Iparművészeti Múzeum;Színekre hangolva;

19. századi francia talpas dísztál -  MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

- Színekre hangolva - Pazar kiállítás az iparművészetiben

A kiállítás három termének anyaga három szín: a zöld, a kék és a vörös köré szerveződik, oly módon, hogy az adott szín dominánsan jelenik meg az egyes termekben bemutatott műtárgyakon - olvasható az Iparművészeti Múzeum honlapján. 

A gyönyörű épületet Lechner Ödönnek köszönhetik a budapestiek - Fotó: Iparművészeti Múzeum/Facebook

A gyönyörű épületet Lechner Ödönnek köszönhetik a budapestiek - Fotó: Iparművészeti Múzeum/Facebook

 

A tárgyak színek szerinti rendszerezésével a célunk az, hogy új összefüggések mentén mutassuk be az Iparművészeti Múzeum gazdag és sokszínű gyűjteményét, épp ezért a tárlat kizárólag a múzeum saját anyagára épül. A szín, mint formai kritérium alapján került egymás mellé régi és modern, szakrális és profán, ünnepi és hétköznapi, ezáltal a műtárgyak jelentésének és értelmezésének új aspektusai tárulnak fel. A szín az iparművészeti tárgyak megjelenésének mindenkor az egyik legmeghatározóbb eleme: bizonyos esetekben szimbolikus jelentőséggel bír, máskor csupán gyártástechnikai vagy esztétikai okokból választották. Az Iparművészeti Múzeumban őrzött műtárgyakon leggyakrabban a kék, a zöld és a vörös árnyalatai fordulnak elő, de történetesen épp ezek az alapszínei a fényerő összeadásán alapuló un. additív színkeverésnek, s így valamennyi digitális képmegjelenítő eszköznek is. A válogatás – amelyben egyaránt akadnak jól ismert főművek és eddig soha be nem mutatott darabok – az iparművészet valamennyi műfaját átfogva sajátos metszetét adja a múzeum gyűjteményének. 

Meisseni porcelánok és egy 18. századi, magyarországi női díszruha

Meisseni porcelánok és egy 18. századi, magyarországi női díszruha

 

A kiállítás április 1-jén nyílik és szeptember 4-én zár.

A Sorstalanság olyan jelentős mű, amelyet legalább kétévente el kell olvasni - hangsúlyozta a csütörtökön elhunyt Kertész Imre munkásságát méltatva Dragomán György író, aki személyesen ugyan nem ismerte a Nobel-díjas szerzőt, de, mint mondta, sokat tanult tőle.