Patrick McLoughlin közlekedési miniszter rendeletét kedden jelentette be a brit légiközlekedést felügyelő hatóság (National Air Traffic Service, Nats).
A rendelet értelmében csütörtök estétől vasárnap estig tilos drónok, vagyis távirányítású repülőeszközök reptetése London légterében, a brit fővárost kiszolgáló Stansted repülőtér környékén - ide érkezik csütörtökön késő este az amerikai elnököt és kíséretét szállító repülőgép, az Air Force One -, valamint London és a főváros nyugati határában fekvő királyi rezidencia, a windsori kastély között kijelölt tilalmi sávban.
II. Erzsébet királynő péntek este Windsorban látja vendégül díszvacsorán Obamát és feleségét. Az elnöki házaspár valószínűleg helikopteren érkezik Londonból a windsori kastélyhoz.
A Nats által kedden ismertetett rendelet szerint a kijelölt időpontokban és helyszíneken még kisebb léggömböket és sárkányokat sem szabad a légtérbe engedni.
A tilalomnak különös aktualitást ad, hogy a hétvégén London légterében drónnal ütközött a British Airways légitársaság egyik repülőgépe. A Genfből érkező Airbus A320-as típusú repülőgép 132 utassal és ötfős személyzettel a fedélzetén baj nélkül leszállt célállomásán, a Heathrow repülőtéren.
Az incidens a nyugat-londoni Richmond városrész felett, Heathrow-tól nem messze történt. Heathrow kelet-nyugati bevezető légifolyosója Richmond légterén is áthalad, és ugyanennek a légifolyosónak a meghosszabbított vonalában, Heathrow-tól nyugatra fekszik a windsori kastély.
A rendőrség azóta is vizsgálja az esetet, és kérte a lakosságot, hogy ha drónból származó törmelékeket talál Richmond térségében, értesítse a hatóságokat. Ez volt az első ilyen jellegű ütközés a brit légtérben, de az ellenőrzés nélkül árusított és üzemeltetett drónok veszélyeire brit repülésügyi szakértők többször is felhívták már a figyelmet.
A UK Air Proximity Board (UKAB) nevű szakértői testület, amely a brit légtérben történő, ütközésveszéllyel járó incidensek kivizsgálására szakosodott, néhány hete közzétett jelentésében közölte: csak a tavalyi második fél évben hét olyan eset jutott a tudomására, amelyben drónok csaknem ütközéssel járó veszélyhelyzetet idéztek elő. A UKAB ezek közül négyet minősített A kategóriás, vagyis különösen veszélyes incidensnek.