Világbajnok. Rocksztár. Botrányhős. Népszerű sportág. És nem utolsó sorban remek megjelenés. Ezek együttese kell ahhoz, hogy egy versenyzőt a legnagyobbakkal említsenek, nemcsak a saját szakterületén, hanem a sport egész világában. A friss háromszoros Forma–1-es világbajnok, Lewis Hamilton remek úton jár afelé, hogy David Beckhammel, Tiger Woodsszal, vagy Michael Jordannel emlegessék egy lapon, legalábbis az F1-es marketinggel és szponzorációval foglalkozó Zak Brawn szerint. De mi kell ahhoz, hogy egy sportoló világhírnévre tegyen szert?
„Több összetevője van annak, hogy a versenyző marketingértéke megemelkedjen. Fontos, melyik spotágban nyújt kiemelkedő teljesítmény – kezdte a Népszavának Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Főiskola dékánja, a Marketing Intézet vezetője. – Kevés olyan sportág van, amelyet világszinten kedvelnek. Ezek közé sorolnám egyértelműen a labdarúgást, a Forma–1-et és a tágabban értelmezett autósportot is. Ugyanakkor ha az Egyesült Államokat nézzük, az említett sportágakat is megelőzheti a kosárlabda, a baseball, az amerikaifutball, a golf, a tenisz és még a profi ökölvívás is. Elég csak Manny Pacquiaót, vagy Floyd Mayweather említeni.”
Ám az sem mindegy, hogy egy-egy sportoló mennyire alkalmas a „márkázásra”. Papp-Váry hangsúlyozta, a legfontosabb, hogy az adott sportágon belül kiemelkedő teljesítményt kell nyújtani. „David Beckham esetében ezt szokták vitatni. Azt azért tegyük hozzá, hogy 115-szörös angol válogatott volt, megfordult többek közt a Manchester Unitedben, a Real Madridban és az AC Milanban is. Ilyen eredményt azért kevesen tudnak felmutatni – tette hozzá. – Ami még nagyon fontos: egyedinek kell lenni a szakmában, és nem elhanyagolható a pályán kívüli viselkedés sem.”
Ilyen adottságokkal büszkélkedik Hamilton, aki harminc esztendősen már háromszoros világbajnoknak mondhatja magát. A brit pilóta a sportkarrier mellett a csillogást sem veti meg: előkelő partikra jár, világsztárokkal pózol, többek közt Will Smith-szel, Sylvester Stalonnéval, vagy éppen Thierry Henry-val. No és persze a híres és gyönyörű nők sem hiányozhatnak mellőle, gyengéd szálak fűzték az énekes Nicole Scherzingerhez és Rihannához is.
„Hamiltonnak azért nehezebb dolga van, mint mondjuk Tiger Woodsnak, vagy Michael Jordannek, ugyanis az Egyesült Államokban nem igazán népszerű az F1 – folytatta Papp-Váry. – A legtöbb pénzt a sportból és a marketing-tevékenységből egyszerre az amerikaiak, vagy Amerikához köthető csillagok keresik. Hamilton külső adottságai ugyanakkor lehetővé teszik arra, hogy globálisan nagy karriert fusson be, hiszen jóképű úrról beszélhetünk. Így reklám szempontjából ideális. A híres barátnő sem maradhatott el, akivel se veled, se nélküled viszonyban van. Ez ad egyfajta drámaiságot a történetnek. Ráadásul a nagyobb szponzorok is megvannak. Mindent figyelembe véve: az esetében egyetlen hiányosság, az amerikai piac, de már ennek meghódításán is dolgozik.”
1. Floyd Mayweather (300 millió dollár, ebből szponzoráció: 15 millió)
2. Manny Pacquiao (160, 12, ökölvívó)
3. Cristiano Ronaldo (79.6, 27)
4. Lionel Messi (73.8, 22, labdarúgó)
5. Roger Federer (67, 58)
6. LeBron James (64.8, 44)
7. Kevin Durant (54.1, 35)
8. Phil Mickelson (50.8, 48)
9. Tiger Woods (50.6, 50)
10. Kobe Bryant (49.5, 26, kosárlabda
A Mercedes brit pilótája az aktív pályafutása utáni életre is berendezkedett. Már évek óta dolgozik azon, hogy belevághasson a zenei karrierjébe. Hamilton saját amerikai stúdiójában folyamatosan trenírozza magát, s már nyolcvan dalt írt is. Emellett pedig a divatra is egyre nagyobb hangsúlyt fektet, s azt tervezi, hogy ezen a területen is kipróbálja magát.
„Imádnám a dolgot! Lenyűgöz a divat, nagyon szeretek új stílusokat, új kreációkat látni. Remélem, hogy lesz lehetőségem együttműködni valakivel, talán a fiatal, feltörekvő brit tervezők egyikével” – nyilatkozta korábban a The Sunnak. Tavaly Hamilton lett az év legpiacképesebb sportolója, idén lecsúszott ugyan a dobogóról, ám így is az elő kellő ötödik helyet foglalja el. A másik fontos felület a Facebook. Ebben viszont jócskán elmarad (3,5 millió) az F1-es pilóta. A sportolók ranglistájában Cristiano Ronaldo az éllovas, több mint 107 millió követővel. De nézzük a magyarokat! A Forbes magazin szerint Hosszú Katinka hazánk legértékesebb sportolója. De vajon álmodhat-e hasonló csillogásról egy-egy magyar kiválóság?
„Az kétségtelen, hogy Hosszú a saját sportágában nemcsak eredményes, már-már földöntúli teljesítmény nyújt, így ez a faktor biztosítva van – mondta a szakértő. – Az ötszörös világbajnok hölgy kapcsán az a probléma, hogy a világ top 100 leghíresebb sportolója között egyetlen úszót sem találunk. A sportág médiaértéke ugyanis csekély a korábban említett sportágakhoz képest. Részben ennek az is az oka, hogy a szponzori logók kevés helyen tudnak megjelenni, mondjuk egy Forma–1-es autóhoz képest. Csekély dolognak tűnik, ám ennek hatalmas jelentősége van. A másik ok, hogy alig szerepel hölgy a top 100-as listán. A férfiakat még mindig sokkal jobban megfizetik. Mindenesetre a Katka által épített Iron Lady brand ragyogó ötlet, a névválasztás pedig zseniális, már csak azért is, mert a világ egyik legjobb úszója valóban kemény és elnyűhetetlen.”
Papp-Váry Árpád hozzátette, lehet egy magyar sportolóból globális sztárt varázsolni és top 100-ba kerülni, ha mondjuk, Hosszú Katinka teljesítményével lenne megáldva egy honi labdarúgó.