kiállítás;Platán Galéria;Zuzanna Janin;

2016-07-14 07:46:00

Csalóka emlékezet

Az emlékezés a témája Zuzanna Janin lengyel képzőművész Platán Galériában nyílt kiállításának. A Varsóban élő, nemzetközileg ismert alkotó absztrakt módon mutatja be az emlékezet működését.

A galériában kiállított Hét apa nevű szoborcsoport hét plusz egy fatörzsből áll, melyeknek tetején kisméretű, epoxigyantából formázott férfialakokat láthatunk. A rendhagyó szobrok Janin életének apafiguráit mutatják be. Bár a művész egy szokványos családba született, egy anya és egy apa nevelte fel, Janin úgy érzi, más férfiak is szerepet játszottak az életében, akiknek köszönhetően érett nővé válhatott.

A szobrok között szerepel Janin keresztapja, Jerzy, aki politikai fogoly volt Sztálin uralma alatt, mostohaapja, Roman, a két apósa és két férfi, egy műgyűjtő és egy költő, akik szívesen örökbe fogadták volna a művésznőt. A nyolcadik „apa” kiléte titok marad. Az átlátszó figurák, mint emlékképek jelennek meg a fatörzseken. Zuzana Janin szerint el kell vetni a család klasszikus megközelítését, helyette a kapcsolatok fontosságára kell helyezni a hangsúlyt.

Még elvontabb a legújabb, Szégyen című munkája, melyet a Platán Galériában fejezett be. Janin egy nagyméretű gömböt forgatott szurokba, majd szórt rá libatollakat. Az emlékezés is hasonlóan működik: a már megtörtént, rossz emlékeket az emberek hajlamosak eltűntetni, de Janin szerint a kellemetlen pillanatok, a „szurok” így is látható marad.

Ugyancsak sajátosan mutatja be az emlékezet működését a galéria falára vetített videoinstalláció, melyben maga a művésznő, fekete ruhában táncolja be saját városának, Varsónak a különböző helyszíneit, miközben egy repülő drónkamera felülnézetből követi a mozgását. A szokatlan nézőpontnak köszönhetően a nézőnek olyan érzése lehet, mintha a női alak szimbolikus módon „elfoglalná” az egyes tereket, táncával „meghódítva” a város különböző részeit.

A második világháború során lerombolt, majd újjáépített város így átértelmeződik: felszabadul a múlt terhe alól, és a kortárs tánc örömteli mozdulatainak köszönhetően szabaddá válik. A tánc alatt hallható furcsa hanghatásokkal viszont jelzi a művész, hogy a tánc és a történelmi múlt között ellentét feszül. (A kiállítás augusztus 18-áig tekinthető meg a Lengyel Intézet Platán Galériájában.)