre néhány év alatt akár 50 milliárd forintot is igénybe vehetnének. Jelenleg a csillaghegyi öblözet védelme a legfontosabb, a védműnek 2017 végére, 2018 elejére el kell készülnie.
Tarlós hangsúlyozta: Lázár Jánossal nem akarnak rivalizálni. Ugyan a Miniszterelnökség vezetőjének "is vannak néha életveszélyes hazaadásai, de soha nem felejtjük el, hogy egy csapatban játszunk" - mondta a tegnapi budapestinfón a főpolgármester, aki a kormányinfó mintájára a jövőben kéthetente áll majd az újságírók elé.