rendőrök;Magyar Helsinki Bizottság;rendőri bántalmazás;

- Rendőri bántalmazás - Úgy megrúgta, hogy eltört a bordája

Pótmagánvádra volt szükség ahhoz, hogy elítéljék azokat a rendőröket, akik még 2013-ban súlyosan bántalmaztak két embert egy hatvani kukoricaföldön. A Magyar Helsinki Bizottság kutatása szerint hiába jelentenek fel rendőröket bántalmazás, kényszervallatás vagy jogellenes fogvatartás miatt, az ügy csak az esetek elenyésző részében jut el a vádemelésig, a legtöbb esetben a bántalmazó rendőröket futni hagyják.

Három rendőrt ítélt el szerdán első fokon a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsa bántalmazás hivatalos eljárásban és testi sértés bűncselekménye miatt, amiért megrugdostak és ütlegeltek két sértettet. Az eset még 2013 nyarán történt Hatvan határában, egy kukoricaföldön: három férfi és két nő gyógyszeralapanyaghoz kukorica címert gyűjtött, amikor a rendőrök - máig sem derült ki, pontosan milyen bejelentésre - megjelentek, és (egyébként jogszerű) intézkedés alá vonták őket. Az események azonban eldurvultak, az érintetteket megbilincselték, majd az egyik rendőr - az ügy másodrendű vádlottja - először gyomorszájon, majd úgy oldalba rúgta az egyik férfit, hogy annak eltört a bordája; a másik sértettet pedig olyan erősen rúgta combon, hogy az összeesett - erről a rendőrről később kiderült, hogy profi thai-box harcos.

Az intézkedés során a tetten ért, megbilincselt címerszedőket a földre fektették és órákon keresztül ott is tartották őket, vizet még kérésre sem kaptak. Egy másik rendőr, az ügy elsőrendű vádlottja, többször a földre kényszerített emberekbe rúgott, nem egyszer rájuk is taposott. Később egy civil ruhás nyomozó is a helyszínre érkezett, s ő is bekapcsolódott a bántalmazásba: kukorica címerekkel csapkodta a két sértett arcát. Ezután a hatvani rendőrkapitányságra szállították őket, ahol egy orvos is megvizsgálta a bántalmazott embereket, sérülést azonban nem állapított meg. Kiderült, hogy a rendőri brutalitásnak kitett emberek nem okoztak anyagi kárt (a kukorica termését nem szedték), ezt a kukoricaföld tulajdonosa is alátámasztotta. Ennek ellenére mégis 20 ezer forintos bírságot állapítottak meg, a sértetteket két napig őrizetben tartották.

Az eset után a sértettek felkeresték a Magyar Helsinki Bizottságot (MHB), hogy jogi segítséget kérjenek. Az Egri Nyomozó Ügyészség nyomozást is indított az ügyben, összesen öt rendőrtanút hallgattak meg. A nyomozás során a sértetteket azonban tanúként sem hallgatták meg, az eljárást pedig megszüntették - anélkül, hogy a sértettek és a tanúk által egyértelműen felismert vádlottakat egyáltalán meggyanúsították volna vagy orvos szakértőt rendeltek volna ki a sérülések vizsgálatára. A nyomozást a Legfőbb Ügyészség utasítására újraindították, de újból arra jutottak, hogy a rendőrök ellen nem lehet vádat emelni. Holott a nyomozás során nem merült fel egyetlen ésszerű kétség sem, amit a bántalmazó rendőrök javára lehetett volna fordítani - igaz, a másodrendű vádlott jelentésében arra hivatkozott, hogy a sértett (aki ekkor már bilincsben volt) agresszíven közeledett, ezért kellett testi kényszert alkalmazni. A tanúként meghallgatott rendőrök, akik jelen voltak, de nem avatkoztak közbe, nem számoltak be ilyenről, és a nyomozás során is kiderült, hogy a bántalmazott emberek semmilyen ellenállást nem tanúsítottak.

A sértettek kénytelenek voltak pótmagánvádas eljárásban érvényesíteni igazukat, amelyben az MHB ügyvédje képviselte a vádat. Az első fokú bíróság végül a sértettek - orvos szakértő által is alátámasztott - verzióját fogadta el a bántalmazások megtörténtét illetően. Egy rendőrt egy év letöltendő szabadságvesztésre és közügyektől eltiltásra, két rendőrt pedig felfüggesztett szabadságvesztésre és lefokozásra ítélt a bíróság.

