Deniz Gamze Ergüven török rendezőnő Mustang című komoly társadalmi témákat feszegető drámájának ítélték a 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, amelyet az alkotó nem tudott átvenni személyesen a szombat esti záróceremónián. A színésznőként is dolgozó filmes köszönőlevelében úgy fogalmazott, hálás a magyarok érdeklődéséért és nyitottságáért, amiért más gondolkodásmódokat is elfogadnak. A többek között az ezévi cannes-i filmfesztiválon is elismert alkotás egy észak-törökországi településen játszódik, ahol a begyöpösödött tradíciók nyomására öt lánytestvérnek kell szembesülnie a nővé válás kegyetlenségével.
A Zukor Adolfról elnevezett nagydíjat és a közönségdíjat is a Los Angelesben játszódó Tangerine című amerikai film kapta. Sean Baker amerikai független filmes nevében producere, Shih-Ching Tsou vette át az elismeréseket, aki örömét fejezte ki, amiért a közönség értékelte missziójukat, amelynek elsődleges célja a tőlünk eltérő emberek elfogadása. A komoly technika helyett iPhone 5-ös okostelefonokkal forgatott másfél órás alkotás főszereplői transznemű prostituáltak, akik az "Angyalok Városában" bolyonganak karácsony napján.
A nemzetközi filmkritikusok díját, a FIPRESCI-díjat a román Radu Jude western műfajhoz közeli Aferim! című filmje kapta, amely a 19. század közepén játszódik. A fekete-fehérben forgatott film egyszerre megrázó és humoros, a produkció értékeit legutóbb a berlini filmfesztiválon ismerték el a legjobb rendezésnek járó Ezüst Medve-díjjal. Az Oscar-esélyes film alkotója videóüzenetben köszönte meg a kitüntetést, úgy fogalmazott, nagyon szereti Magyarországot és felnéz hazánkra, csupán "Orbán Viktor veszélyes politikájával" nem ért egyet.
Ezen a ponton a miskolci közönség illetlenül beletapsolt a köszönőbeszédbe, a hosszan tartó ujjongás miatt sajnos a következő két mondatot nem is lehetett érteni. A Médiatanács által felajánlott Dargay Attila-díjat a Vuk alkotójának özvegye, Henrik Irén operatőr adta át a Limbo-Limbo Travel című magyar animációs kisfilm készítőinek. A fesztivál zárófilmje a Mélyütés (Southpaw) című amerikai filmdráma volt, amely a népszerű amerikai rapper, Eminem főszereplésével készült 8 mérföld (8 Mile) című 2002-es alkotás egyfajta szabadon kezelt folytatása. Eredetileg a Grammy-díjas szövegelő alakította volna a főszerepet, végül azonban a többszörös Oscar-jelölt Jake Gyllenhaal amerikai színész váltotta őt a sikeres élet csúcspontjáról a legsötétebb mélységekbe zuhanó bokszoló szerepében.
A film nem különösebben erős alkotás (mondhatni sportorientáltsága miatt nem tud mindenkit lázba hozni két órán keresztül), azonban Gyllenhaal és az edzőjét alakító Oscar-díjas Forest Whitakernek köszönhetően a kevésbé gördülékenyebb részek felett is szemet hunyhatunk. Jake Gyllenhaal előző filmje, a kiváló Éjjeli féreg (Nightcrawler) forgatásához 12 kg-ot fogyott, a Mélyütéshez viszont kőkemény izmú legitim félnehézsúlyú bokszolóvá gyúrta magát. Persze, ettől még a produkció távolról sem lesz olyan emblematikus alkotás, mint amilyen a Robert DeNiro főszereplésével készült Dühöngő bika (Raging Bull) vagy Stallone klasszikusa, a Rocky.
A CineFest igazi meglepetéssel is előrukkolt, az utolsó pillanatban bejelentette, hogy a versenyen kívüli filmek között szereplő Szerelem (Love) című botrányfilmet a rendező, az argentin Gaspar Noé jelenlétében mutatják be. A tavaszi cannes-i filmfesztiválon történt zajos fogadtatású bemutató után két és egy negyed órásra vágott produkció mondhatni nem más, mint a filmtörténelem eddigi legszemérmetlenebb és legvalósághűbb szexfilmje, a szó nemes értelmében. Története tulajdonképpen nincs is, adott egy fiatal srác, aki filmrendezőnek tanul a francia fővárosban, ahol megismerkedik élete szerelmével, akivel majdhogynem napi huszonnégy órában olyan szorgosan ügyködnek az ágyban, mint a nyulak, végül pedig egy harmadik fél - egy másik lány - is bekerül a képbe.
A film első fele kifejezetten érzéki, szépen megkoreografált, Benoit Debie operatőr pedig csodálatos munkát végzett. Csakhogy a Szerelem játékidejének jelentős hányada nem több egy botrányfilmes merész húzásánál, amely nem röstelli premier plánban megmutatni egy vagina belsejét, de köszönhetően a 3D-s filmélménynek még ondó is lövell az arcunkba. Mindent egybevetve azonban kifejezetten érdekes vállalkozásnak tartom a Szerelmet, amelynek kétségkívül előnye, hogy kilép a megszokott mederből, s valami mást, valami újszerűnek hatót mutat.
Az 51 éves alkotó eddigi legnagyobb botránya a 2003-as Visszafordíthatatlan című film volt, amelynek cannes-i vetítésén a közönség egy része hisztériás rohamot kapott, amikor tizenhárom percen keresztül csak azt mutatták, hogyan erőszakolják meg a Monica Bellucci által alakított főhőst. A vetítés után a Párizsban élő alkotó elmondta a teltházas közönségnek, hogy az 1970-es, '80-as évek erotikus filmjei előtt tisztelgő műve nem pornó, hanem tömény szentimentalizmus, amellyel nem akart megbotránkoztatni. "Amikor az ember pornót néz, akkor a kielégülés a lényeg, itt azonban másról van szó" - fogalmazott Gaspar Noé, aki hozzátette, a Szerelem története önéletrajzi ihletettségű. "A legjobb emlékeink az életben erotikus emlékek, amelyekre lehet, hogy nem emlékezünk pontosan, de érzelmi szinten örökre megmaradnak" - közölte a filmes, aki éjfélig válaszolt a közönség kérdéseire.