Cziffra György Fesztivál a névadó szellemében

Publikálás dátuma
2016.02.20. 06:46
Cziff ra György egyik 1958-as, franciaországi koncertjén FORRÁS: CZIFFRA GYÖRGY FESZTIVÁL
Február utolsó napjaiban, a hegyvidéki MOM Kulturális Központban rendezik meg az első Cziffra György Fesztivált, amely a franciaországi emigráció évtizedeiben világsikert elért, kalandos életű magyar zongoraművész emléke előtt tiszteleg. A programsorozat egy háromnapos mesterkurzussal már február 19-én, pénteken elkezdődik. Balázs János Liszt-díjas zongoraművész, a fesztivál művészeti vezetője a következő évekre is számos tervet szövöget: a 2021-es Cziffra-centenáriumra például muzsikustársaival világkörüli turnét álmodott meg.

Ha csupán azt állítjuk, hogy Cziffra György (1921–1994) a 20. század egyik legjelentősebb, elképesztően virtuóz technikájú zongoraművésze volt, akkor igen keveset mondunk. A cigány gyökereire és magyarságára is mindig büszke Cziffra küzdelmes és gyötrelmes pályakezdéséhez, majd 1956 után, a franciaországi emigrációban fényesen felívelő karrierjéhez ugyanis kalandfilmbe illően fordulatos életút társult. Az angyalföldi szegénynegyedben felnőtt kisfiú nyolcévesen, csodagyerekként került be a Zeneakadémiára, miközben saját maga és családja megélhetését a legendás Arizona mulató zongoristájaként biztosította. A szovjet hadifogságból többször megszökött, majd 1947-től ismét elsősorban bárzongorista volt. 1950-ben disszidálni akart, de elfogták és kényszermunka-táborba zárták, ahol három évet töltött.

Az 1956-os forradalom napjaiban elhagyta Magyarországot, s már az ötvenes évek végén hatalmas sikereket aratott Párizsban, Londonban és New Yorkban. Zenekedvelő felesége kérésére Charles de Gaulle meghívta az Élysée-palotába, és nyomban megadta számára a francia állampolgárságot. Cziffra 1966-ban egy francia kisvárosban, Senlisben, egy elhanyagolt állapotú kápolnában fesztivált alapított, amelyhez később alapítvány, tehetséggondozó programok társultak. Az 1980-as évek elején, a Budapesti Tavaszi Fesztivál meghívására látogatott haza Magyarországra, s itt is emlékezetes sikert aratott.

A Cziffra György Fesztivál művészeti vezetője, Balázs János Liszt-díjas zongoraművész mindössze 27 esztendős, így Cziffrával sohasem találkozhatott személyesen, mégis régóta példaképének tekinti. Gyerekkorában főleg jazz és szalonzene szólt náluk otthon, de Cziffra lemezeinek hatására a klasszikus zenét választotta. A Járdányi Pál Zeneiskolában megismerkedett a zongorázás alapjaival, majd máris a Zeneakadémián, a rendkívüli tehetségek előkészítő osztályában találta magát. Több mint egy évtizede rendszeresen koncertezik, de a nagy kiugrás 2014-ben következett: azóta a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, illetve a Zeneakadémia Nagytermében tartott szólóestjeit hihetetlen ováció kíséri, több rangos külföldi meghívást is kapott. Sokat foglalkozik gyerekekkel: hangszerbemutató koncerteket tart és a Snétberger Zenei Tehetség Központ zongora tanszékvezetője.

„Már az első évben arra a három pillérre építjük a fesztivált, ami a Franciaországban töltött évtizedek alatt Cziffra György számára is oly fontos volt: a koncertekhez a legfiatalabb nemzedék zongoristáit támogató mesterkurzus és verseny társul” – foglalja össze a koncepciót Balázs János. A fesztivált felvezető háromnapos kurzuson – amelynek a MOMkult mellett a városmajori Barabás-villa ad otthont – Balázs mellett a Kossuth-díjas Vásáry Tamás, az egykori Cziffra-ösztöndíjas Mocsári Károly (a Francia Liszt Társaság művészeti vezetője) és Dráfi Kálmán, a Zeneakadémia zongora tanszékének vezetője foglalkozik a fiatalokkal. A február 25-i nyitóhangverseny címe – Ágyúk és virágok – Cziffra György azonos című önéletrajzára utal, amelyből Hegedűs D. Géza olvas fel részleteket, miközben Balázs János Chopin, Schubert, Brahms, Liszt, Schumann és Balakirev kompozícióit játssza. Másnap Cziffra György, az ember címmel koncerttel egybekötött beszélgetést tartanak – Vásáry, Dráfi, Mocsári és Cziffra rokona, Andrássy László bevonásával.

