A kortárs irodalom remekeinek bemutatása mellett mindig is feladatunknak éreztük, hogy a 20. század klasszikusait is felidézzük. Ennek jegyében állítjuk színpadra Makk Károly legendás filmjét, az 1971-ben készült Szerelem című alkotást. A forgatókönyv Déry Tibor két megrendítő írása, a Szerelem és a Két asszony című novellák alapján készült. A Szerelem egy börtönből szabaduló férfi hazaútját, első boldog, ugyanakkor szorongásokkal és rettegésekkel teli szabad óráit írja le. A Két asszony pedig egy politikai fogoly otthon maradt szeretteinek fájdalmas kálváriáját és mindennapi küszködését írja le.
Az ötvenes években János politikai okokból börtönbe kerül. Tanárnőként dolgozó fiatal felesége, Luca hűségesen várja férjét, miközben anyósa előtt titkolja az igazságot, és elhiteti vele, hogy János Amerikába utazott filmet forgatni. Luca, hogy fenntartsa ezt a mesét, és életben tartsa beteg anyósát, színes történeteket talál ki, és hosszú, kalandos leveleket ír a nemlétező amerikai filmforgatásról, miközben a hétköznapok már egyre pokolibbak, egyre elviselhetetlenebbek a számára.
A két novella és a film megmutatja, hogy az emberi szeretet, a másikba vetett hűség és bizalom mindent túlél, és azt nem kezdheti ki semmiféle hazugság vagy bármilyen politikai rendszer elnyomása.
Makk Károly filmjében három csodálatos színészóriás: Darvas Lili, Törőcsik Mari és Darvas Iván játszották a főszerepeket megrendítő hitelességgel. A film és a novellák valóságháttere, hogy Déry Tibor és Darvas Iván az ötvenes években mindketten börtönbe kerültek: Déry 9 évig, míg Darvas 22 hónapig volt jogtalanul bebörtönözve.
A színpadi változatot Kovács Krisztina készítette. A szereplők: Pető Kata, Molnár Piroska, Spolarics Andrea, Őze Áron, Erdélyi Timea, Sütő András. Rendezte: Léner András.
- A filmben Darvas Lili alakította az Öregasszonyt, a Rózsavölgyi Szalonban Molnár Piroska játssza. Mit tud a szerepről, a figuráról?
- Az idős hölgy, akit játszom, tulajdonképpen Déry Tibor édesanyja, aki osztrák származású volt, ezért beszél tört magyarsággal. Az író saját, 1956 utáni börtönévei alatt játszódik a darab. Meny és Anyós együtt várják haza az Írót, akiről csak a Feleség tudja az igazságot, és a Mamának azt mondják: a Fia filmet forgat Amerikában!
- A Mama átlát a szitán?
- Igazán nem lehet tudni, tudja-e a Mama az igazságot vagy csak belemegy a játékba az „Amerikából küldött” levelekkel. A sors már nem engedi, hogy találkozzanak: a Mama meghal, mielőtt az Írót hazaengedik a börtönből.
- Milyen emlékei vannak a ’71-es filmről és az alkotókról?
- A filmről nagyon erős emlékeim vannak, a bemutatása idején reveláció volt és ma is a legmegrázóbb filmek egyike. Csodálatos színészi alakításokkal teli mű.
- A Rózsavölgyiben a közönség és a színpad között nagyon intim a kapcsolat, hogyan viszonyul ehhez a térhez ebben a darabban?
- A Szalon adottságai kifejezetten kedveznek annak a szinte filmszerű játékmódnak, amit ez az előadás megkövetel.
- Léner András rendező azt nyilatkozta, hogy tudatosan a filmet használja a darab alapjául, mi erről a véleménye?
- A filmnek nagyon jó a dramaturgiája, a jelenetek sorrendje, helyszínei szinte változatlanul alkalmassá teszik a színpadra alkalmazásra és okosan megválasztott háttérvetítéssel a „ külvilág” illúziója is odavarázsolható.