Budapest Bár;klezmer;Zsidó Művészeti Napok;

2016-06-11 07:49:00

Klezmer és régi pesti dalok

Az első részben klezmer muzsika, majd a szünet után régi pesti dalok: kuplék, filmslágerek, sanzonok. Így épül fel a töretlenül sikeres Budapest Bár zeneakadémiai koncertje, amit június 14-én, kedden este rendeznek – a Zsidó Művészeti Napok keretében. Vendégük lesz Szalóki Ági énekesnő, valamint Fekete László főkántor. Farkas Róbert hegedű- és gitárművészt, az együttes alapítóját és vezetőjét nemcsak az aktuális fellépésekről, tervekről kérdeztük, hanem arról az egészen különös – stílusokon és műfajokon átívelő – zenei világról is, amit az évek során létrehoztak.

A Budapest Bár most először koncertezik a Zeneakadémián – az előadásra már hetek óta nem lehet jegyet kapni. „Nagy öröm, megtiszteltetés nekünk ez a koncert, amelynek érdekessége, hogy két különböző programot illesztünk egymás mellé” – mondja Farkas Róbert. „Az első részben klezmert játszunk, a közelmúltban megjelent lemezünket mutatjuk be, ami egy nagy kirándulás a zenekar életében.” Farkas szerint a Budapest Bár muzsikájának alapját, kiindulópontját jelentő hagyományos cigányzene és a klezmer temperamentuma, sőt olykor játékmódja is közel áll egymáshoz. Ez azzal magyarázható, hogy a mai Oroszország és Ukrajna területén létrejött kelet-európai zsidó muzsikát, a klezmert sokszor cigányzenészek vitték tovább faluról falura, városról városra. Amikor az 1990-es években Magyarországon is újjáéledt ez a zenei tradíció, Jávori Ferenc (Fegya), a Budapest Klezmer Band alapítója is beszámolt arról, hogy gyermekkorában, Kárpátalján milyen szoros szimbiózisban éltek, dolgoztak együtt a zsidó és cigány muzsikusok. Farkas Róbert is régóta játszik klezmert (korábban a Pannónia Klezmer Band vendégszólistája volt), így otthonosan mozog ebben a zenei világban.

A lemezbemutató koncerten vendégük lesz Szalóki Ági énekesnő – aki a kezdeti időszakban, 2007/2008 táján már volt az együttes tagja –, illetve az autentikus zsidó zenei hagyományt képviselő Fekete László, a Dohány utcai zsinagóga főkántora. Színpadra lép Farkas Róbert édesapja, Farkas István brácsaművész is, akivel egykor még a 100 Tagú Cigányzenekarban muzsikáltak együtt. Az est második részében ismert és elfeledett régi pesti dalok: kuplék, sanzonok, színházi és filmslágerek szólnak, amelyeknek zeneszerzői, szövegírói túlnyomórészt zsidó művészek, így a két rész tematikusan kapcsolódik egymáshoz. A Budapest Bár énekesei közül ezúttal a jazz felől érkező Behumi Dóri; az Anima Sound System énekesnőjeként megismert, majd saját zenekarokat alapító Németh Juci; az underground világból (Hiperkarma) érkező, de már régóta szólistaként működő Frenk, valamint Kiss Tibor, a Quimby frontembere lesz velük. S hogy milyen nehéz behatárolni a stílust, jól mutatja, hogy Kiss Tibi, a hazai alternatív rockszcéna egyik legnagyobb sztárja ezen az estén a Zeneakadémia színpadán énekli el Orlay Jenő (Chappy) és G. Dénes György (Zsüti) kultikussá lett slágerét, az Ezt a nagy szerelmet tőled kaptam én című dalt, amit egykor Karády Katalin, Törőcsik Mari, Kovács Erzsi is sikerre vitt.

A Budapest Bár egész nyáron intenzíven koncertezik. Június 17-én a Quimbyvel együtt lépnek fel egy londoni borfesztiválon, majd hazatérve Biatorbágy, a Lovasi András által alapított Fishing on Orfű fesztivál, Pilisszentiván, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a soproni Volt Fesztivál következik. A főváros legnagyobb szabadtéri koncerthelyszínén, a Budapest Parkban július 7-én lépnek színpadra, s ezen az estén az összes énekesük ott lesz: vagyis Behumi Dóri, Németh Juci, Kiss Tibi és Frenk mellett Rutkai Bori (Specko Jedno), Ferenczi György (Rackajam), Kollár-Klemencz László (Kistehén), Keleti András (ColorStar), Lovasi András (Kiscsillag), Szűcs Krisztián (Heaven Street Seven) és Mező Misi (Magna Cum Laude). „Valamennyiüket a zenekar teljes jogú tagjának tekintjük, de egyszerre csak négy-hat énekes szokott velünk fellépni, ezért a Budapest Parkban rendezendő koncert egyedi alkalom’ – mondja Farkas Róbert. Az instrumentális alapot a hegedűs-gitáros-zenekarvezető mellett ezúttal is Farkas Richárd (nagybőgő), Farkas Mihály (cimbalom), Ökrös Károly (harmonika-zongora) és Kisvári Ferenc (dob) szolgáltatja.

A Budapest Bár jövőre ünnepli tizedik születésnapját. Alapítója, Farkas Róbert a Zeneakadémián végzett, de pályáját a 100 Tagú Cigányzenekarban kezdte, s velük bejárta a világot. A hegedű és gitár mellett harmonikán és zongorán is játszó Farkas a 2000-es évek elején kezdett intenzívebben rockzenével, balkáni muzsikával és autentikus cigányzenével is foglalkozni, mielőtt saját zenekara köré gyűjtötte a legeredetibb tehetségű hazai énekeseket. Eredetileg egyetlen lemezre álltak össze (ez 2007 novemberében jelent meg, Volume 1 címmel), de azóta is sikerrel koncerteznek színházakban, fesztiválokon, más rendezvényeken. A Volume 1 líraibb hangvétele után a Tánc című dupla CD (2009) fergeteges lendülettel újította meg a hagyományos kávéházi cigányzenét, majd a Zene (2010) című, ugyancsak kétlemezes albumon főleg instrumentális tételek kaptak helyet, köztük tangó, szamba és bossa nova. Itt vendégük volt Szakcsi Lakatos Béla, valamint egy New York-i énekesnő (Mazz Swift) egy brit zongorista (Brian Kellock) és egy brazil gitáros (Jõao Egashira). A 2011-es lemez (Hoppá) a magyar underground kincsestárából merített: olyan zenekaroktól (Trabant, Európa Kiadó), akiknek dalait cigányzenekar még sohasem játszotta. A 2014-ben megjelent Volume 5 is két lemezt foglal magában: a Húszezer éjszakás kaland derűsebb, tavaszi-nyári hangulatú dalok gyűjteménye, a Délutáni csókok pedig lírai – ezen még Bangó Margit énekhangja is hallható. Így érkezünk el a jelenbe, a Klezmer című albumhoz. Farkas Róbert azt mondja: a 2017-es jubileumra nem készülnek egyetlen nagy koncerttel, inkább tematikus esteket terveznek, és a Katona József Színházban is szeretnének fellépni, ahonnan egykor a Budapest Bár elindult.