KÖZGÉP;pernyertes;

2015-12-10 20:40:00

Első fokon pert nyert a Közgép

Nem szolgáltatott hamis adatokat a Közgép Zrt. a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. infrastrukturális továbbfejlesztése meghirdetett közbeszerzési pályázaton - így döntött csütörtökön - nem jogerős ítéletében - a bíróság. Lázár János kancellária miniszter a Kormányinfón közölte: fellebbezni fognak. A cég akkor indulhat újra pályázatokon, ha az ítélet jogerőssé válik.

A Közgép Zrt. a Győr-Gönyüi Országos Közforgalmi Kikötő infrastrukturális fejlesztése megvalósításához szükséges kiviteli tervek elkészítésére és és az építési munkák elvégzésére az Észtak-dunántúli Igazgatóság által közbeszerzési pályázatot írt ki. A négy ajánlattevő között volt közösen a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. és a Kötiviép'B Kft. is. Ez a cég adta a legolcsóbb, 6 milliárd 673 millió forintos ajánlatot. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azonban nem fogadta el a Közgép ajánlatát, és a céget három évre eltiltotta a közbeszerzési eljárásokon való indulástól. Ezt a döntést azonban a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság Ságiné Márkus Anett vezette tanácsa megsemmisítette és úgy döntöttek, hogy a KDB köteles 14 millió forintot megfizetni a pályázatot beadó cégeknek. A nem jogerős ítélet ellen azonban a magyar állam fellebbezni fog - mondta a Kormányinfón Lázár János kancellária miniszter, és ha a másodfokú bíróság is a Közgépnek ad igazat akkor azt végre fogják hajtani.

A KDB arra hivatkozott a három éves kizáráskor, hogy a Közgép hamis adatokat szolgáltatott, amikor a pályázatában a Szása II. és a Szása III. szádverésre szánt uszályokról azt állította, hogy megfelelnek a kiírásban szereplő feltételnek: és zárt fedélzetük alapterülete eléri az 500 négyzetmétert. Ezt a pályázó cég a hajók törzskönyvének és a szerb hatóságok hivatalos dokumentumai alapján írta be az ajánlatukba. Ráadásul nincs hivatalos műszaki leírása annak, hogy mit és hogyan kell érteni - a KDB által kifogásolt - zárt fedélzet fogalmát. A KDB olyan rajzokra is hivatkozott a kizáráskor, amelyeket csak a jogorvoslati tárgyaláson, tehát utólag láthattak a Közgép képviselői, ráadásul a rajzokon csak szerb feliratok szerepeltek. Az egyetlen latinbetűs szöveg arra utalt, hogy a dokumentumok nem az adott konkrét hajókra vonatkoztak, hanem csupán típus leírást tartalmaztak.

A bíróság által elvégzett számítások szerint ugyan a Szása II. fedett fedélzete 491,77 négyzetméteres, mert a rámpákat nem számolták hozzá a fedélzethez, de tudatos hamis adatközlésről szó sem volt. A bíróság ezért a Közgép alkalmasságmegállapítására vonatkozó kérelmét elutasította. (A cég szakemberei a hivatalos adatok alapján, a hajók hosszából és szélességéből számolták ki a fedélzet alapterületét.)

Bár a bíróság csak részben adott igazat a Simicska Lajos nagyvállalkozó érdekeltségi körébe tartozó cégnek, a legfontosabb vádpontban igazságot szolgáltattak a számukra. A KDB közleménye szerint - amelyet a hvg.hu idéz - a bíróság nekik adott igazat.

A Népszava kérdésére Puskár Anett, a Közgép Zrt. szóvivője közölte, hogy természetesen nem fellebbeznek. Ha majd megszületik a jogerős ítélet, akkor a Közgép ismét indulhat közbeszerzési pályázatokon. Ez azonban már nem változtat azon a tényen, hogy a dunai kikötő alapkövét pénteken elhelyezik.

