Simicska osztozkodik a Fidesszel?

Publikálás dátuma
2016.06.15. 21:52
Itt lehet a következő tulajdonosváltás (?) FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Simicska Lajos közeli forrásunk lényegében megerősítette, hogy az Orbán Viktorral másfél éve háborúban álló nagyvállalkozó pályázik az Indexre, miután a 168 Óra megírta, a Fidesz egykori gazdasági háttérembere köreinek komoly vásárlási opciója lehet a portálra, amelynek mai tulajdonosa, Spéder Zoltán kormányzati össztűz alá került. Eközben a Népszabadság eladása körül is forr a levegő, hiszen lapunk idevágó, Orbán Viktor és a Népszabadságot és a Nemzeti Sportot is kiadó vállalatot tulajdonló Heinrich Pecina találkozóját érintő információját egyik fél sem cáfolta, sőt, újabb sajtóinformációk szerint a Mediaworks nem is Habony Árpád, hanem egyenesen Mészáros Lőrinc kezébe kerülhet.

Előfordulhat, hogy az Index valóban beleolvad Simicska Lajos médiabirodalmába - erősítette meg a vállalkozóhoz közeli forrásunk, miután a 168 Óra megírta, a Fidesz egykori gazdasági háttérembere köreinek komoly vásárlási opciója lehet a portálra, amelynek mai tulajdonosa, Spéder Zoltán kormányzati össztűz alá került. Polyák Gábor médiajogász is úgy látja, elképzelhető, hogy a kormányfővel összekülönbözött nagyvállalkozó elhelyezett pár biztosítékot a rendszerben, amikor még alkalma volt rá. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője arra is emlékeztetett, egy hasonló elővásárlási szerződésre hivatkozva akarta tavaly ősszel Simicska üzlettársának, Fonyó Károlynak a Megapolis Media Zrt.-je megvásárolni a TV2-t is, Andy Vajna orra elől. Igaz, a filmügyi kormánybiztos már át is vette a csatorna vezetését, ám a Megapolis bíróságon támadta meg az adásvételt. A bíróságok pedig nem sietnek, legalábbis Óvári Győző, Fonyóék jogi képviselője arról számolt be lapunknak, hogy formai okokra hivatkozva nemrég újból visszadobták keresetüket, ami ellen fellebbeztek, így a TV2 ügyében zajló jogi csatározásnak még nincs vége. Ám az Orbán és Simicska között csaknem másfél éve nyílt színre terelődött háború a média frontján több helyszínen is zajlik.

Átalakuló birodalom

Nem életszerűtlen, hogy Simicska az Indexet akarja, talán ezért is kezdett "tisztogatásba" portáján, s csoportosította át forrásait. Ismert, hogy a médiavállalkozó bizonyos sajtótermékei jelentős veszteséget könyvelhettek el 2015. február 6. óta, s noha a gyengülést Simicska köre mindvégig tagadta: a legnagyobb bukást jelentő Class FM-et üzemelető Advenio Zrt.-t nemrég mégis eladta a Sláger és a Danubius rádiók korábbi tulajdonosainak. Az ügylet mögött vélhetően az állhat, hogy a Class frekvenciaszerződése novemberben lejár, s nem valószínű, hogy a Médiatanács meghosszabbította volna azt újabb 5 évvel egy Simicska-tulajdonolta adónak.

A héten megszűnt a Fonyó tulajdonolta Metropol is, bár Simicska üzlettársa tavaly február óta többször is hangoztatta a szerkesztőségben, 2018 nyaráig biztosítva van a lap megjelenése és az egész médiabirodalom fenntartása, még akkor is, hogy ha az Orbán-Simicska háború miatt veszteséges lesz működésük. Fonyó végül azért döntött a megszűnés mellett, mert nem akart csődbe menni, s adósságokat hátrahagyni a beszállítók és az alkalmazottak felé. Az ingyenes napilap sorsát vélhetően az pecsételte meg, hogy BKV és a MÁV nem hosszabbította meg terjesztési szerződésüket, s a múlt héttől már a Lokált, Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó és Győri Tibor ex-államtitkár közös cégének, a Modern Media Group Zrt.-nek (MMG) az ingyenes - korábban heti- - lapját osztogatják az aluljárókban. Habonyék megjelenése e "piacon" nyilvánvalóan a Metropol megfojtására irányult, ráadásul Simicska lapjától a piaci és kormányzati hirdetők is átpártoltak a Lokálhoz, ami igen jelentős bevételkieséssel járt.