A szombat esti hangverseny a kávéházak és bárok virtuózaként emlékezik Cziffra Györgyre: Malek Andrea színész-énekesnő, két jeles jazzmuzsikus (Sárik Péter zongorista és Berkes Balázs nagybőgős), valamint Berki Péter cigányzenekarának közreműködésével. Az ünnepi gálakoncertet február 28-án, vasárnap este rendezik, rendkívül széles stiláris és műfaji palettát képviselő szereplőgárdával. Balázs János mellett színpadon lesz Vásáry Tamás és Szakcsi Lakatos Béla, valamint a Záborszky Kálmán vezényelte Szent István Király Szimfonikus Zenekar, akikkel a művészeti vezető Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játssza. A jazz-improvizációkról Snétberger Ferenc, a népzenei ihletésű rögtönzésekről Lajkó Félix gondoskodik; Schumann és Brahms kamarazenei alkotásaiban közreműködik Kelemen Barnabás (hegedű), Kokas Katalin (brácsa) és Kokas Dóra (cselló).

A harmadik pillér, a verseny október végén és november elején lesz a MOMkultban. A jelentkezéseket két korcsoportban (12-16 évesek és 17-22 évesek) várják szeptember 1-ig. Balázs János kérdésünkre elmondta: 2021-ig vállalta a Cziffra György Fesztivál művészeti vezetését, s ebben az ötéves távlatban máris rengeteg új ötlet és kezdeményezés fogalmazódott meg benne. Mivel a mostani koncertekre pillanatok alatt elkapkodták a jegyeket, mindenképpen növelni szeretné a hangversenyek és a kísérő rendezvények számát, még inkább bevonva a legfiatalabbakat – a zeneiskolásoktól az akadémistákig. 2021-ben lesz Cziffra születésének centenáriuma: erre az időpontra Balázs János világkörüli Cziffra-emlékturnét szervez, kizárólag magyar művészek részvételével. A „misszió” kifejezést ugyan túlzásnak tartja, de elismeri, hogy Cziffra György emlékének ápolása olyan fontos ügy számára, ami saját művészi pályáját is meghatározza.

Tarlós: igen, előfordul, hogy beszélek Habonnyal

Publikálás dátuma
2016.02.20. 06:06
Szmogriadónál szigorítanak FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK
Metrófelújításra lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan. A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá, de a főváros április elején ezt szeretné megkötni a kabinettel. Az M3-as felújítására azután Brüsszelnek kell rábólintania. A szerdai közgyűlés napirendjéről azért került le a metrópótló buszbeszerzés ügye, mert még nem dőlt el, járműveket, vagy szolgáltatást vásároljanak-e. Minderről Tarlós István lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón.

Június elejére várhatóan megérkezik Budapestre a 3-as metró első két felújított szerelvénye. A teljes vonalat 2019. szeptember 30.-án adják át, de a megújult szerelvények már 2019 nyarán futhatnak a felújított alagútban. A felszíni pótlásokhoz szükséges útépítési tervek elkészültek a múlt hónapban és az engedélyek is megvannak, valamint rendelkezésre állnak a vasúti pálya kiviteli tervei és az ahhoz szükséges engedélyek is. A fővárosi közgyűlés szerdai döntésével mód nyílt a kiviteli tervek elkészíttetésére, mintegy kétmilliárd forint értékben, az M3-as metró felújítására pedig lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan.

A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá. Erről lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón a főpolgármester. Tarlós István szerint a főváros arra törekszik, hogy a szerződést március végén vagy április elején megkösse a kabinettel, erre azonban még Brüsszelnek rá kell bólintania. Arra a felvetésre, miszerint ha a kormánnyal sikerül szerződni a támogatásról, akkor ezt az Unió is jóváhagyja, Tarlós közölte, ha így fogalmazunk, sokat segítünk a városnak. Azt még nem tudják, hogy a 3-as metró pótlására buszokat, vagy szolgáltatást vásárol-e a főváros. Erről egyelőre vitáznak, a kérdés ezért került le a szerdai közgyűlés napirendjéről. A főpolgármester ennek kapcsán megjegyezte, mondjanak bármit, ő a BKV-nál fontosnak tartaná a munkahelyek megőrzését. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan március végéig dönt a buszbeszerzésről.

