A Crescendo Nyári Akadémia létrehozásában kulcsszerepet játszott a Magyarországon is jól ismert amerikai tenor, Timothy Bentch. A patinás philadelphiai Curtis Institute of Musicon diplomázott operaénekes 1994-ben, egy amerikai keresztény misszió képviseletében érkezett Budapestre. Tizenkét évig élt itt, azóta is rendszeresen visszajár, s megbecsült, állandó szereplője lett az európai opera- és koncertéletnek.
Az elmúlt bő két évtizedben negyven különböző főszerepet alakított, a Magyar Állami Operaháznak gyakori vendégművésze, a Szegedi Nemzeti Színháznak három évig társulati tagja is volt. 2005-ben, a Müpa Fesztivál Színházának nyitóelőadásán Monteverdi operája, az Orfeo címszerepét énekelte. A barokk, klasszikus és romantikus repertoár mellett 20. századi operákban – így Britten és Stravinsky műveiben – is gyakran lép színpadra.
„2003 májusában Dudás Eszterrel utaztam vonaton Vácról, ahol közös koncertet adtunk a zeneművészeti szakközépiskolában” – idézi fel a Nyári Akadémia előzményeit Timothy Bentch. „Arról beszélgettünk, hogyan tudnánk segíteni a diákjainknak – nemcsak zeneileg, hanem mélyebb, emberi szinten is. Abban, hogy jó döntéseket hozzanak, hogy elkerüljék az alkohol- és drogfogyasztással járó rossz, önpusztító életstílust. Mit tehetünk azért, hogy egészséges önbecsülésük, teljességérzetük legyen?
Eszter azt válaszolta, hogy egy nyári táborra van szükségünk, ahol sok időt tölthetünk a diákjainkkal, és az élet nagy kérdéseiről ugyanúgy beszélhetünk, mint a zenéről. Abban a pillanatban megvilágosodtam: lelki szemeim előtt megjelent a Crescendo Nyári Akadémia képe, ahová fiatal diákok érkeznek szerte a világból, hogy intenzíven tanuljanak, de azért is, hogy sokkal több mindent megtapasztaljanak.
Elkezdtem dolgozni egy stratégiai terven, s megkerestük a Crescendo International vezetőségét a svájci Baselben. Engedélyt kértünk, hogy akadémiánkat Crescendo Nyári Akadémiának hívhassuk, és együttműködésre hívtuk őket. Így lett a mi programunk – amit az első tíz évben Sárospatakon, azóta Tokajban rendezünk meg – része egy negyven országot magában foglaló hálózatnak.”
A Crescendo International vezetője, Beat Rink svájci református lelkipásztor, író egyúttal a magyarországi akadémiának is igazgatója; a szervezést az Ének a Nemzetekért Kulturális Alapítvány keretei között végzik.
„Shakespeare halálának 400. évfordulója alkalmából az ő drámáihoz kapcsolódó zeneműveket, köztük számos operajelenetet is előadunk. Hangszeres szólistáink a spanyol késő romantikus zeneszerző, Enrique Granados halálának századik évfordulójára emlékeznek – különleges, ritkán hallható darabjaival. Több interaktív programunk a Visegrádi Négyek kulturális együttműködését segíti. Fiatal, tavalyi versenygyőztes résztvevőink hangversenyei hidat képeznek a nyári akadémiák folyamatában. A Crescendo művésztanárainak koncertje augusztus 1-én, hétfőn este lesz a tokaji zsinagógában” – sorolja az idei akadémia néhány kiemelt eseményét Füzesséryné Dudás Eszter brácsaművész, a Crescendo másik művészeti vezetője.
A csaknem hetvenfős tanári gárdához idén csatlakozott Kalló Zsolt és Ning Kam (hegedű), Jean-Jacques Goumaz (oboa), Dinu Serfezi (brácsa), Jozef Luptak és Kállay Ágnes (cselló). A korábbi kurzusvezetők közül ismét ott lesz Tokajban többek között Meláth Andrea, Bretz Gábor és Szabóki Tünde. Az alapítás óta tagja a tanári karnak három művészházaspár: Dallos Erika és Kaposi Gergely, Dominkó Sallai Csilla és Dominkó István, valamint Dudás Eszter és Füzesséry Attila.
„Diákjaink a világ számos pontjáról érkeznek. Köztük olyan nagyhírű intézmények hallgatói, mint például a Royal Academy of Music (London), a Bard College (New York), a nürnbergi és hamburgi Hochschule für Musik, a Juilliard School (New York), valamint a hazai felső- és középfokú oktatási intézmények. Ebben az évben a kreativitás témáját helyezzük a középpontba; néhány előadásunk címe: Kreativitás mint életstílus, A kreativitás eredete, A kreativitás megtartása a nehéz munka közepette, illetve A kreativitás megőrzése előadó-művészetünkben” – folytatja az áttekintést Füzesséryné Dudás Eszter.
A Crescendo mára nemzetközileg is jelentős rendezvénysorozattá nőtte ki magát. Ezt bizonyítja, hogy az eltelt időben csaknem az összes hangfaj és hangszercsoport (vonós, fafúvós, rézfúvós, billentyűs) számára rendeztek kurzusokat, a klasszikus zene mellett érintették a jazz műfaját is, sok zeneszerzőt köszönthettek körükben, s ez ősbemutatókat is hozott magával. „Az opera-előadások, koncertek, zenetörténeti előadások, zenés istentiszteletek mellett mindig az volt a legizgalmasabb, ahogy a két hét során egyetlen közösséggé érett össze a többszáz fős társaság.
Az elmúlt 12 év során 62 nemzet képviseltette magát öt kontinensről, s mintegy 1500 diák számára rendeztünk mesterkurzusokat. Tapasztalataink szerint példaértékű az új nemzedék nyitottsága egymás felé. Ennek meghatározó vivőereje a közös zenélés: a kamaracsoportok, zenekar, kórus, operajelenetek alkotói munkája az elfogadást, egymás tehetségének fejlesztését hivatott segíteni” – vallja Füzesséryné Dudás Eszter.