A sokszor érzelemszegény divatfotók helyett frappánsan megkomponált művészi fotók sorozata várja a látogatót a Ludwig Múzeum fehérre meszelt termeiben, a Nők Chanelben fotókiállításon. A tárlat a magyar származású, Svédországban élő és ott befutott Peter Farago divatfotós és felesége, Ingela Klemetz Farago svéd stylist elmúlt hat évben készített munkáinak reprezentatív válogatása. A Kortárs Művészeti Múzeum ezzel a kiállítással azt a sort kívánja folytatni, amelyet a német Helmut Newton, a divatfotózás pápája, a többszöri Oscar-díjas Cecil Beaton brit jelmeztervező, fotóművész és Martin Munkácsi világhírű magyar fotográfus alkotásai nyitottak meg.
A Ludwig Múzeum új időszaki kiállítása azért is különleges a maga nemében, mert nem hagyományos divatfotókkal működik. A kiállított képek libabőröztetően szépek, tűélesek, remekül megkomponáltak. Az igazi nagy dobás azonban mégiscsak az, hogy Peter Farago és Ingela Klemetz Farago szerették volna, hogy kelet-európai, elsősorban magyar, lengyel, cseh, modelljeik nem hagyományos környezetben álljanak nekik modellt. A Coco Chanel által 1907-ben alapított Chanel divatház kezdetben vonakodott a fősodortól távolabbi elképzeléstől, de többévnyi győzködés után zöld utat adott a tervnek.
Az egyedi képekről a legkülönfélébb modellek néznek vissza ránk. Van barnás-vöröses hajú fiatal hölgy, aki lenge fekete ruhával takarja mellkasát, miközben fején sajátos, tizenkét égő gyertyával felruházott diadém kapott helyet. Ötletes az a felvétel is, amelyen Anna Jagodzinska, a lengyelek sztármodellje kékes-zöld szemeivel kérdőn mered a távolba, mögötte egy kémiai szertár hátterével, sistergő lombikkal. A fotó- és divatművészeti vállalkozás átfogó jellegét mutatja, hogy a rövid képaláírások néhol szöuli stúdiót, máskor autentikus magyar tájat neveznek meg a kép készítésének helyszínéül. „A felvételek valóban a világ különböző pontjain készültek, de mind a magyar puszta, mind New York, Párizs, Varsó, Budapest, Stockholm beillett abba a képbe, amelyet a fotókhoz vizionáltunk. Azt szeretnénk, ha a befogadót a kameránk lencséje és a Chanel kollekcióin keresztül utazásra tudnánk repíteni” - mondta a Népszavának adott telefonos interjújában Peter Farago, aki a tárlat egy hete tartott bemutatóját követően visszarepült a svéd fővárosba.
A divatcéggel való szokatlan együttműködés lehetőséget nyújtott arra is, hogy a művészpár Vanessa Axente magyar szupermodellel is együtt dolgozhasson. Sokan nem tudják itthon, de a novemberben 21. születésnapját ünneplő hölgy tizenhárom-tizennégy éves kora óta modellkedik, szépsége pedig a Zala megyei Nagylengyelből a világhírnévig repített. A törékeny lány karrierje elképesztő ütemben halad, mostanra már csak a legnagyobb divatcégekkel dolgozik, világelső divatlapok címlapjáról mosolyog vissza, a divatheteken pedig jórészt exkluzív szerződéssel dolgozik. Nem mellesleg, a Nők Chanelben tárlat neki köszönheti legremekebb fotóit. Állt modellt széles karimájú fekete kalapban, különös medúzaalakú szoknyában, de komor hangulatban, gémes kútnál is megörökítették. Ezeknél a fotóknál ikonikusabb az a kép, amelyen a magyar modell talpig babarózsaszínben mosolyog. Nagyszerűen elkapott pillanat: semmi manírról, semmi beállítottságról nem árulkodik a kép alanya, aki mosolygós szemeivel éppen elnéz jobbra.
Az Axentéről lőtt fotóművek mellett a Palvin Barbarát és Mihalik Enikőt ábrázoló képek is különlegesek. Palvin szinte mindent fedő nagykabátban úgy néz le a képről, mintha egy középkori orosz fejedelemnő lenne, míg a pártát viselő Mihalik fonalgomolyagon pihenteti a kezét. Az utóbbiról - a szentendrei skanzenben - készült képek Faragóék magyar sorozatának részeként a népi világot idézik meg. „Minden fotózás mélyen személyes ügy. Ahhoz, hogy valóban tiszta és végtelenül nyitott képeket hozzunk létre, jócskán le kell ásnunk az érckoporsónkhoz, amelyben a fotografikus érzelmeinket tároljuk. A magyar lányok csodás partnerek voltak ebben, mivel nyitottak, kiváló megfigyelők és megkapóan szépen veszik a kijelölt irányokat” - mesélt az együttműködésről Peter Farago, aki hatéves kora óta nem lakik Magyarországon, mégis szépen beszéli a nyelvet.
Peter Farago és Ingela Klemetz Farago láthatóan nem szenved ötletterméketlenségtől. Végigsétálva a tárlaton, néhány egészen érdekes vizuális megoldás is elénk tárul. Visszafogottan bizarr képek, ötletesen kiagyalt ruhák, lágy és durvább extravagancia kíséri a látogató útját. Talán a divatvilág áldozatai előtt tiszteleg a tárlat egyik legkorábban fotózott alkotása, amelyen Caroline Brasch Nielsen dán modell pályafutása legelején görnyedt háttal, kislányosan dacosan mered maga elé. A korábbi képeknél nagyobb intimitással, természetességgel szolgálnak a kiállítás utolsó termében falra függesztett apró fekete-fehérek, amelyek lemeztelenített modelleket ábrázolnak.
„Nagyon sokat jelent kettőnknek, hogy egy ilyen átfogó, nagy kiállítás keretében foglalkozik a pályánkkal a Ludwig Múzeum. Számomra ez kicsit hazatérés is, mivel Szekszárdon születtem, magyar gyökereim vannak” - összegezte a tárlatot Peter Farago a Népszavának. Hozzátette, nagyon bízik benne, hogy a magyar közönség érdeklődéssel kíséri a szeptember 11-ig látogatható kiállítást.