Nem lesz zűrzavar, sőt az utazóközönség semmit sem fog érzékelni abból, hogy az állam visszaveszi a budapesti agglomerációs járatok üzemeltetését - igyekezett mindenkit megnyugtatni Tarlós. Megismételte, a kormány vállalta, hogy januártól megtéríti a szolgáltatást, előleget is folyósított, a főváros pedig a technikai eljárások befejezéséig működteti a járatokat. A kabinettel kötött megegyezés kapcsán arról beszélt, "sok-sok egyetértés mellett budapesti ügyekben még lehet egy kis családon belüli tányércsörgés a jövőben is". A vitákat jelzi Tarlósnak az a megjegyzése is, amely szerint "az önkormányzatiság és az önkormányzati autonómia nem fellendülő szakaszban van ma Magyarországon".

Budapest szerdán elfogadott büdzséjét, amely még ellenzéki szavazatot is kapott, végrehajthatónak nevezte, hiszen a főváros idei működési bevétele egymilliárd forinttal meghaladja a kiadásokat. Nominálisan ugyan 85 milliárdos hiány van, de 70 milliárd forint úgynevezett forrásmaradvány formájában rendelkezésre áll, a még hiányzó 15 milliárdot pedig hitelből pótolják. Az ellenzéki bírálatokra utalva a DK-s Gy. Németh Erzsébetnek azt üzente, "inkább úgy kellene viselkednie, mint egy trappista szerzetesnek: szorgalmasan dolgozni és mélyen hallgatni".

A Tarlós irányításával működő Budapesti Önkormányzati Szövetség (BÖSZ) módosítaná az újonnan elfogadott építési szabályokat. A szövetség azt szeretné, hogy továbbra is biztosítsák a helyi önkormányzatok önrendelkezési jogát saját településük karakterének, épített és természeti környezetének alakítására és megőrzésére. Azt is kérik a kormánytól, hogy az állami tisztviselői kar az önkormányzati szektorban dolgozó köztisztviselőket, közalkalmazottakat is foglalja magába, így az ő bérük is emelkedhetne.

Március 15-től a szmogriadó riasztási fokozata esetén több járművet lehet majd kitiltani a forgalomból, mint korábban. Szerdán módosították az erről szóló rendeletet: az új jogszabály értelmében az autók harmadát kitilthatják a fővárosi forgalomból. Az agglomerációval együtt ez akár 300 ezer gépkocsit is érinthet, Budapesten pedig 180 ezret - fogalmazott a főpolgármester.

Újra felmerült, hogy Habony Árpád milyen minőségében jött beszélgetni az agglomerációs járatok kérdéséről a Városházára. Tarlós közölte, sosem tagadta le, hogy Habony ott járt, de a további kérdéseket szenilis csapongásnak nevezte. "Habony Árpád-i minőségében járt itt" - ismételgette. "Előfordul, hogy néha beszélünk, az ördög vigye el" - fogalmazott, kikérve magának, hogy magyarázkodnia kelljen. Kiemelte, sosem állította, hogy a miniszterelnök küldte Habonyt, akivel egy dologban hasonlítanak egymásra: egyikük sem párttag a Fideszben.

Szerző

Tarlós: igen, előfordul, hogy beszélek Habonnyal

Publikálás dátuma
2016.02.20. 06:06
Szmogriadónál szigorítanak FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK
Metrófelújításra lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan. A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá, de a főváros április elején ezt szeretné megkötni a kabinettel. Az M3-as felújítására azután Brüsszelnek kell rábólintania. A szerdai közgyűlés napirendjéről azért került le a metrópótló buszbeszerzés ügye, mert még nem dőlt el, járműveket, vagy szolgáltatást vásároljanak-e. Minderről Tarlós István lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón.

Június elejére várhatóan megérkezik Budapestre a 3-as metró első két felújított szerelvénye. A teljes vonalat 2019. szeptember 30.-án adják át, de a megújult szerelvények már 2019 nyarán futhatnak a felújított alagútban. A felszíni pótlásokhoz szükséges útépítési tervek elkészültek a múlt hónapban és az engedélyek is megvannak, valamint rendelkezésre állnak a vasúti pálya kiviteli tervei és az ahhoz szükséges engedélyek is. A fővárosi közgyűlés szerdai döntésével mód nyílt a kiviteli tervek elkészíttetésére, mintegy kétmilliárd forint értékben, az M3-as metró felújítására pedig lesz pénz, csak még azt nem tudni, honnan.

