A közelmúltban olvastam egy írást, amelynek szerzője azon morfondírozott, hogy megtilthatja-e gyermekének a különböző különórákat, ha azok élvezetet okoznak neki? Végül természetesen arra a következtetésre jutott, hogy nem. Mivel nem egyedi esetről van szó, érdemes elgondolkozni azon, vajon mi okozhatja a mai iskolások túlterheltségét? Egy objektív felmérés alighanem kimutatná, hogy helytelen mindent az iskolára kenni. És akkor még nem is beszéltünk a számítógép, az okos telefonok előtt töltött órákról. Törley Katalin a vele készített interjúban azt állítja, hogy a gyerekeket mindez nem, kizárólag az iskolában folytatott lélekölő munka fárasztja ki. Bizonyos szempontból egyet kell értenem vele, hiszen amíg az iskolán kívüli tevékenység valóban a gyerekek kedve szerint való, ugyanez nem mondható el az iskolában végzett munkáról. Csekély kivételtől eltekintve senki sem szeret iskolába járni, az iskolai oktatás eredményeit csak később tudjuk igazán hasznosítani. Amivel nem tudok egyetérteni az az, hogy Törley Katalin a számítástechnika terén lezajlott valóban forradalmi változásokat egyúttal oktatási forradalomnak is tekinti. A valóság az, hogy az ismeretanyag nem változott, csupán az ismeretszerzés eszköze korszerűsödött. Kétségtelenül macerásabb volt a könyvtárban plusz ismeretekhez jutni, mint az interneten keresztül, ahol pillanatokon belül megtalálhatjuk a bennünket érdeklő információt. A probléma az, hogy ahhoz, hogy az internetet eredményesen használhassuk, valamilyen ismeretanyagra, tudásra van szükségünk. Vagyis az internet minden ellenkező állítással szemben nem pótolhatja az iskolai oktatást. Miért van szükség a számítógép korában a hagyományos iskolai oktatásra? Többek között azért, hogy fegyelemre, gondolkozásra szoktasson bennünket, hogy növelje a logikai készségünket, hogy sokoldalú ismeretekhez jussunk, hogy felkeltsék az érdeklődésünket a világ dolgai iránt, és nem utolsósorban megmozgassa az agyunkat. Jó példa erre, hogy ma már a tízes számrendszeren belül elvégezendő alapfokú műveletekhez is számológépet használunk. A másik problémám az, hogy noha rengetegen bírálják a tananyagot, senki nem mondja meg, hogy mit is kellene helyette tanítani. Ami vitathatatlan tény: az elavultnak kikiáltott iskolarendszer kiművelt emberfők (köztük Nobel díjasok) sorát adta az országnak. Természetesen haladni kell a korral. A hagyományos iskolarendszer - értékei megőrzése mellett – valóban korszerűsítésre szorul. Vigyázni kell azonban, nehogy a fürdővízzel együtt a gyermeket is kiöntsük.