A testület 28 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el a szerződést. A projekt összköltsége mintegy 139,5 milliárd forint.
Az elfogadott előterjesztés szerint 3-as metróvonal rekonstrukciós munkálatai szinte egy időben, novemberben kezdődhetnek meg az északi, a Lehel tér és az Újpest-Központ állomás közötti, valamint a déli, a Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közötti szakaszon. A kivitelezést három fő építési ütemre lehet osztani. A három szakasz kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárások lefolytatása egy időben történik, így a középső szakaszon is megkezdhetők lesznek a felújítási munkák.
Ezt segíti elő az, hogy a déli és északi szakasz építésének ideje alatt a középső szakaszon a metró csökkentett üzemidőben, hajnali fél öt és este nyolc óra között járna, így a hosszabb üzemszünet és a hétvégi vágányzárak idején ott is elvégezhetők egyes felújítási munkák. A déli és északi szakasz újbóli forgalomba helyezése után a középső szakaszt tervezik majd lezárni. A munkálatok idején az utasokat pótlóbuszokkal szállítják.
A kivitelezés optimális esetben novemberében kezdhető meg, a metróvonal forgalomba helyezésének határideje 2019. június vége, a korszerűsítési munkák kivitelezésének teljes befejezése 2019. szeptember 30. A dokumentum szerint alapkövetelmény a meglévő helyzet javítása, üzembiztos állapot kiépítése 80 kilométer/órás sebesség biztosítása mellett.
A biztosítóberendezés és az automata vonatvezető rendszer (AVR) funkcionálisan továbbra is kielégíti a forgalmi, technológiai igényeket, ezért alapvetően mechanikus elemek - autostop, váltóhajtómű - szükség szerinti cseréjére, valamint a sínáramkörök, a jelzők felújítására van szükség, ami további 20-25 évre biztosítja a megfelelő üzembiztonságú működést.
A projekt keretében az állomásokat és a felszíni épületeket is felújítják. Felvonókat telepítenek az Újpest-Központ, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, a Lehel tér, a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér, a Corvin negyed, a Nagyvárad tér, a Népliget és a Határ út állomáson. Új mozgólépcsőt építenek az Újpest-Városkapu, a Gyöngyösi utca, a Dózsa György út, a Lehel tér, a Nagyvárad tér valamint az Ecseri út állomásokon.
Csárdi Antal (LMP) kérdésére válaszolva Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes elmondta, szándékukban áll az állomások akadálymentesítése, és ahol nem lesz lift, ott más megoldást próbálnak majd találni, akár mozgólépcső használatával.
Gy. Németh Erzsébet a DK politikusa elmondta, hogy továbbra is csak az új buszok vásárlását tartják elfogadhatónak a 3-as metró pótlására.
200 millióval kevesebb támogatást kap a Budapesti Fesztiválzenekar
A Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány hatvanmillió forint vissza nem térítendő támogatást kap 2016-ra a megkötendő közszolgáltatási szerződésben. Az elhangzottak szerint a Fővárosi Közgyűlés nyáron, a költségvetés módosításakor, visszatérhet a zenekar támogatásának kérdésére.
Tarlós István főpolgármester arról beszélt, hogy a főváros nagyra értékeli a Budapesti Fesztiválzenekar tevékenységét és a támogatással önként vállalt feladatot teljesít az önkormányzat. "Nehéz körülmények között is kiharcoltuk és kicsikartuk" legalább ezt a hatvanmilliós támogatást - mondta.
A Demokratikus Koalíció (DK) módosító javaslatban kezdeményezi, hogy a tavalyi 260 millió forintról az idén ne csökkenjen 60 millió forintra a Budapesti Fesztiválzenekar támogatása. Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülését megelőző sajtótájékoztatóján elfogadhatatlannak nevezte a városvezetés által tervezett 200 millió forintos csökkentést, szerinte a főváros rengeteg pénzt költ több kevésbé fontos feladatra is. (Horváth Csaba bejelentette, hogy az MSZP támogatja a módosító javaslatot.)
MTI Fotó: Kovács Tamás
Kocsis Máté, a Fidesz budapesti elnöke szerdai budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, felszólítják a baloldal fővárosi képviselőit, számoljanak el azzal, hogy fővárosi kormányzásuk alatt, hova tűntek el az Alstom-pénzek, kiknél vannak és adják vissza a budapestieknek.
Emlékeztetett: a gyanú szerint mintegy 700 millió forint kenőpénzt adhattak olyan döntéshozóknak, akik elősegíthették azt, hogy a 4-es metróhoz az Alstom francia járműgyártó szállíthassa a vagonokat.
Kocsis Máté közölte: a következő közgyűlésre megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy az ügy miatt érdemes-e vizsgálóbizottságot felállítani.
