A házi feladat persze hasznos is lehet, csak a kutatók szerint nem minden életkorban: a középiskolai években már kimutatható a jótékony hatás, de csak mértékletesség esetén. Maximum két óra a felső határ, innentől kezdve ez a jótékony hatás eltűnik. Az általános iskolások fejlődését viszont elsősorban az iskolai munka segíti, az otthoni lecke csupán "pluszmunka", amelynek nincsen pozitív hatása. Sőt épp ellenkezőleg: a házi feladat miatt az iskolát épp csak elkezdő gyerekeket szembefordíthatja a tanulással, elveszi a gyerektől a lehetőséget attól, hogy megtanulja szeretni és értékelni a tanulást. Ezenfelül felesleges konfliktusokat is szül a szülők és a gyerekek között, ráadásul, mivel a feladatok nagy részéhez a szülők segítségére van szükségük, a gyerekek gyakran épp a házi feladat készítését képtelenek megtanulni, aminek pedig később érzik majd a kárát, amikor annak valóban jelentősége lenne.
Pedig a kutatók szerint az általános iskolás korú gyerekek nem attól lesznek okosabbak, ha iskola után még a délutánjukat is magolással és körmöléssel töltik. Ehelyett sokkal fontosabb lenne a játék és a családdal eltöltött közös, minőségi idő, ami a memóriájukat, koncentrációs készségüket is javítja, nem is beszélve arról, hogy testi-lelki egészségük is kiegyensúlyozottabb lesz. A kutatás ugyanakkor rámutatott: a házi feladatokkal összefüggő szinte egyetlen pozitív dolog az általános iskolásoknál az olvasás - ez akár olyan formában is történhet, hogy a szülő olvas fel a gyereknek.