Nyílt levélben kérnek segítséget Lázár Jánostól a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság (NYUFIG) nem vezető beosztású köztisztviselői, mert szerintük az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatósággal (ONYF) történt összevonásuk óta olyan tarthatatlan helyzet alakult ki a központi hivatalban, ami veszélyeztetheti akár a nyugdíjak pontos kifizetését is. A Népszava szerkesztőségébe eljuttatott írás szerint hosszú ideje jelzik a bajokat, de senki nem figyel rájuk, ezért „egy jövőbeli esetleges folyósítási rendszerösszeomlás okát ne a NYUFIG-on kérje számon” a miniszter.
A levélírók félnek állásuk elvesztésétől, ezért nem adták nevüket a tiltakozáshoz, de informátoraink megerősítették, hogy belső civil kezdeményezés volt a panaszok megfogalmazása és arról nem egyeztettek a hivatalban működő szakszervezetekkel sem. Az érdekvédők lapunktól értesültek a levélről, de nem kívánták azt kommentálni.
Kívülről még megvolna… FOTÓ: NÉPSZAVA
A Nyílt levél szerint most majdnem 500 olyan ember dolgozik a rendszerben, aki a nyugdíjfolyósítás ügyviteléhez nem ért, csak hátráltatja, akadályozza a munkát, mert a főigazgatóságból tömegesen mentették át az összevont hivatalba a projektvezetőket, tanácsadókat. „Könyörögve kérjük, legyen a felszabadítónk!” – fohászkodnak a kancelláriaminiszterhez a dolgozók. A bürokráciacsökkentésért felelős kormányzati vezetőt arról is tájékoztatják, hogy mindennek tetejébe őket is érinti a Magyar Államkincstár (MÁK) új bérszámfejtési rendszerének valamennyi hibája.
A bérek nincsenek jól számfejtve, késnek a táppénz és cafetéria kifizetések, jelentős csúszással, visszadátumozva kapták meg az adóigazolásokat - állítják. Ráadásul a körülmények is egyre rosszabbak a hivatalban: télen felrobbant a kazán, rendszeresen hideg irodákban dolgoznak, a mosdókban hetekig nincs víz, az üzemeltetési csőd mellé pedig napi rendszerességgel leállnak az informatikai rendszerek is. A levélírók szerint a központi iktatást próbálták a főigazgatóságra átszervezni, de 3 hét után vissza kellett állítani az eredeti rendszert, mert nem tudták megoldani, hogy egy héten belül iktassák a beérkező több ezer levelet, az ide-oda költöztetés viszont milliókba került.
Szakmailag és igazgatási szempontból is teljesen értelmetlennek tartja a társadalombiztosítási igazgatás egységes szervezetének 2010 után megkezdett átszervezését a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság korábbi vezetője. Barát Gábor azt mondja, folyamatosan kap a nyílt levélben leírtakhoz hasonló információkat régi munkatársaitól. Bízik benne, hogy Lázár János komolyan veszi a panaszokat, mert ha nem, akkor nagy árat kell fizetnie a társadalomnak. A volt főigazgató, aki 15 évig irányította mindkét szervezetet, úgy fogalmaz, hogy az „ősbűn” akkor következett be, amikor „elvált a fej a testtől”, amikor a megyei kormányhivatalokba integrálták a megyei nyugdíjbiztosítási igazgatóságokat, ezzel elválasztották őket az ONYF-től és a központi nyugdíjfolyósítást végző szervtől.
A főigazgatóság „kiherélésére" jellemző adat, hogy 2011 előtt 275 munkatárs végzett a mainál több feladatot, most pedig már 500 fő dolgozik a központi hivatalban. Ez a rész kebelezte be a majdnem ezer főt foglalkoztató nyugdíjfolyósító szervezetét, bár Barát szerint ez a lépés sem lesz képes megmenteni a főigazgatóság központi hivatali státusát a „bürokráciacsökkentő csomagban”. A volt főigazgató azt mondja, nem ördögtől való az átszervezés, de a járási hivatali szint beemelése a tb ügymenetébe teljesen téves irány. A NYUFIG bonyolult folyósítási és a hozzátartozók esetében megállapítási, pénzügyi feladatai, a százezres, akár milliós változások kezelése pedig olyan speciális munka, amit külön kellene kezelni. Azt gondolja, valószínűleg jobb helyen lenne ez a feladat a nemzetgazdasági tárcánál, vagy a Kincstárnál, mint a humánminisztériumban.
A Lázárnak címzett nyílt levél is azt mutatja, az értelmetlen átszervezések, a szakmai munka gyengítése mögött az áll, hogy a hűséges csatlósok, „zseni tanácsadók” hivatalban maradhassanak. Barát Gábor arra figyelmeztet, hogy az információi szerint egyre gyakoribb ügyviteli, igényelbírálási hibák igazi kárvallottjai az ügyfelek, akik egy életen át fizették a járulékokat.