- Olvastam egy internetes statisztikában, hogy rendkívül gyorsan nő még mindig a nézőik száma. A középiskolások száma véges, ki akkor a célközönségük?
- Kevés olyan fiatal van, aki ne nézné, vagy legalább is ne hallott volna a Középsuli sorozatról. Átlagosan félmillióan néznek egy részt, de van olyan epizód, amely túl van az egymillión. De a Középsuli nem csupán sorozat, hanem internetes oldal, a Kozepsuli.hu, van naponta frissülő Középsuli tévé, Instagram oldal, ask.fm csatorna, és olyan Facebook oldal is, amelyen minden posztot ezrek lájkolnak. A Középsuli mára rendkívül erős branddé nőtte ki magát.
- Az elején sokan kritizálták a sorozatot, voltak szélsőséges vélemények is. Ezen túltették magukat?
- Az eredményeink olyanok, hogy csak dicséret illet, nem bírálat. Tréfát félretéve, nyíltan beszélünk dolgokról, a homoszexualitástól a pénzig, a tanulástól a szerelemig, a fiatalok nyelvén, mert felismertük, hogy ez a generáció köszönőviszonyban sincs azzal a képpel, ami az idősebbekben él róluk.
- Miért, mit gondolnak róluk?
- Azt gondolják sokan, hogy a tinik kötelező olvasmányokat olvasnak meg leckét írnak, a bulikban vagánykodnak, mindent úgy csinálnak, mint a fiatalok régen.
Kovács Robertina
- De mi a valóság?
- Egyre kevesebben olvasnak könyvet, hiszen az interneten fent van a lényeg. A virtuális valóság határozza meg a mindennapokat. Ott is kommunikálnak. Középsuli sorozatszereplők meg YouTube-szereplők a sztárok, külön kasztok vannak, néhol külön nyelvvel.
- Milyen nyelvvel?
- Például a gamerek, a játékosok nyelvével.
- A szülők azért nyilván tudnak a gyerek hobbijáról.
- Ön hány pokémont ejtett el ma? Milyet? Beni vagy Boldzer vagy Olivér a menőbb?
- Akkor ez most azt jelenti, elkorcsosult a világ?
- Ugyan, dehogy. Csak megváltozott. A Középsuli azt ismerte fel, hogy életkori szempontból kettészakadt a társadalom. Azzal, hogy hidat képzett közöttük, összekapcsolt több generációt. Egyszer azt írták rólunk, forradalmat csináltunk a tinik világában.
- Azért azt is írták, hogy a filmsorozat nehezen követhető, és a szereplők nem valóságszerűek.
- Szerencsére Chuck Norris van, aki utánad lép be a forgóajtón, és előtted lép ki. A Középsuli brand része a film, amely karikírozva, szarkasztikusan mutatja be a mai fiatalok világát, egyfajta görbe tükröt tartva eléjük. Higgye el, ők értik. Kicsit persze a felnőtteket is ráébresztjük arra, hogy ne higgyék azt, hogy minden olyan, mint régen.
- Kik a szereplők?
- Komoly castingokon választottuk ki őket. Többségük tehetséges színésznövendék. A humoros figurák közé tartozik Krisztosz, az ordítva beszélő testnevelőtanár, a tinisztárok közé Olivér, a rosszcsont, Bende, a macsó, Barbi, a tatai lány, vagy épp Rozi, az ügyetlen széplány. De Delhusa Gjon, a beugró énektanár is rendkívül népszerű, akárcsak Zsófi, a pasifaló, Zsanett, a plázacica, Paula, a pénzéhes cserediák, Eszter, a dacos focistalány, vagy Sátán Tamás, a sorozatbeli 999 főszerkesztője, alias Szokol Péter.
- Ez most a 444.hu vagy a 888.hu paródiája?
- Egyik sem és mindkettő. Általában az internetes újságírás egyes jelenségeit parodizáljuk. Azért lett 999, mert eredetileg 666 lett volna Olivér gyakornoki helyének neve, hisz Sátán Tamás a főszerkesztő, de azt túl erősnek gondoltuk, így megfordítottuk a számokat. De ez csak játék, hisz amúgy a szerkesztőség fiatal tagjai felnéznek a tapasztalt újságíró kollégákra, és örülünk, ha tanulhatunk tőlük, meg ha írnak rólunk. Vannak szerencsére, akik a kezdetektől biztatnak, támogatnak.
- Látva, miként kezelik a közösségi médiát, azért ez tudatosan felépített koncepciónak tűnik, nem fiatal újságírók eszement sikerének.
- Mert ez rendkívül tudatosan felépített brand. A YouTube amerikai központjától megkaptuk az ezüst Play gombot, az Instagramon az egyik legértékesebb magyar brandnek tartanak minket. Elkezdtük Szlovákiában és Romániában ugyanezt megvalósítani, szeptemberben indulunk Oroszországban, a román Noi liceenii sorozat már túl van a százezer nézőn.
- Miből élnek? A Businessandcafe azt írja, ez zseniális üzleti modell is lehet.
- Meglehetősen pontosak a számaik is, pár kivétellel. 35 millió letöltésünk van, ami már szép pénzt hoz a Google-tól. A reklámhelyek értékesítését pedig a tenderünkön győztes cég végzi.
- Kapnak érdemi állami vagy önkormányzati támogatást?
- Nem, de szerencsére olyan komoly hirdetői partnereink vannak, mint az OTP Bank, a Topjoy, a Microsoft, olyan nagy cégek, melyek fontosnak tartják ezt a korosztályt, illetve amelyek hisznek abban, hogy lehet a fiataloknak nyíltan beszélni dolgokról, és kell is, különben felnő egy olyan nemzedék, amelynek a tagjai nem tudnak elküldeni egy ajánlott levelet, mert még soha nem jártak postán. A Cseh Tamás programon nyertünk egy kevés pénzt, és indulunk még majd pályázatokon. Reálisan nézve azonban, ha bármely cég vagy állami szereplő a 12-20 éves korosztályt meg akarja célozni, az eredményeink alapján a jövőben nehezen tud majd kihagyni minket.
- Van küldetéstudatuk, vagy ez csak üzlet?
- Nem lehetne jól csinálni, ha mi magunk nem élveznénk, és nem éreznénk azt, hogy nagyon szeretjük az olvasóinkat, a nézőinket. A Középsuli szórakoztatás, parodisztikus tükör, és bizonyos értelemben a fiataloknak segít a látókörük tágításában.
- Úgy, mint ahogy egykor Veress Pali bácsi csinálta?
- Nem, picit másképp, úgy, ahogy a trendi Középsuli csinálja. Nekünk is pszichológusok segítenek, plusz saját tapasztalatunk, interjúk, körkérdések alapján próbálunk érdekes tartalmakat átadni.
- Azért vannak ritka fárasztó poénok is...
- Persze, de ez a fésületlen lazaság is a Középsuli egyik jellemzője. Mi nem akarjuk a rajongókat telíteni mély bölcsességekkel, az üzenet átjön máshogy is. Amúgy aki ilyeneket keres, az kutassa a sorozat kódvonalát.
- Micsodát?
- A saját szórakoztatásunkra elrejtettünk a részekben latin eredetű mondásokat, meg mindenféle hasonló áthallásos üzenetet. A tornatanár például azt üvölti: Te is, fiam, Eszti?
- Nem gondolkodtak azon, hogy bevigyék a sorozatot valamelyik kereskedelmi tévébe?
- Nekünk ez akkor éri meg, ha nagyon jó ajánlatot kapunk. Hisz a világháló a jövő, a klasszikus tévézés kora lejárt.