Itt lehet a következő tulajdonosváltás (?) FOTÓ: TÓTH GERGŐ

Itt lehet a következő tulajdonosváltás (?) FOTÓ: TÓTH GERGŐ

A Simicska-birodalom megmaradt részében viszont nincs pánikhangulat; a Magyar Nemzetnél, a Hír TV-nél, a Lánchíd Rádiónál és a Heti Válasznál a kollégák ugyan egymás között megbeszélik a cégcsoport ügyeit, ám a tulajdonostól a Népszabadság szerint nem kaptak tájékoztatást arról, hogy bármilyen változtatás lenne tervben. A dolgozók inkább azzal magyarázzák a Metropol bezárását, hogy a Simicska-kör a pénze jelentős részét a többi médium finanszírozására csoportosítja át. A médiabirodalom egyik meghatározó személye szerint biztosak abban, hogy a "nagyfőnök" a két ékkövet, a Magyar Nemzetet és a Hír TV-t nem fogja eladni, ezek létét becsületbeli ügynek tartja. Még annak ellenére is, hogy a napilap példányszáma az idei első negyedévre 33 ezerről kevesebb mint 20 ezer eladott példányra zuhant, noha eközben a Hír TV nézettsége nőtt.

Nyomuló kormány

Korábban Simicska és köre nemcsak a TV2, hanem más befolyásos médiumok háza táján is próbálkozott már ugyanakkor bővíteni portfólióját. Az ominózus összeveszés előtt pletykák szóltak arról is, hogy pályáznak a Népszabadságra, de felmerült a neve egy másik befolyásos jobboldali médiavállalkozó, Spéder Zoltán üzletei körül is. Csakhogy az utóbbi hetekben Spéder váratlanul elvesztette Orbán Viktor bizalmát, s a kormányfő kiadta rá a kilövési engedélyt, így egyre nagyobb nyomás nehezedik az FHB Bank elnökére, hogy váljon meg gazdasági érdekeltségeitől, így az Indexet is kiadó CEMP Zrt.-től is. Orbánék számára az optimális vevő a kormánypárti médiabirodalmat bő egy éve építő Habony-Vajna-kör volna. Polyák Gábor sem tudta megjósolni lapunknak az Index-ügy kimenetelét, ám annyi szerinte biztos: a portált nem lehet egyik napról a másikra kormánypártivá alakítani, mert elveszítené közönségét.

"Sosem voltak pontos bizonyítékaink arról, kik állnak a Vienna Capital Partners (VCP) mögött, de a szakmában sokan a Fideszre gyanakodtak. Ám jelen helyzetben, ha egy külföldi médiaszereplő ki akar vonulni az országból, nehezen tudja ezt megtenni a kormányzati körök elkerülésével. Jelenleg ott tartok, hogy az ilyen híreket első olvasatra elhiszem" - reagálta a Mérték vezetője arra, hogy Spéder üzlettársát, és a VCP fő tulajdonosát, Heinrich Pecinát is megkeresték különböző kormányzati körök a VCP-hez tartozó Mediaworks megvásárlása kapcsán. A 168 óra úgy tudja, hogy a többek közt a Népszabadságot és a Nemzeti Sportot (amely közismerten a miniszterelnök kedvenc lapja) is kiadó vállalatot az Opimus Press Zrt. venné meg. Állítólag már zajlanak az előkészületek, amit erősíthet, hogy a Mészáros Lőrinchez és családjához sok szálon kötődő Opimus Group Nyrt. tulajdonában lévő, idén év elején létrehozott kft. áprilisban 20 millió euró (6,2 milliárd forint) zártkörű sikeres kötvénykibocsátást hajtott végre. Az Opimus Press nevében a felcsúti polgármester bizalmasa, Csík Zoltán járta körbe azokat a befektetőket, akiktől azt várták, hogy vásároljanak a kötvényekből. Ám az üzleti titok, hogy ki vagy mely cégek vettek részt a feltőkésítésben. Abban azonban sokan egyetértenek: az Opimus nagy dobásra készül, s különben is bőven van pénz a Fidesz-közeli, Orbán-hű oligarchakörben arra is, hogy bevásárolják magukat a számukra fontos médiumokba, legyen az az Index vagy éppen a Mediaworks.