A támogatási szerződést ugyanis egyelőre sem a kormány, sem az Unió nem írta alá. Erről lapunknak válaszolva beszélt a tegnapi Budapestinfón a főpolgármester. Tarlós István szerint a főváros arra törekszik, hogy a szerződést március végén vagy április elején megkösse a kabinettel, erre azonban még Brüsszelnek rá kell bólintania. Arra a felvetésre, miszerint ha a kormánnyal sikerül szerződni a támogatásról, akkor ezt az Unió is jóváhagyja, Tarlós közölte, ha így fogalmazunk, sokat segítünk a városnak. Azt még nem tudják, hogy a 3-as metró pótlására buszokat, vagy szolgáltatást vásárol-e a főváros. Erről egyelőre vitáznak, a kérdés ezért került le a szerdai közgyűlés napirendjéről. A főpolgármester ennek kapcsán megjegyezte, mondjanak bármit, ő a BKV-nál fontosnak tartaná a munkahelyek megőrzését. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan március végéig dönt a buszbeszerzésről.

Nem lesz zűrzavar, sőt az utazóközönség semmit sem fog érzékelni abból, hogy az állam visszaveszi a budapesti agglomerációs járatok üzemeltetését - igyekezett mindenkit megnyugtatni Tarlós. Megismételte, a kormány vállalta, hogy januártól megtéríti a szolgáltatást, előleget is folyósított, a főváros pedig a technikai eljárások befejezéséig működteti a járatokat. A kabinettel kötött megegyezés kapcsán arról beszélt, "sok-sok egyetértés mellett budapesti ügyekben még lehet egy kis családon belüli tányércsörgés a jövőben is". A vitákat jelzi Tarlósnak az a megjegyzése is, amely szerint "az önkormányzatiság és az önkormányzati autonómia nem fellendülő szakaszban van ma Magyarországon".

Budapest szerdán elfogadott büdzséjét, amely még ellenzéki szavazatot is kapott, végrehajthatónak nevezte, hiszen a főváros idei működési bevétele egymilliárd forinttal meghaladja a kiadásokat. Nominálisan ugyan 85 milliárdos hiány van, de 70 milliárd forint úgynevezett forrásmaradvány formájában rendelkezésre áll, a még hiányzó 15 milliárdot pedig hitelből pótolják. Az ellenzéki bírálatokra utalva a DK-s Gy. Németh Erzsébetnek azt üzente, "inkább úgy kellene viselkednie, mint egy trappista szerzetesnek: szorgalmasan dolgozni és mélyen hallgatni".

A Tarlós irányításával működő Budapesti Önkormányzati Szövetség (BÖSZ) módosítaná az újonnan elfogadott építési szabályokat. A szövetség azt szeretné, hogy továbbra is biztosítsák a helyi önkormányzatok önrendelkezési jogát saját településük karakterének, épített és természeti környezetének alakítására és megőrzésére. Azt is kérik a kormánytól, hogy az állami tisztviselői kar az önkormányzati szektorban dolgozó köztisztviselőket, közalkalmazottakat is foglalja magába, így az ő bérük is emelkedhetne.

Március 15-től a szmogriadó riasztási fokozata esetén több járművet lehet majd kitiltani a forgalomból, mint korábban. Szerdán módosították az erről szóló rendeletet: az új jogszabály értelmében az autók harmadát kitilthatják a fővárosi forgalomból. Az agglomerációval együtt ez akár 300 ezer gépkocsit is érinthet, Budapesten pedig 180 ezret - fogalmazott a főpolgármester.

Újra felmerült, hogy Habony Árpád milyen minőségében jött beszélgetni az agglomerációs járatok kérdéséről a Városházára. Tarlós közölte, sosem tagadta le, hogy Habony ott járt, de a további kérdéseket szenilis csapongásnak nevezte. "Habony Árpád-i minőségében járt itt" - ismételgette. "Előfordul, hogy néha beszélünk, az ördög vigye el" - fogalmazott, kikérve magának, hogy magyarázkodnia kelljen. Kiemelte, sosem állította, hogy a miniszterelnök küldte Habonyt, akivel egy dologban hasonlítanak egymásra: egyikük sem párttag a Fideszben.

Szerző