rádió;Origo;Simicska Lajos;Class FM;VS.hu;

2016-03-07 06:03:00

Támadják a Class FM-et

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság eljárást indít a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Class FM ellen, mivel annak Morning Show című műsorában megsértették a korosztály-besorolási szabályokat. Amennyiben a hatóság ismét szankcionálja a rádiót, szinte semmi esély nem marad arra, hogy az NMHH meghosszabbítsa az ősszel lejáró frekvenciaszerződésüket. Az Origo új tulajdonosa eközben összevonná a portált a Vs.hu szerkesztőségével, így a legnagyobb online tartalomszolgáltató jöhet létre.

Eljárás indul a Simicska Lajoshoz köthető Class FM Morning Show-jának január 11-i adása miatt, mivel a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiatanácsa szerint túl enyhe volt a túl a korhatár-besorolás: a műsort 12-es kategória helyett vélhetően 16 éven aluliaknak nem ajánlottként kellett volna közzétenni, és a déli, illetve reggeli órák helyett 21 óra után, illetve hajnali 5 óra előtt - közölte az NMHH. Mint írták, a beszélgetés a 16 éven aluliak többsége számára félreérthetően, aggályos kontextusban dolgozta fel a szexualitás, illetve a homoszexualitás témáját. Emellett pozitív, humoros színben tüntette fel az alkohol- és drogfogyasztást, a műsorszámban durva trágárság is helyet kapott. Mindez azért fontos, mert a Class FM-et tulajdonló Advenio Zrt. 2009-ben elnyert frekvenciaszerződése az idén november 19-én lejár. A Simicska köréhez tartozó Nyerges Zsolt tulajdonában lévő cég kérheti ugyan, hogy az NMHH további öt évvel hosszabbítsa meg a szerződést, ám a testület vélhetően ezt meg fogja tagadni, mivel a törvény szerint nem lehet hosszabbítani azzal az orgánummal, amely a jogszabályokat „ismételten vagy súlyosan” megszegi. Márpedig a rádiót korábban is megbüntették már például az előírt reklámidők túllépése miatt.

Egyébként a Class-éhoz hasonló okok miatt vizsgálják a nemrégiben Andy Vajna tulajdonába került TV2-n tavaly december 29-én vetített Komancsok holdja című háromrészes westernsorozat egyik epizódját is, amely nemi erőszakot, gyilkosságot és más véres jeleneteket is tartalmazott. Megbüntették az RTL Klubot is, mert túl hangosak voltak egyes reklámok. Ezért 280 ezer forintot kell fizetniük, ami az iparágban elenyésző összeg.

Eközben kiderült, hogy az Origo új tulajdonosa, a Vs.hu-t is kiadó New Wave Productions Kft. kiiktatná a két szerkesztőség párhuzamosságait, ami együtt járhat a szerkesztőségek és háttérrészlegek létszámának csökkentésével. Ha helytállóak a Népszabadság értesülései, akkor ezzel Magyarország legnagyobb online tartalomszolgáltatója jöhet létre. Ugyanakkor a kiadó vezetője nem kommentálta a változtatások hírét, csupán annyit mondott valóban vizsgálják az Origo működését. Az portált tavaly év végén vásárolta meg a Magyar Telekomtól a New Wave 4,2 milliárd forintért. A céget Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás üzletember érdekeltségének tartják. Korábban viharos körülmények között távozott az Origótól Sáling Gergő főszerkesztő és több munkatárs, a feltételezések szerint egy Lázár János kancelláriaminiszter külföldi utazásait taglaló cikk miatt, akkor többen éppen a vs-hez mentek.

Nagyobb szeletből harap az állam
Majdnem 3 százalékkal, 194,37 milliárd forintra emelkedett a 2014-es 189,05 milliárd forintról a tavalyi évi reklámköltés Magyarországon, mindez egyértelműen a piaci élénkülés jele, de a növekedést elszívja a reklámadó - számolt be Urbán Zoltán. A Magyar Reklámszövetség elnöke szerint bár a piac kezd magára találni, az egyértelműen látszik, hogy kiszámítható, a piacot támogató szabályozásra lenne szükség, hogy a reklámipar, mint a gazdaság hajtómotorja, hatékonyan és megfelelő súllyal tudja betölteni szerepét. Kiderült az is, jelentősen emelkedett a kiskereskedelmi vállalatok reklámaktivitása, ötödével többet költöttek tavaly, mint 2014-ben. 2015-ben viszont a digitális költések csaknem felét külföldi cégek birtokolják. A reklámszövetség szerint kijelenthető, hogy a változások nem segítik a magyar online szereplők fejlődését.