Pecina találkozik Orbánnal?

Hogy a Népszabadság a kormányfő bizalmi köréhez kerülhet, azt szintén erősíti, hogy Havasi Bertalan másfél nap alatt nem cáfolta információinkat, melyek szerint Pecina találkozót kért a kormányfőtől. A vevő állítólag Habony Árpád maga, vagy valamelyik érdekeltsége lehet, de forrásaink nem zárták ki "más stróman bevetését" sem, így könnyen előfordulhat, hogy Mészáros valamelyik cége névleg valóban beszáll az üzletbe. A miniszterelnök sajtófőnöke arra sem válaszolt, hogy Orbán találkozott-e már Pecinával, ha viszont még nem, akkor mikor fog, s tényleg a lappal kapcsolatban ülnek-e össze. Megírtuk: korábban több alkalommal is felmerült a sajtóban, hogy miután tavaly nyáron lezárult a Népszabadság Zrt. többségi tulajdonosának felvásárlási akciója, a VCP egyik leányvállalata pedig 99,88 százalékos tulajdonosa lett a Népszabadság Zrt.-nek (0,12 százalék szerkesztőségi közös tulajdonban van), Pecina mégis megválna a laptól. Sőt, egyes források folyamatosan arról számoltak be: Spéder is feltűnt kérőként. Ugyanis olyan "Spéder-emberek" bukkantak fel a cégnél, mint például a korábban a Napi Gazdaságot irányító Rónai Balázs vezérigazgató. Ekkor merült fel először komolyabban, hogy Pecina csak átmeneti tulajdonosa a Népszabadságnak, és azt hamarosan továbbadhatja z InfoRádiót és az Indexet is tulajdonló CEMP-csoportnak. Annak elnökét, azaz Spédert ugyanakkor az utóbbi két hét eseményeit követően vélhetően kizárták az esélyes kérők köréből, és megnyílt az út Habony, Mészáros, tehát a kormányfő köre előtt. Mindez szintén erősíti: Orbánnak és Pecinának lehet miről tárgyalni.

Gulyás kiborult a TV2-től
"A TV2 tudósításától felfordul a gyomrom, ráadásul nyilvánvalóan jogsértő is. Az ember nem kiérdemli a jog által védett méltóságát, hanem az vele születik. Ez azonban sem Spéder Zoltánnak, sem másnak nem ad felmentést az alól, hogy a tulajdonában álló pénzintézet működésének jogszerűségéről számot adjon" - mondta Gulyás Gergely, a Fidesz alelnöke az Andy Vajna-féle csatorna hírműsorában lement anyaggal kapcsolatban. A lejárató riportban Spéderről paparazzo fotók jelentek meg, és az anyagban olyan megállapítások hangzottak el, hogy az iskolában "Spédernek jól ment a matek", vagy "nyugtatók nélkül nehezen alszik". Azt eközben az ATV derítette ki, hogy a múlt héten nem csak a vállalkozó érdekeltségeinél volt házkutatás, hanem Spéder villájában is. Mint írták, a nyomozók csaknem nyolc órát töltöttek Spédernél. Ezt a vállalkozó ügyvédje nem erősítette meg, mondván ő csak a médiaügyeit ismeri.


