Előfizetés

MNB: Súlyos gondok az FHB-nál

Súlyos, 70 millió forintos bírságot szabott ki - felügyeleti jogkörében eljárva a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Spéder Zoltán többségi tulajdonában lévő FHB Jelzálogbank Nyrt.-re. Problémák voltak - a többi között - az informatikai rendszer biztonsági kockázatelemzésével, valamint az informatikai katasztrófa utáni helyreállítási tervekkel és a kritikus informatikai rendszerek üzletmenet folytonosságának biztosításával. A jegybanki határozatból kitűnik: ezek a gondok nem először fordultak elő.

Szakemberek ennek kapcsán elmondták, hogy a pénzintézetek informatikai rendszerét meg kell kettőzni, mégpedig két különböző helyen lévő ingatlanban, hogy katasztrófa esetén se vesszenek el a létfontosságú adatok. Az FHB ennek a kötelezettségégének nem tett eleget. Elmulasztották emellett a közvetítők bejelentésére vonatkozó előírások betartását, és hibát követtek el az adatszolgáltatások terén is.

Mindezek nyomán az MNB arra kötelezte az FHB Jelzálogbank Nyrt-t, hogy legkésőbb 2016. március 31-ig tegye meg a szükséges intézkedéseket az informatikai rendszerek teljes körű biztonságának és kockázatarányos védelmének megteremtésére. Az informatikai rendszerek jogszerű működésének megteremtésére viszonylag hosszú idő áll az FHB rendelkezésére. Ez érthető is, hiszen rendkívül bonyolult rendszer korrigálásáról van szó. Ugyanakkor a jövő március végi határidő sem jogosítja fel az FHB-t a jelenlegi jogsértő gyakorlat folytatására.

Az FHB megbírságolásával kapcsolatban felmerül a kérdés, hogy azáltal, hogy a bank csatlakozott szeptember végén csatlakozott a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezetéhez (SZHISZ), a jegybank vizsgálhatja-e a továbbiakban is a pénzintézetet. Szakemberek véleménye szerint az SZHISZ működése ugyan nem tartozik az MNB ellenőrzési körébe, de valamennyi az integrációs szervezetbe tömörült pénzintézetnél ellenőrzést folytathat a jegybank, ez vonatkozik a Takarékbankra éppúgy, mint a takarékszövetkezetekre, és a most megbírságolt FHB-re is. Így vizsgálhatják a működési körülményüket, a tőkehelyzetüket is. Erre a 2013-ban elfogadott úgynevezett integrációs törvény jogosítja fel az MNB-t.

Útépítésre várunk pénzt az EU-tól

A kormány két nagy útprojekt javaslatát terjeszti az Európai Bizottság (EB) elé jóváhagyásra.

A hétfői Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint az egyik projektjavaslat a 86-os számú főút Rédics (országhatár) és Szombathely közötti szakasz fejlesztése, a másik pedig a 62-es számú főút fejlesztése az M8-as autópálya (új Duna-híd) és a Székesfehérvár között. Mindkét nagyprojekt beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A 86-os főút fejlesztési javaslatát azonnal, míg a másik nagyprojekt javaslatot november 30-ig kell az Európai Bizottság elé terjeszteni.

Bírságriasztóval védekeznek a fuvarozók

Publikálás dátuma
2015.10.19. 17:46
FOTÓ: Vajda József
A fuvarozók több mint tízezer, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben (HU-GO) regisztrált folyószámlára aktiválták a bírságriasztás funkciót július 15-e óta, de ez csak 15 százalékos kihasználtságot jelent, pedig az ingyenes alkalmazással elkerülhetők a sorozatos bírságok - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

Az útdíjfizetési szolgáltató az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában felidézte: az e-mail üzenetben érkező értesítés felhívja a figyelmet az ellenőrzési rendszer által érzékelt téves felhasználói beállításokra, így azok ellenőrzésével és kijavításával, illetve szükség esetén egyenlegfeltöltéssel a felhasználó elejét tudja venni a további szabálytalan bevallásnak.

A NÚSZ kiemelte: a riasztási rendszer nem változtatja meg a bírságolás rendjét. A fix ellenőrző kapuk és mobil adatgyűjtő járművek által már elvégzett ellenőrzés során megállapított jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos adatokat a zárt ellenőrzési rendszerben átadják a rendőrségnek, amelynek 90 napja van a bírság kiszabására.

Az útdíjtörvény értelmében ugyanakkor egy jármű nyolcóránként újra bírságolható, így a fuvarozó vállalkozás egyetlen tehergépjármű rossz felhasználói beállításának javításával naponta csaknem félmillió forintot takaríthat meg - hangsúlyozta a szolgáltató.

A bírságriasztás funkciót a HU-GO rendszerben regisztrált felhasználók vehetik igénybe, függetlenül attól, hogy viszonylati jegy megváltásával vagy fedélzeti eszköz igénybevételével tesznek eleget útdíjfizetési kötelezettségüknek. A bírságriasztás alapbeállításként inaktív, ezt a funkciót igény esetén a regisztrált felhasználóknak aktiválni kell.

A NÚSZ jelezte azt is, hogy október 1-jétől a HU-GO díjköteles úthálózatot érintő kisebb változások léptek életbe. Néhány szakasz-korrekció mellett az elmúlt időszakban átadott útszakaszok - M30, M60, M85 gyorsforgalmi utak egyes szakaszai, illetve az 55, 62, 306 számú utak egyes szakaszai - is díjkötelessé váltak. A fedélzeti eszközök segítségével a gépjármű helykoordinátái alapján automatikusan történik a bevallás, illetve a díjköteles szakaszokon a feltöltött egyenlegből a díjfizetés.

A viszonylati jeggyel közlekedőknek viszont jobban kell figyelniük, mert az útvonaltervező az újonnan átadott útszakaszokra is tervez, így a szokásos kiindulási és célállomás között a megszokotthoz képest változhat az útvonalterv. Mivel a kijelölt útvonaltól való eltérés jogosulatlan úthasználatnak minősül, és bírságot vonhat maga után, ezért érdemes még a viszonylati jegy kifizetése előtt ellenőrizni a megtervezett útvonalat - emelte ki tájékoztatójában a NÚSZ.