oktatás;házi feladat;

FOTÓ: Thinkstock

- Többet árt a házi feladat, mint használ?

Semmi sem bizonyítja, hogy az általános iskolások számára kiadott házi feladatok pozitív hatással lennének a diákok iskolai teljesítményére egy friss kutatás szerint. Harris Cooper, a vizsgálatban részt vevő Duke University kutatója szerint a lecke mennyisége sem mérvadó, ha több házit kapnak a gyerekek, akkor sem lesznek okosabbak, mintha kevesebbet vagy semmit nem adnának fel nekik. Mindezzel Etta Kralovec, az Arizonai Egyetem oktatója is egyetértett, mint mondta, a kutatási eredmények egyértelműek: a házi feladatnak semmi haszna az általános iskolákban.

A házi feladat persze hasznos is lehet, csak a kutatók szerint nem minden életkorban: a középiskolai években már kimutatható a jótékony hatás, de csak mértékletesség esetén. Maximum két óra a felső határ, innentől kezdve ez a jótékony hatás eltűnik. Az általános iskolások fejlődését viszont elsősorban az iskolai munka segíti, az otthoni lecke csupán "pluszmunka", amelynek nincsen pozitív hatása. Sőt épp ellenkezőleg: a házi feladat miatt az iskolát épp csak elkezdő gyerekeket szembefordíthatja a tanulással, elveszi a gyerektől a lehetőséget attól, hogy megtanulja szeretni és értékelni a tanulást. Ezenfelül felesleges konfliktusokat is szül a szülők és a gyerekek között, ráadásul, mivel a feladatok nagy részéhez a szülők segítségére van szükségük, a gyerekek gyakran épp a házi feladat készítését képtelenek megtanulni, aminek pedig később érzik majd a kárát, amikor annak valóban jelentősége lenne.

Pedig a kutatók szerint az általános iskolás korú gyerekek nem attól lesznek okosabbak, ha iskola után még a délutánjukat is magolással és körmöléssel töltik. Ehelyett sokkal fontosabb lenne a játék és a családdal eltöltött közös, minőségi idő, ami a memóriájukat, koncentrációs készségüket is javítja, nem is beszélve arról, hogy testi-lelki egészségük is kiegyensúlyozottabb lesz. A kutatás ugyanakkor rámutatott: a házi feladatokkal összefüggő szinte egyetlen pozitív dolog az általános iskolásoknál az olvasás - ez akár olyan formában is történhet, hogy a szülő olvas fel a gyereknek.

Leterheltek a magyar diákok
A magyar diákok iskolai terheltsége jóval meghaladja a nemzetközi átlagot, nálunk a gyerekek hetente átlagosan 6,2 órát töltenek az otthoni házi feladatok elkészítésével - mutatott rá a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2015-ös, 28 ország 15 éves fiataljai között elvégzett kutatása, a teljes listán hazánk a 11. helyen áll. A nemzetközi átlag 4,9 óra, a listában pedig olyan országok előztek meg minket, mint Kazahsztán, Oroszország vagy a dobogó legfelsőbb fokán álló Kína, ahol hetente mintegy 14 órát töltenek leckeírással az iskolások. A legkedvezőbb helyzetben a finnországi fiatalok vannak, ők heti 2,8 órát szánnak a házi feladatok elkészítésére. A nemzetközi kutatásokból pedig jól látszik, nem ott teljesítenek a legjobban a diákok, ahol a legtöbb házit kapják, sőt a sok házi feladat a szándékkal ellentétes célt érhet el: a gyerekek teljesítménye romlik, ha az iskolában és otthon is túlterheltek.



Nagy szükség van a Klikre - erre jutottak a kormány köznevelési kerekasztalának harmadik ülésén. Palkovics László oktatási államtitkár újabb ígéreteket tett, a szakszervezeteket viszont már nem hiányolja a tárgyalóasztal mellől. A Pedagógusok Sztrájkbizottsága a héten egyeztetne, konkrét időpont azonban továbbra sincs. Közben az Európai Bizottság lesújtó jelentést tett közzé a magyar oktatásról.