közbeszerzés;KÖZGÉP;pernyertes;

2015-12-10 16:01:00

Pert nyert a Közgép - Újra indulhat közbeszerzésen

A bíróság megsemmisítette csütörtök délután a Közbeszerzési Döntőbizottságnak azt a határozatát, amely a céget három évre eltiltotta a közbeszerzési eljárásokon való részvételtől. A bíróság ezzel részben megváltoztatta a Közbeszerzési Döntőbizottság korábbi határozatát. Az ítélet azért fontos a Közgépnek, mert a hamis adatközlés a közbeszerzési eljárásokból való 3 éves kizárással jár. Az ítélet ellen 15 napon belül lehet fellebbezni a Fővárosi Törvényszéknél.

A Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó vállalkozás azért fordult a Központi Munkaügyi Bírósághoz mert a pályázat kiírója, az Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság egyebek mellett hamis adatközlésre hivatkozva kizárta a vállalatot a Győr-Gönyű kikötő építési munkálataiból. A pályázat kiírója arra hivatkozott, hogy a Közgép által egy szerb tulajdonosától bérelt Szása II., illetve Szása III. vizimunkagépek, uszályok nem rendelkeztek a pályázatban előírt 500 négyzetméteres zárt fedélzettel. A KDB ráadásul a Közgépet kizárta minden magyarországi közbeszerzésből is.

A november 26-ai tárgyaláson a Közgép közbeszerzési igazgató arra hivatkozott, hogy a két uszály tulajdonosa, valamint a szerb közlekedési minisztérium szakemberei is megerősítették, és az úgynevezett hajó-törzskönyv is alátámasztotta, hogy ezek a vízijárművek megfeleltek az előírásoknak. Pálffy azt is megemlítette, hogy az egyik egyeztetés végén néhány percre a kezébe adtak két rajzot a hajókról, ám a szerb feliratot nem fordították le, és a latin betűs felirat azt bizonyította, hogy az adott vízijármű-család általános típustervével akarták megcáfolni a pályázó cég állítását. A rajzon ugyanis az egyik hajó méretei alapján valóban nem jött volna ki az 500 négyzetméter.

Csakhogy egy későbbi jogorvoslati megbeszélésre a Közgép már a szerb minisztérium hivatalos igazolásával érkezett, amely szerint az egyik hajó zárt fedélzete 502,66, a másiké pedig 508,76 négyzetméteres. Ezt azonban a KDB nem fogadta el, így maradt a per.

A bíróság az első fokú ítéletében kifejtette, hogy a kompok zárt fedélzete alapterületének a meghatározására nem adott számítási módszert az ajánlatkérő. A Közgép elfogadta a komp tulajdonosának az adatait, míg az ajánlatkérő a hajó rajza alapján a saját számítását fogadta el valósnak. A bíróság maga is elvégezte a zárt fedélzet területének a kiszámítását és neki sem jött ki az 500 négyzetméter a rámpák nélkül. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a kompok fő funkciója az, hogy munkagépek álljanak rajta. 

A Közgép a kapott adatokat adta meg az ajánlatában, tehát gondatlanul járt el. A hamis adatközléshez viszont célzat kell, amely itt hiányzott, ezért nem valósult meg a hamis adatközlés - mondta ki a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság eljáró tanácsa. Miután a Közgép részben pernyertes lett, visszajár számára 14 millió 62 ezer forint igazgatási szolgáltatási díj.