Puskár Anett elmondta azt is, hogy az elmúlt hónapokban törvénytelenül tartották távol közbeszerzésektől Közgépet. Viszont a cég szakemberei már dolgoznak azokon az újabb pályázati ajánlatokon, amelyeken indulni kívánnak. A szóvivő kérdésre válaszolva annyit közölt, hogy a kizárás, az elmaradt közbeszerzési pályázat, illetve az ezzel okozott esetleges károk miatti lépésekről a határozat szövegének tanulmányozása után dönt majd a társaság.

És mit lép a Közbeszerzési Hatóság?
A hatóság közleményében hangsúlyozza, az elsőfokú bíróság csütörtökön megállapította, hogy a Közgép nem felelt meg az előírt alkalmassági követelményeknek, ezért az ajánlata érvénytelen. A per tárgya volt továbbá a hamis adatközlés miatti kizárás, ebben a kérdésben a bíróság nem jogerősen részben megváltoztatta a Közbeszerzési Döntőbizottság és az ajánlatkérő döntését - tette hozzá a hatóság. A KH jelezte: a tanú, azaz a Közgép közbeszerzési igazgatójának vallomása szerint csak a tárgyaláson ismerte meg, hogy az alkalmassági feltétel igazolására általuk beadott adatok nem felelnek meg a valóságnak. Erre alapozza a bíróság, hogy a hamis adatközlés miatti kizárás nem volt jogszerű. Közleményében a hatóság ismerteti: ugyanakkor a bíróság az ítélet indokolásában kiemelte, a Közbeszerzési Döntőbizottság helytállóan mutatott rá, hogy hamis adatszolgáltatásnak csak akkor van helye, ha az a verseny tisztaságát veszélyezteti, vagy jogtalan előny szerzését célozta meg. A KH álláspontja szerint egy pályázónak tisztában kell lennie az általa beadott adatok valóságával, így a kérdéses műszaki paraméterekkel, hiszen ez szükséges az érvényes ajánlattételhez. A Közbeszerzési Döntőbizottság nem ért egyet az elsőfokú bíróság ítéletének azzal a részével, amely részben megváltoztatta a döntést, ellene a törvényes határidőn belül fellebbezést nyújt be.

Egy másik ügyben is érintett a Közgép. A Gazdasági Versenyhivatalnak új eljárást kell lefolytatnia az M4-es autópálya egy szakaszának építésével kapcsolatban, amelyben korábban nem állapítottak meg kartellezést - nyilatkozta Csepreghy Nándor miniszterhelyettes, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára a napokban. A szakpolitikus megismételte azt a Brüsszelben is többször cáfolt vádat, hogy a kartell gyanú miatt vonta meg az unió a támogatást az M4-es autópálya építéstől, holott azt soha nem is támogatta és nem is ígért ilyet. Egy másik bíróság azonban a héten kimondta, hogy a fennálló dokumentumok alapján a hivatalnak új eljárást kell lefolytatnia az üggyel kapcsolatban.

Az autópálya torzón a Népszava információi szerint a beruházás idén áprilisi leállítása óta a kivitelezők végzik mind a mai napig a félbe-harmadába maradt M4-es autópálya állagmegóvását. A sajtóban megjelent hírek szerint pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. csak jövő tavasszal számol el a kivitelezőkkel. Akkor derülhet ki, hány százmillió forintjába kerül az adófizetőknek az egyéves az állagmegőrzést.

Diszkriminációs esetek Simicska-érdekeltségekkel szemben
Amióta Simicska Lajos összekülönbözött Orbán Viktor kormányfővel sorra üzleti hátrányokat szenved. Néhány ezek közül:
- Elsőként az általa gasznált termőföldekre írták ki a földárveréseket
- Nyerges Zsolt, Simicska Lajos üzlettársa érdekeltségébe tartozó szolnoki sportegyesület taoátámogatását lefaragták 758 millió forintról 192 millió forintra
- A Mahír Cityposter Kft. budapesti köztéri reklámszerződését, amelyet 2006-ban 25 esztendőre kötöttek, a főváros idő előtt felmondta, ezért a nagyvállalkozó bírósághoz fordult
- A BKV reklámhirdetéseire új tendert írtak ki