Többeknek okoz bosszúságot mostanában a hazai vasúttársaság. Nemrég az RTL klub híradása számolt be arról, hogy családjától külön, egy másik kocsiba kapott helyjegyet egy négyéves kisfiú a pécsi InterCity vonaton. Ahogyan azt az édesanya (aki három gyerekével utazott a járaton) elmondta, jegyeiket ugyan a pénztárnál egy helyre kérték, mégsem úgy kapták. Amikor ezt szóvá tették, az eladó csak annyit mondott: válasszanak az utasok közül valakit, aki hajlandó elcserélni velük a helyjegyet. Végül a család egy kocsiban utazott, igaz, a gyerek - akinek hat éves koráig csupán helyjegy váltása szükséges - az édesanyja ölében ülte végig az utat. A riportban többeket megszólaltattak, akik kivétel nélkül hasonlóan jártak.
Történik ez annak ellenére (vagy éppen ezért), hogy a MÁV az elmúlt hetekben új, korszerűbb jegyértékesítési rendszert vezetett be. A fejlesztés összesen 3,5 milliárd forintba került, amelyhez 1,5 milliárd forinttal az Európai Unió járult hozzá. A rendszerrel az utasok jegyvásárlását könnyítenék meg. Lapunk megkereste az ügyben a MÁV-ot, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az újításokat egyelőre 63 helyen működtetik tapasztalatokat gyűjtve. Fejlesztésük országos szintre emeléséhez azonban szükség van még a teljes eszközpark megújítására, azaz több mint 400 pénztárgép és 1620 fedélzeti eszköz cseréjére. Ez egyelőre még várat magára, így az utazóknak nincs lehetőségük kiválasztani, hogy asztalhoz, ablakhoz, a menetiránynak háttal vagy arccal előre szeretnének ülni. Ígéretük szerint a probléma májusra oldódhat meg, a teljes rendszer üzembehelyezése július 1-jén várható.
Felvetődik, hogy a jelenlegi hiányosságok javításai járnak-e majd plusz költségekkel, s hogy azt a MÁV pontosan mennyire becsüli. Erre vonatkozó kérdésünkre választ nem kaptunk. Azt mindenesetre elárulták, hogy céljuk egy új és rugalmas jegyértékesítési rendszer bevezetése, ami a legmodernebb fizetési módokat is támogatja. Az utasok a jövőben a vasúti kocsikon is fizethetnek bankkártyával, a pénztárakban pedig egyszerűsödik a számlakiadás.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, az InterCity járatok a múltban is okoztak kellemetlenségeket az utasoknak. Tavaly ugyanis a vasutasok a helyjegy köteles vonalakról kitiltották a kutyákat. Döntésüket azzal indokolták: a kötelező helybiztosítással közlekedő kocsikon utaznak olyan emberek is, akik nem kedvelik az ebeket, esetleg félnek tőlük. A jegyrendszer hibájából adódóan azonban nem tudnak átülni másik helyre. Az első osztályú kocsiban utazók ráadásul 25 százalékkal magasabb díjat is fizetnek a kényelemért, amihez az is hozzátartozik, hogy nem kell elviselniük a kutyák szállításának nem kívánatos vagy kellemetlen velejáróit. A kérdésre, hogy a probléma megoldásaként miért nem jelölnek ki vonatonként egy-egy "kutyás kocsit", a MÁV azt felelte: nem tervezik, hogy külön „kutyabarát” kocsikat közlekedtessenek, hiszen erre gyakorlat, elfogadott szabványok nem állnak rendelkezésre.