uniós támogatás;3-as metró;

2015-09-05 07:10:00

Uniós támogatásra vár a 3-as metró

A 3-as metró szerelvényeinek 69 milliárdos felújítása 2017 elejére, a infrastruktúrájának 125 milliárd forint körüli rekonstrukciója 2018. december 31-ére készül el - közölte a főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatóján. Csúszás esetén is legkésőbb 2019 közepéig be kell fejeződniük a munkálatoknak.

Hónapokon belül dönthetnek arról, támogatja-e az Európai Unió a 3-as metró felújítását. A főpolgármester kollégái már tárgyalnak az illetékesekkel és a híresztelésekkel ellentétben, "egyáltalán nem bizonyos", hogy az infrastruktúra-felújításhoz nem kapnak majd brüsszeli forrást. Az elöregedett vonal felújításról kormányhatározat rendelkezik és legyünk biztosak abban, hogy ez 2018. december 31-re, de csúszás esetén is legkésőbb 2019 közepéig elkészül. Ezt Tarlós István mondta tegnap lapunk kérdésére válaszolva. A főpolgármester arról nem beszélt, mit jelent, ha brüsszeli támogatás híján a költségvetésből kell finanszírozni az infrastruktúra felújítását. Azt viszont kifejtette, hogy a 3-as metró 630 ezer embert szállít, többet, mint a MÁV, ezért biztosak lehetünk abban, hogy fel fogják újítani.

Jövőre már forgalomba állnak az első újjávarázsolt szerelvények és 2017 elejétől már csak felújított kocsik közlekednek ezen a vonalon. Emlékeztetett rá, hogy a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön aláírta a garanciaszerződést, így elkezdődhet a szerelvények rekonstrukciója. Tarlós megismételte, hogy a főváros kezdettől fogva az új szerelvények beszerzését tartotta biztonságosabb és műszakilag ésszerűbb megoldásnak. Erre viszont nem volt mód, mert a teljes vonal felújítása rengeteg pénzbe kerül, így az olcsóbb megoldással is meg kellett elégedni. A szerelvények felújítása 69 milliárd forintba kerül, a "nettó infrastruktúra-felújítás" költsége pedig 125 milliárd forint közelében lesz - állította Tarlós. Szamárságnak nevezte, hogy a terveket készítő Főmterv becslése szerint a rekonstrukció akár 165 milliárdba is kerülhet. Azt azért elismerte, hogy a 125 milliárdon felül lesznek még kiadások, egyebek mellett mintegy 10 milliárdba fog kerülni, hogy a felújítás alatt pótlóbuszokat kell beállítani. Az nem derült ki, hogy lifteket, vagy kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt telepítenek majd a vonalon, ami több mint 10 milliárdos különbség lenne.

A kormány határozata szerint jelentős fejlesztési összeget kap a főváros:

árvízvédelem: 10 milliárd

elavult, azbeszt vízcsövek cseréje: 28 milliárd

csatornázási program befejezése: 7 milliárd

új hulladékhasznosító építése: 50 milliárd

régi hulladékhasznosító korszerűsítése: 7,5 milliárd

városháza épületének felújítása: 5 milliárd

Árvízvédelmi fejlesztésekre néhány év alatt akár 50 milliárd forintot is igénybe vehetnének. Jelenleg a csillaghegyi öblözet védelme a legfontosabb, a védműnek 2017 végére, 2018 elejére el kell készülnie.

Tarlós hangsúlyozta: Lázár Jánossal nem akarnak rivalizálni. Ugyan a Miniszterelnökség vezetőjének "is vannak néha életveszélyes hazaadásai, de soha nem felejtjük el, hogy egy csapatban játszunk" - mondta a tegnapi budapestinfón a főpolgármester, aki a kormányinfó mintájára a jövőben kéthetente áll majd az újságírók elé.

Máshol már feltalálták a ,,spanyolviaszt"
A 3-as metró felújításához akkor igényelhető uniós támogatás, ha megoldott az akadálymentesítés, ami a metrónál liftek beépítését jelenti. De miután a belügyminiszter ragaszkodik ahhoz, hogy a lift a föld alatti polgári védelmi zónát ne törje meg, ezért egy lift ennek megfelelő építése 1,5 helyett 18 milliárdba kerülne. A liftépítést azonban mellőzni lehetne kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcső telepítésével. Tarlós kérésére a budapesti műegyetemen már zajlik ilyen irányú kutatómunka - egyelőre eredménytelenül.
Az állomások akadálymentesítésére azonban már létezik megoldás. Helsinkiben a mozgólépcsők mellé egy mini siklót építenek be, ami így biztosítja az akadálymentes megközelítést. Budapesten ez nyilván nem alkalmazható minden állomáson, de ahol nagyobb a mozgólépcső-akna (például a Kálvin-tér, Corvin-negyed, Nyugati pályaudvar), ott talán beépíthető. Közben a blikk.hu is előásott egy lehetséges megoldást, amit 15 éve találtak fel Sydneyben. A lényeg, hogy a kerekesszék/babakocsi feltolásakor három lépcső egy szintben marad, és így halad a felső/alsó szintig.