- Az ítélet szóbeli indoklásakor a bíróság hangsúlyozta: a büntetés kiszabásánál az ítélet prevenciós jellegét hangsúlyozták, fontos szempont volt, hogy elrettentsen minden hivatalos személyt hasonló bűncselekmények elkövetésétől - mondta Győző Gábor, az MHB ügyvédje. A tanácsbíró szerint ugyanis szaporodnak az ilyen cselekmények, s ezeknek minél előbb megálljt kell parancsolni. Az ítélet nem jogerős, a vádlottak felmentésért, illetve enyhítésért fellebbeztek, a pótmagánvádlók pedig két vádlott esetében súlyosításért.

A jelenlegi helyzet valóban nem túl rózsás, s ezt az MHB friss kutatásának eredményei is alátámasztják: ha rendőrt, börtönőrt jelentenek fel bántalmazás, kényszervallatás vagy jogellenes fogvatartás miatt, az eseteknek csak elenyésző részében emelnek vádat. 2008 óta nem volt olyan év, hogy ez az arány 5 százalék felett lett volna, letöltendő szabadságvesztés büntetést is csak a legritkább esetekben szab ki a bíróság. Ezzel ellentétben a hivatalos személy elleni erőszak miatt tett feljelentéseknek kétharmada végződik vádemeléssel, s a büntetőperek átlagosan 72 százaléka zárul felfüggesztett vagy végrehajtandó szabadságvesztéssel.

- Az eredmények fényében a hatvani eset tipikus, a büntetés viszont teljesen atipikus. A hivatalos személyek által elkövetett bántalmazás eseteiben mindig vannak bizonyítási nehézségek, de sok esetben az ügyészség a minimálisan elvárhatót sem teszi meg annak érdekében, hogy kiderüljön, mi is történt valójában - mondta a kutatás eredményeinek ismertetésekor Kádár András Kristóf, az MHB társelnöke. Kiemelte: a hatvani ügyben is pótmagánvádas eljárást kellett indítani.

Az MHB kutatása során azt vizsgálta, 1985-től mi jellemezte a rendőrség és a büntetés-végrehajtás tagjai által elkövetett bántalmazások és kényszervallatások miatt indult eljárásokat. Kiderült: bár a jogszabályi háttér folyamatosan javul, a bántalmazással kapcsolatos esetek, a feljelentések száma nem csökken számottevően. - Bár a kétezres évek elején valamivel kevesebb feljelentés érkezett, 2006-tól ismét folyamatosan növekszik ez a szám, 2010-ben pedig olyan sok feljelentés érkezett, amennyire a rendszerváltás óta nem volt példa - mondta Kádár. Szerinte ebben nagy szerepe van a büntetőpolitikának: amikor egy szervezeten, például a rendőrségen nagy a társadalmi és politikai nyomás, vagyis felmutatható eredményt kell produkálni, olyankor a testi bántalmazástól sem riadnak vissza. Persze a statisztikákat fenntartással kell kezelni: joggal feltételezhetjük, hogy a valóságban magasabb a bántalmazások száma, mint a feljelentéseké, az adatok azonban a trendet jól mutatják.

A gyorsjelentés szerint a feljelentések számának csökkenése egybeesik a liberális büntetőpolitika időszakával, míg a büntetőpolitika szigorítása magával hozta az esetszám növekedését is: hiába javult a jogi környezet, a "keményebb" fellépésre vonatkozó társadalmi, politikai elvárások kihatnak a gyakorlatra. Napjainkban a feljelentések száma 900-1000 körül van évente, míg például 2005-2006-ban ennek fele volt jellemző. Kádár hangsúlyozta: az ilyen nyomásnak akkor tud ellenállni a szervezet, ha megvannak annak belső és külső feltételei, ám ezek a magyar rendőrség estében több tekintetben is hiányoznak. Az egyik ilyen belső feltétel, hogy a rendőri állomány fiatal, tapasztalatlan, terepen sem áll mellettük egy idősebb rendőr, akitől tanulhatnának. A vizsgálati eredmények is azt mutatják, hogy a kényszervallatások nagy részét fiatal rendőrök követik el. A külső feltételek között pedig a leghangsúlyosabb az egyenruhások által elkövetett erőszakkal szembeni jogalkalmazói engedékenység.

A tapasztalat azt mutatja, hogy kevés ügy jut el a vádemelésig akkor, ha hivatalos személy a bántalmazó: az ilyen ügyekben indított eljárások mindössze 2-6 százalékában emelnek vádat, de ha például rendőr tesz bejelentést, a vádemelés az esetek 70 százalékában megtörténik. A hivatalos eljárásban elkövetett bántalmazások bizonyítását nehezíti, hogy nem lehet videófelvételeket felhasználni: a bántalmazás vagy zárt helyen zajlik, ahol felvétel sem készül, vagy ha készül is felvétel, a szalag vagy eltűnik vagy "utólag megrongálódik". A váderedményesség egyébként igen magas Magyarországon, az aránytalanság azonban jól látható: az átlag 64,5 százalék azokban az esetekben, amikor hivatalos eljárásban bántalmaznak valakit, 97 százalék pedig akkor, amikor hivatalos személy ellen követnek el erőszakot.

