A tudományos és pedagógusképző oldalt az MTA közoktatási elnöki bizottsága és a Fekete György vezette Magyar Művészeti Akadémia, valamint az Eszterházy Károly Főiskola képviselte. A munkavállalói érdekképviseleti oldalról a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete vett részt az egyeztetésen, ám a Pedagógusok Szakszervezete távol maradt. Balog Zoltán emiatt sajnálatát fejezte ki és azt mondta, várják őket a tárgyalóasztalhoz.
A Galló Istvánné vezette Pedagógusok Szakszervezete hétfőn közölte: a PSZ országos vezetősége úgy döntött, nem vesznek részt a kerekasztal mai ülésén. A sztrájkbizottság korábban egy 25 pontos követeléslistát fogalmazott meg, a PSZ szerint az Emminek előbb erről kell "világosan és egyértelműen nyilatkoznia, írásba foglalnia, hogy mit fogad el, hiszen a sztrájkbizottság a további lépéseket ettől teszi függővé."
Az emberi erőforrások minisztere az ülést követő sajtótájékoztatón elmondta: az azonnali megoldást igénylő területek között határozták meg a jövedelemelmaradások rendezését, a nyugdíjas korúak foglalkoztatását. Megerősítette, hogy a tanfelügyeleti intézményi önértékelési folyamat lerövidül.
A miniszter kiemelte: plusz 234 milliárd forintot kaptak, illetve kapnak a pedagógusok, idén szeptemberben és jövő szeptemberben egyaránt újabb béremelés várható. Ezenkívül más béremelést nem tudnak vállalni - jelezte. A tankönyvpiacot azonban nem tudják megnyitni, mert szerinte az újabb drágulást, pluszterheket eredményezne.
Balog Zoltán megköszönte a résztvevők konstruktív hozzáállást, egyúttal kiemelte: mindenkit szívesen látnak a kerekasztalnál, amely kéthetente ülésezik majd és ülései között munkacsoportokban folyik a munka. Szerinte rossz döntés nem jelen lenni.
Parragh Lászó, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke szerint a gazdaság is kárát látja, ha egy ország oktatása nem működik jól. Kiemelte, a rendszerváltás óta mintha lelassult volna az idő a közoktatásban, ami miatt sok dolgot pótolni kell. Szerinte erre ad jó lehetőséget a most kezdődő kerekasztal, amely alapjaiban, mélyre hatolva tekinti át a jelenlegi rendszert.
Madarász Péter, a tiltakozást elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója szerint a találkozó elérte a célját. Minden fél meghallgattatott és minden fájó téma elhangzott"- fogalmazott, majd hozzátette: a kerekasztallal széleskörű szakmai egyeztetés indul, ami az ágazat stratégiai szintű újragondolásának tekinthető.
Balog Zoltán és Madarász Péter, a miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Kiemelte továbbá, hogy miniszteri felkérésre igyekszik majd a végeken tanító elkötelezett pedagógusukat is bevonni a kerekasztal munkacsoportjainak munkájába.
Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Főiskola rektora úgy látja, az oktatási intézmények közötti párbeszéd elindulása szép jövőt ígér, ám szerinte az egyetemeknek az arisztokratikus szemléletüket, az iskoláknak pedig a kritikai szemléletüket kell hátrébb venniük.
Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága elnöke szerint a kerekasztalnak kell megtalálnia a legoptimálisabb tanítási szerkezetet és időt. Emellett szintén rendkívül fontosnak nevezte az alapkészségek fejlesztését, továbbá azt, hogy az átlagtól eltérő gyerekeknek biztosítsák a nekik megfelelő képzést.
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a megbeszélés fő érdeme, hogy a legkényesebb kérdésben sem volt kategorikus "nem" válasz.
A következő oldalon a pártok reagálásait olvashatja a kerekasztal eseményeivel kapcsolatban!