Kéthetente tartott tájékoztatóján a főpolgármester elmondta, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel csütörtökön megbeszélést folytatott a BKV működési finanszírozásának helyzetéről, és ennek kapcsán azt mondhatja: biztosan lesz megállapodás az idén. Ha nem lenne megállapodás, akkor jövőre "már csak pedagógiai okokból is" járatritkítás lépne életbe - jelentette ki Tarlós István, hozzátéve ugyanakkor: bizonyos, hogy ez nem következik be.
Mint magyarázta, a "pedagógiai ok" azt jelenti, hogy nem fogják mindenáron elkerülni a járatritkítást. "Arra senki ne számítson, hogy beleszakadunk abba, hogy nehogy járatritkítás legyen" - fogalmazott Tarlós István, kijelentve: annyi szolgáltatást rendelnének meg, amennyire pénz és fedezet lenne. Megjegyezte, hogy a központi költségvetésben meghatározott 24 milliárd forint állami támogatást még nem utalták át, ezért a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében a főváros 13,5 milliárd forintos kölcsönt ad a közösségi közlekedés zavartalan működése érdekében a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK).
Tarlós István szerint a 24 milliárd forint a napokban vagy egy-két héten belül egyébként megérkezhet. A főpolgármester nyugati nagyvárosok példákra hivatkozva arról beszélt, hogy azok tömegközlekedési finanszírozását nagyjából egyharmad-egyharmad arányban a közlekedési társaság, a városi önkormányzat és az állam oldja meg. Ezt figyelembe véve a magyar államnak évente körülbelül 49 milliárd forintot kellene erre a célra fordítania - mutatott rá, hozzátéve, hogy jelenleg összesen körülbelül 40 milliárd forintnyi, azaz 26,8 százalékos az állami részvétel a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásából.
A 3-as metró felújításával kapcsolatban Tarlós István közölte, újabb jelentést kapott a metró ellenőrzéséről, és ebben arról tájékoztatták, hogy a szerelvényeket a forgalomba állás előtt minden esetben ellenőrzik, biztonsági kockázatot jelentő hibával a szerelvények nem állhatnak forgalomba. A főpolgármester elmondta, a 3-as metró infrastruktúrája ugyan a tervezett élettartamát meghaladta, műszaki állapota leromlott, de a beavatkozások gyakoriságának növelésével sikerült csökkenteni a műszaki kockázatokat és a meghibásodások számát. A vasúti pálya állapota jelenleg megfelelő, az ellenőrzéseket folyamatosan végzik - hangsúlyozta.
Azzal kapcsolatban, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén elnapolták a BKV Zrt. október elején kötött, 70 új autóbusz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésének jóváhagyását, arról beszélt, hogy a BKV által üzemeltetett buszok átlagos életkora csaknem 18 év, 2018-ig fokozatosan az eddigieken kívül még 550 magas padlós, alacsony komfortfokozatú és továbbüzemeltetésre alkalmatlan jármű kivonása szükséges. Tarlós István kifejtette, a rendelkezésre tartási konstrukciót a BKV 2013-ban dolgozta ki annak érdekében, hogy az adósságállomány növekedése nélkül a járműállomány megújulása megkezdődhessen. A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron engedélyezte a konstrukció megkezdését azzal a kikötéssel, hogy az eljárás befejezése után 90 napon belül vétót emelhet.
Közölte, a helyzet azóta megváltozott - egyebek mellett a kormány azóta átvállalta a BKV adósságát -, és 1,5 milliárddal drágább lenne a rendelkezésre tartási konstrukció, mint az új buszok vásárlása. Tarlós István szerint ezt a készenlétben tartási konstrukciót ma már nem érdemes fenntartani. A fővárosi ingatlanátadások kapcsán azt mondta: szó nincs arról, hogy az állam a közösségi közlekedés működési finanszírozásáért kapná az ingatlanokat. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén döntött arról, hogy a fővárosi önkormányzat egy VIII. kerületi, Vas utcai, 887 négyzetméteres ingatlanját és egy VI. kerületi, Rippl-Rónai utcai, 4358 négyzetméteres ingatlan tulajdonjogát ingyenesen átadja az államnak.
Tarlós István elmondta, "azért szabad néhány ingatlant átadni, mert ezek az átadások indokoltnak tűnnek". Ingatlanvesztésről értelmetlen beszélni, mert köztulajdonból köztulajdonba kerülnek - tette hozzá. Közölte, a Dagály Strandfürdőt a 2017-es vizes világbajnokság megrendezhetősége érdekében adják át. A konkrét átadásról azért nem született még döntés, mert "még egyezkedés történik az ingatlan értékéről" és az üzemeltetés feltételeiről - tette hozzá. Közölte, nem támogatja és nagy valószínűséggel a Fővárosi Közgyűlés sem fogja támogatni a Párbeszéd Magyarországért pártnak az olimpiai pályázatról, a Városliget beépítéséről és a Római-parti mobilgátról szóló helyi népszavazási kezdeményezését.
Tarlós István szólt arról is, nagy örül annak, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter is szakmainak és nem személyesnek tartja a vitájukat. "Ha ezek szakmai viták, akkor ezeket nagyon könnyű megszüntetni. Át kell gondolni, hogy érdemes-e kéretlenül beavatkozni Budapest életébe" - fogalmazott, hozzátéve: Budapestnek van választott köztestülete, amit nem érdemes levegőnek nézni, és nem érdemes jelentős fővárosi ügyeket "a háta mögött reszelgetni".