Nyílt levelet írt a Petőfiért a magyar zene

Nyílt levélben állt ki szinte a teljes magyar popszakma a Petőfi Rádió átalakítása ellen. Az adónak sokat köszönhetnek - írták -, mert az eddig az igényes könnyűzenei kultúra támogatója és felkarolója volt. Sok új zenekar kapott lehetőséget, ami kihatott a magyarországi klubéletre és fesztiválkultúrára is. Szerintük a Petőfi magyar könnyűzenei értékteremtésben vállalt eddigi szerepe és hatása elvitathatatlan, ez a működés került most veszélybe, amit az utóbbi hetek változásai alátámasztanak. Beszámoltak arról, többük találkozott a rádió vezetésével, s jelezték aggodalmaikat. A levél aláíró bíznak abban, a közmédia illetékes vezetői meghallják szavunkat és odafigyelnek sok százezer hallgató véleményére. A véleményt támogatók sora - mintegy száz aláíró lehet - közt van a Sziget fesztivál, a Quimby, a Wellhello és a Punnany Massif zenekarok is is. A levélre Kobza Miklós az Indexnek úgy reagált, az a szűk üzleti kör fűti a magyar könnyűzene e szegmensét, akik eddig nagy haszonélvezői voltak a Petőfinek, épp ezért is válhatott a a rádió "egy zárt kultúrgettóvá". A közmédia sajtófőnöke szerint minden átalakításban benne van, hogy egyesek lemorzsolódnak, mások pedig csatlakoznak egy adott médiumhoz - hozzátette, egyelőre azok vannak többen, akik a "felfrissített" Petőfihez pártoltak.

Folytatódik a Mahir-per

Miközben a médiabirodalma változásokon megy át, csütörtökön folytatódik a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft. a főváros ellen indított pere a Fővárosi Törvényszék gazdasági kollégiumán. Az üggyel kapcsolatban az Origo legújabban azt írta, információik szerint a Mahir több esetben is 95 százaléknál nagyobb kedvezményt biztosított egyes fővárosi színházak programjának plakátkampányára, amivel Simicska vállalata megszegte a fővárossal kötött szerződését. Magyar György ellenben lapunknak a napokban már úgy látta, a Fővárosi Önkormányzat nem képes a bíróságon érvelni saját igaza mellett, ezért nekik tetsző, a több ezer okiratból kiragadott mondatokkal bombázzák a közvéleményt. Az Origo ugyanis arról is írt már a napokban, hogy a Mahir 644-ből csupán 155 hirdetőoszlopra kapott az önkormányzattól tulajdonosi hozzájárulást a kihelyezéshez. Magyar szerint ez sem felel meg a valóságnak, csupán hangulatkeltés a főváros részéről: "a Mahir Cityposter Kft.-nek a pályázata elfogadásától (2006-tól) kezdve minden oszlopra volt a főpolgármester által is aláírt engedélye; a régi és az új korszakból is" - szögezte le. Megjegyezte, a főváros mostani retorikája is azt bizonyítja, hogy érvénytelenül, álindokokra hivatkozva bontott szerződést tavaly a Simicskához köthető reklámcéggel.

Ismert: a fővárosi közgyűlés szeptember 30-án döntött úgy, rendkívüli felmondással szerződést bont a Mahirral, mert szerintük a cég nem a szerződésben meghatározott helyszíneken és számban helyezte el az oszlopokat, illetve a légszennyezésmérők nem a helyi levegő minőségét, hanem a szaktárca által mért adatokat közvetítették. További kifogás volt, hogy az internetet szolgáltató oszlopok csak wifi-jeleket sugároztak. Ezzel szemben a Mahir állította, a fővárossal 2006 szeptemberében kötöttek szerződést, amelyet "folyamatosan és szerződésszerűen" betartanak, ráadásul az önkormányzat sem emelt kifogást az elmúlt kilenc évben, így nem tudják elfogadni a felmondást, s bíróságra viszik az ügyet. A főváros januárban elkezdte elbontani a Mahir-oszlopokat, ám később a Fővárosi Törvényszék eltiltotta ettől az önkormányzatot. A bontás állítólag súlyos károkat okozott a cégnek, Magyarék ezért jelentős kártérítésre számítanak az önkormányzattól a bíróságon.

Frissítve: 2016.06.15. 23:07

Nyílt levél a Petőfi Rádiónak - Válaszolt az MTVA

A Petőfi rádiónak országos adóként az a feladata, hogy a legismertebb előadók legnépszerűbb dalai mellett bemutatkozási lehetőséget adjon feltörekvő és pályájuk elején álló, esetleg évek óta a pályán lévő, de kevésbé ismert zenekaroknak - közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) szerdán.

