Miskolc;szükségmegállapodás;

2016-02-20 06:09:00

Sztrájk lefújva - Szükségmegállapodás Miskolcon

Tegnap megszületett a bérmegállapodás Miskolcon, így lefújták a sztrájkot a közlekedésiek. Az egyezség csupán havonta pár ezer forint pluszt jelent a dolgozóknak, ám az alapbérek egyelőre nem változnak. Tárgyalási alapnak sem tekinti az egyik BKV-s szakszervezet a cégvezetés mindössze 2 százalékos béremelési ajánlatát, és a kafetériakeret 10 ezer forinttal való emelését.

A Népszava információi szerint a szakszervezetek szerint ez jobb a semminél – de még a MVK Zrt. eredeti ajánlatánál is –, ám összességében elmarad attól, amit a két nappal ezelőtt kezdett sztrájktól reméltek. A 8 pontban, plusz további pár mondatban rögzített egyezség sok apró pluszt hoz a dolgozóknak, csak éppen azt nem, amit vártak, vagyis, mindenkire érvényes alapbérfejlesztést. Előrelépésnek tekinthető, hogy az MVK rögzítette: folytatja az egyes munkakörökhöz kötött bérek tavaly megkezdett felülvizsgálatát. Úgy tudjuk, ennek azonban legfeljebb bérkorrekció lehet az eredménye.

Arra is kötelezte magát a munkáltató, hogy a szükséges témákban korrektül tájékoztatja a szakszervezeteket, sőt egyeztet is velük. Ez a jövőre nézvést biztató, ám ettől idén nem emelkednek a bérek. A megállapodás ugyanis tartalmazza, hogy a szakszervezetek idén már nem kezdenek kollektív munkaügyi vitát a kérdésben. Igaz, a munkáltató a munkakörök további felülvizsgálatával párhuzamosan sávos bértábla kialakítására is ígéretet tette „a bérfeszültség és az anomáliák megszüntetésére”, ám ez – a megállapodás szerint – a soron következő differenciált bérfejlesztéskor valósul meg. Úgy tudjuk, a szakszervezetek ezt nem többnek, csupán reális bérezésnek tekintik.

A megállapodásban szó esik még adható jutalomról és a régi prémium-rendszer visszahozásáról is, ám a legtöbb mindössze lehetőség, ami semmire sem kötelezi a munkáltatót.

*

Tárgyalási alapnak sem tekinti az egyik BKV-s szakszervezet a cégvezetés mindössze 2 százalékos béremelési ajánlatát, mint ahogy a 140 ezer forintos kafetériakeret 150 ezerre történő emelését sem. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke rávilágít: a 2-ből 1 százalék a bérfelzárkóztatásra megy el, a maradék 1 százalék viszont az EKSZ szerint még csak ígéretes alku kezdetének sem tekinthető. A bérfejlesztésre szánt 2 százalék megosztását a BKV sem cáfolta, közleményében is ezt a bontást jelezte. Nemes az egyeztetést követően azonnal kijelentette: szakszervezete nem fogadja el az ajánlatot. Érdekes, hogy a tárgyalásban részt vett többi érdekvédelmi vezető gondolkodási időt kért, mondván, megfontolják, megvitatják saját testületükkel a munkáltatói javaslatot. Az EKSZ-nél ezt nem kell megvitatni, egységes a vélemény: ez az ajánlat elfogadhatatlan – jelentette ki Nemes. Az elnök leszögezte: amennyiben a cégnél működő többi érdekvédelmi csoport beéri majd ezzel a morzsával, s aláírja ezt a - Nemes szerint - szánalmas megállapodást, az EKSZ a távol maradásával fog tüntetőleg tiltakozni a megalázó alku ellen.

Bezárnák a budai buszgarázst
Teljesítménycsökkenés miatt bezárná óbudai buszgarázsát a BKV –értesült a Népszabadság. Az üzemeltetés megszüntetéséről – az előzetes tervekkel ellentétben - pénteken nem döntött az igazgatótanács. Az autóbusz-ágazat teljesítménycsökkenése miatt legalább az egyik autóbuszgarázs üzemeltetése feleslegessé vált társaságunknál– erősítette meg a BKV a lap értesülését. A BKV „pillanatnyilag nem kívánja eladni a bezárandó óbudai buszgarázst”. Az esetleges bezárás után „átmeneti jelleggel” bérbe adnák a telepet. Erről már meg is kezdték a tárgyalásokat a budapesti közszolgáltató cégekkel, de várják piaci partnerek ajánlatát is. A garázsban jelenleg üzemelő másfél száz autóbuszt a bezárás után a többi telephelyre osztják szét. A járműtelepen jelenleg hatszáz munkavállalót foglalkoztat a cég. Sorsukról egyelőre nincs döntés.
A BKV ismét úgy hoz több száz ember jövőjéről is szóló döntést, hogy annak előkészítésébe nem vonták be az érintetteket és a szakszervezeteket sem - mutatott rá Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki érdekesnek tartja, hogy ezzel párhuzamosan levették a szerdai közgyűlés napirendjéről az M3-as metró pótlását szolgáló buszok beszerzéséről szóló napirendet. Az érdekvédelmi vezető bízik abban, hogy ez nem azt jelenti, hogy az új buszokat ismét más cég veheti meg a BKV helyett – mint ahogy az történt az agglomerációs vonalakra szánt járművekkel, amelyeket a Volánbusz vásárolt meg – és rögvest megkaphatják hozzá az óbudai autóbuszgarázst is.