"Állok minden egyes vizsgálat elé"
Gy. Németh Erzsébet, a DK politikusa kérdésre válaszolva elmondta, korábban nem volt tudomása az Alstom-ügyről, amelyet szerinte a kormányoldal most azért "vett fel", hogy elterelje a figyelmet a jegybank alapítványainak költekezéséről. "Állok minden egyes vizsgálat elé" - jelentette ki, majd hozzátette, "éppen ilyen szigort" vár el a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) kapcsolatos botrányban is.
Horváth Csaba kérdésre válaszolva kijelentette, az Alstom-ügy időszakában II. kerületi polgármester volt, így a történtekhez annyi köze van, mint a fideszes Kocsis Máténak, aki akkoriban a VIII. kerület alpolgármestere volt.
"Ne tegyétek tönkre a Rómait!"
A Fővárosi Közgyűlés ülésének elején a Párbeszéd Magyarországért (PM) óbudai aktivistái, a fakivágások ellen tiltakozó táblákat a magasba emelve tartottak rövid tiltakozást. Béres András, a PM óbudai képviselője úgy fogalmazott, "nem lehet szembeállítani a fákat és az embereket", ezért olyan megoldáshoz ragaszkodnak, amely a fák megőrzése mellett garantálja az árvízvédelmet.
Tarlós István az aktivistákkal egyetértő ellenzéki képviselőknek azt tanácsolta, ne hallgassanak olyanokra, akik feltehetően azonnal hátat fordítanának és nem vállalnák a felelősséget akkor, ha álláspontjuk katasztrófát okozna egy árvízhelyzetben.
A PM aktivistái transzparensekkel demonstráltak a Római-part tervezett rendezésével járó fakivágások miatt a Fővárosi Közgyűlés ülésén.MTI Fotó: Kovács Tamás
Horváth Csaba, a szocialisták képviselője a vitában részletes prezentációt kért a projekt előterjesztőitől arról, hogy milyen nyomvonalon tervezik megvalósítani az új gátat. Tarlós István főpolgármester válaszában azt mondta, korábban a baloldal többször is a parti védmű megépítését preferálta. Hozzátette, az ügyben fellépő "gyűlöltkeltőket" komoly felelősség terheli azért, hogy a gát még nem épült meg.
Tarlós István közölte, a védmű nyomvonalát nem politikai, hanem tudományos alapon rajzolják meg, így azt nem kellene támadnia az ellenzéknek. "Tessék annyit tudomásul venni, hogy fakivágás nélkül nem úszható meg a védmű megépítése" - fogalmazott.
Gy. Németh Erzsébet, a DK budapesti képviselője kiemelte, a Római-partra tervezett gátnak a legkisebb környezeti kárt kell okoznia, ezért elfogadhatatlan a teljes ártéri erdő kivágása. Ha ez a megoldás valósul meg, az nem a Római-part megvédése, hanem az ott "félillegálisan épült" lakóparkok és szállodák védelme - fogalmazott.
Tizenhárom milliárdból valósíthatják meg a csillaghegyi öblözet árvízvédelmét
A III. kerületi terület árvíz elleni védelmét jelenleg az Aranyhegyi-patak töltése, a Királyok útja-Nánási út vonalában húzódó földtöltés, a pünkösdfürdői védmű és a Barát-patak töltése biztosítja. A védelmi szakasz hossza csaknem 5 kilométer, ebből a pünkösdfürdői védmű 1,7 kilométer hosszú, a Királyok útja-Nánási út melletti földtöltést 3,1 kilométer hosszon kocsibehajtók tagolják. A meglévő védmű nem alkalmas a csillaghegyi öblözet védelmének ellátására. A csillaghegyi öblözet árvízvédelmét szolgáló beruházás biztonsági szempontból halaszthatatlan, gyors lebonyolításához jelentős közérdek fűződik - derül ki az előterjesztésből.
Felújítanák a volt belvárosi trafóházat
Az épület, amelyet az V. kerületi Gerlóczy utcából lehet megközelíteni, korábban színháznak, oktatási központnak és klubnak adott helyet. A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén döntött arról, hogy az átalakítás tervezésére harmincmillió forintot biztosít. Az építési beruházás becsült összköltsége bruttó 600 millió forint.
Lesz Ankara utca és Szenes Iván tér
A II. kerületben a Margit teret körülölelő, jelenleg névtelen szerpentin, amely a Margit és a Mecset utcától a Römer Flóris utcai torkolatig tart, lesz Ankara utca. Az utca Gül Baba türbéje, valamint több olyan közterület környékén található, amely török idők emlékét őrzi - indokoltak a javaslatban.
A VIII. kerületi önkormányzat kezdeményezésére közterület viseli majd Szenes Iván író, dalszövegíró, zeneszerző, érdemes művész, számtalan sláger szerzőjének emlékét. A józsefvárosi Rezső tér egy részét nevezik át, itt található Szenes Iván egykori lakóhelye. A tér megmaradt keleti részét Magyarok Nagyasszonya térré nevezik át.