A büntetéskiszabási gyakorlat azonban gyenge, s az is aggályokat vet fel, hogy sokszor olyan rendőr követ el bántalmazást, akinek korábban már volt hasonló ügye, mégis az állomány tagja maradhatott. - A büntetéskiszabás gyakorlatának enyhesége oda vezet, hogy az ilyen esetek ismétlődnek - mutatott rá Kádár. Az MHB kutatási eredményei alapján ajánlásokat fogalmazott meg a helyzet javítása érdekében. Ezek egy része a jogszabályi háttér fejlesztésére irányul, például hogy a kihallgatásoknál tegyék lehetővé legalább hangfelvétel készítését, valamint hogy a fogvatartottakat a rendőrök jelenléte nélkül vizsgálhassa meg az orvos. Ajánlják továbbá, hogy a jogerősen elítélt elkövetők ne folytathassák szolgálatukat, csökkentsék a társadalmi-politikai nyomást a szervezeteken, illetve hogy fejlesszék a rendvédelmi szervekben szolgálatot teljesítők kiválasztási, ellenőrzési rendszerét.

Néhány emlékezetes ügy

Siófok: 2006 augusztusában egy parkolóban történt koccanásos balesetet követően ittas vezetés gyanújával állították elő egy férfit. A vér- és vizeletvizsgálatot követően visszavitték a helyszínre, hogy ott fényképeket készítsenek, a fiatalember azonban megpróbált elszaladni, és eközben elsodorta az egyik rendőrt. Előállítása után a fogda folyosóján súlyosan bántalmazták: ütötték, rúgták, majd arccal a falnak nyomták, terpeszbe kényszerítették, és hátulról többször erőteljesen ágyékon rúgták. Az ügyben nyomozás indult, ekkor a sértett azonosított két rendőrt a bántalmazók közül. Azonban az ügyészség - azzal az indokkal, hogy elkövetők kiléte nem volt megállapítható - megszüntette a nyomozást. Az ügy a strasbourgi bíróságig jutott, ahol megállapították, hogy az ügyben megsértették az Emberi Jogok Európai Egyezményében foglalt, az embertelen és megalázó bánásmódot tiltó rendelkezést. A férfinak több mint tízezer euró jóvátételt ítéltek meg.

Izsák: 2013. április 8-án a rendőrök bejelentésre felkerestek egy román állampolgárságú, magyar nemzetiségű férfit. Egy láncfűrész eltulajdonítását kérték számon a jelentősen ittas sértetten, majd kényszer alkalmazásával előállították. A férfi megkérdezte a rendőröktől, hogy miért állították elő, ellenállást azonban nem tanúsított. Egy becsukott ajtajú irodában kényszervallatást alkalmaztak, a sértettet folyamatosan ököllel ütötték az arcán és a mellkasán, majd a földre került férfi mellére térdeltek, ököllel és gumibottal folyamatosan verték. Majd levették róla a bilincset, ám a férfi elvesztette eszméletét. A mentők már csak azt tudták megállapítani, hogy a férfi meghalt. Az ügy első- és másodrendű vádlottját 12 és 10 év fegyházra ítélték, másik két vádlott felfüggesztett börtönbüntetést kapott.

Sátoraljaújhely: 2013 szeptemberében egy négytagú családot állítottak elő az egyenruhások. A sértettek épp egy benzinkút dohányüzletéből jöttek ki, amikor rendőrök léptek hozzájuk igazoltatásra. "Otromba hangnemben" célzásokat tettek a négy férfi származására, majd a szolgálati kocsi motorháztetejére fektetve megbilincselték és a kapitányságra szállították őket. Ott az idősebb férfit - aki két héttel korábban gerincműtéten esett át - súlyosan bántalmazták. A férfi fiát egy asztal lábához bilincselték, többször megrúgták, rátapostak a fejére, a bántalmazás következtében eltört a csuklója. A fiú két unokatestvérét is bántalmazták, a fiatalabbik sokkot is kapott. A Miskolci Nyomozó Ügyészség a család feljelentését követően, tavaly nyomozást indított ismeretlen tettes ellen.

Sorra veszíti el a bírósági pereket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), illetve annak korrupciós vádakkal kapcsolatban érintetté vált vezetői. Néhány napja az Átlátszó.hu portál ellen indult eljárást is "elbukta" az adóhatóság, amely tavasz óta sorozatban lépett vissza, vagy épp szégyenült meg azokban a perekben, amelyekkel a kétes ügyeket nyilvánosságra hozókat kívánták megfélemlíteni.