Esztergom;vasúti átjáró;tilos jelzés;

2016-05-11 18:10:00

A MÁV szerint tévesen állítottuk, hogy "Durva! Robog a vonat az álló sorompónál"

A MÁV esztergomi vasútvonalának felújítására már elment rá 44,5 milliárd forint és három évnyi munka, ám a hírek rendre arról szólnak, hogy a vonalon mindennaposak a késések, műszaki hibák, és a menetidő sem csökkent számottevően. Ez azonban mondhatni, csak bosszúság. Amit azonban a Népszava olvasója fotón megörökített, az már ennél lényegesen több: életveszély. Nem is kicsi - írtuk. A MÁV reagált. 

Az időpont: 2016. május 10. 17.20 A helyszín: Esztergom-Budapest vasútvonal - Esztergom–Kertváros, Retek utcai vasúti átjáró. Felemelt sorompó, jelzés nélküli lámpa, áthaladó vonat. Ez a milliárdokért felújított vasútvonal.

Megkerestük a MÁV-ot, hogyan állhatott elő a fenti állapot. Csütörtökön érkezett válaszukból kiderült:

"Május 6-áról 7-ére virradó éjszaka egy nagy sebességgel (100-120 km/h-val) haladó személyautó letarolta a sorompószekrényt és a jelzőjét. A gépjármű vezetője az eddigi információk alapján ittas volt. A sorompóberendezés vezérlése nagyon súlyosan megrongálódott, a szekrényben szinte minden tönkrement. Az anyagi kár jelentős, 10-20 millió forint közé tehető.

A sorompót ilyen esetben 72 órán belül helyre kell állítani vagy jelzőőrrel fedezni kell az átjárót. A fotó nem 10-én, hanem 9-én készült, 10-én már az előírások szerint az átjáró forgalmát a vonatok érkezésekor jelzőőrökkel irányítottuk. A sorompó javítását 10-én délután fél ötre befejezték a MÁV szakemberei.

A vonatok a fokozott biztonsági előírások – a forgalmi utasítás vonatkozó szabályai szerint – közlekedtek.  A vonatok mozdonyvezetőit a forgalmi szolgálattevő értesítette a sorompó használhatatlanságáról és a követendő eljárásról. A vonatok ennek megfelelően csökkentett sebességgel, akár hangjelzés adásával haladtak át az útátjáróban. Tehát veszélyhelyzet nem állt fenn."

A MÁV szerint

"Az írás valótlanságokat állít azon általánosításával, hogy a vonalon mindennaposak a késések. Az idei, első négyhavi statisztika szerint 96-97%-os a személyszállító vonatok menetrendszerűségi mutatója, sőt februárban és márciusban 97,5%-os volt a vonatpontosság mértéke. A menetidő egyelőre valóban néhány perccel csökkent a felújítás előttihez képest, de fontos hozzátenni, hogy négy új megálló épült, ami fékezéssel, utascserével állomásonként körülbelül két perc pluszidőt jelent. A G72-es jelzésű kevesebb, de jelentős forgalmú állomásokon megálló vonatok 73 perc alatt érnek Esztergomból a Nyugati pályaudvarra, ami a csúcsidei közúti eljutási idővel is versenyképes. Az esztergomi vonalon a szolgáltatásunkat igénybe vevő egyre több utas is a felújítás előnyeit jelzi, mivel már csaknem 30 százalékkal meghaladja az utasszám a felújítás előttit. A villamosítás után forgalomba állítható új motorvonatokkal pedig a jelenlegihez képest is észrevehetően csökkeni fog a menetidő és tovább javulhat a pontosság."