Az MTVA közleményében azt írta: a nemrég megjelent nyílt levél is bizonyítja, hogy erre továbbra is szükség van. A szervezet arra reagált, hogy több mint száz magyar zenekar, művész, szervező, klub, zenei szakember nyílt levelet írt kedden a Petőfi rádiónál történt változások miatt, amelyben a többi között hangsúlyozták, hogy a rádió az utóbbi években "az igényes könnyűzenei kultúra támogatója és felkarolója volt", de ez megváltozott. Úgy fogalmaztak: "a Petőfi rádió által az elmúlt évtizedben vállalt könnyűzenei küldetés egyre nagyobb veszélybe került". A levélben bírálták a zenei kínálat és a hangvétel megváltozását. 

Az MTVA közölte: az aláírók személye és a Petőfi vállalása is mutatja, hogy fontos és hasznos a rádió missziója. Ezt bizonyítja a Petőfi aktuális játszási listája, ahol számos olyan együttes szerepel, amely aláírta a nyílt levelet: 30Y, Bagossy Brothers Company, Blahalousiana, Cloud 9+, Fish!, hiperkarma, Honeybeast, Hősök, Irie Maffia, Kiscsillag, Margaret Island, Punnany Massif, Quimby, The Biebers, Supernem, Szabó Balázs Bandája, Wellhello, Anna & the Barbies, Babel, Belmondo, BioRoBoT, Bohemian Betyars, colorStar, Elefánt, Esti Kornél, Firkin, Fran Palermo, Ivan & The Parazol, Jónás Vera, Experiment, Kéknyúl Hammond Band, Kerekes Band, Kistehén, Kolin, Köles Elza, Lóci játszik, Manoya, Mary PopKids, Moonguz and the Magnet, Neo, Paddy & The Rats, Run over Dogs, Soerii & Poolek, We are Rockstars - sorolták fel. Hozzátették: ahhoz, hogy a Petőfi rádió továbbra is a leginnovatívabb adó maradjon a magyar piacon, arra is szükség van, hogy bemutassák a legfrissebb slágereket, a világ zeneipari változásait. Azt írták: az ebben rejlő sokszínűségtől nem kell félni.

Az MTVA szerint úgy tűnik azonban, hogy létezik "az a szűk, üzleti kör", amely eddig "haszonélvezője" volt a Petőfinek, és nehezen fogadja el a változásokat. Úgy folytatták: a nyílt levél "ezeknek a közreműködőknek a sugallatára született és egyáltalán nem fedi le a magyar könnyűzenei élet egészét". Minden átalakításban benne van, hogy egyesek lemorzsolódnak, mások csatlakoznak egy adott médiumhoz. Egyelőre azok vannak többen, akik a felfrissített Petőfihez pártoltak - fűzték hozzá.

Az MTVA szerint azt, hogy a Petőfi kitárta a kapukat és egy "zárt kultúrgettóból" nyitott és meghatározó adóvá vált, bizonyítja, hogy az átalakulás óta megsokszorozódtak a dalpremierek, 30 százalékkal több a magyar zene, mint egy évvel korábban és létrejött egy olyan egyedülálló 5 órás műsor, a Dalra Magyar, amelyre "nem volt példa a hazai rádiózás történetében".

Szerző

Veszélyesek a magyar kalandparkok? Itt az eredmény

Publikálás dátuma
2016.06.15. 20:26
Illusztráció: Thinkstock
Lezárult az országban működő kalandparkok vizsgálata, a fogyasztóvédelem 82 kalandparkból 46-nál talált valamilyen problémát - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. 

A fővárosi és megyei kormányhivatalok által ellenőrzött 203 eszközből 110 nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Az üzemeltetők sokszor nem tudták bemutatni a berendezések megfelelőségi tanúsítványát, több eszköz érvényessége lejárt, nem voltak mindenhol feltüntetve lényeges információk, mint például a terhelhetőség. A legnagyobb biztonsági kockázatot az újonnan létesített parkok és újonnan telepített eszközök tanúsításának hiánya jelenti. A hatóságok a nyári szezonban is folytatják a vizsgálódást. Mint ismert, a minisztérium a csillebérci kalandparkban történt májusi baleset után rendelt el a rendkívüli ellenőrzést, ahol 13 gyerek sérült meg, amikor leszakadt egy, 3,5 méter magasan a fák közé feszített mászóháló.

Szerző