filmsorozat;Középsuli.hu;Kovács Robertina;

A csapat – Átlagosan félmillióan néznek egy részt FOTÓ: NÉPSZAVA

- Burokban a negyven felettiek

Középsuli Olivért és Bendét, a macsót valósággal lerohanták a rajongók a balatoni táborban. Az biztos, az a felnőtt, aki nem éli át, nehezen tudja elképzelni, milyen óriási hatást vált ki tinédzserek százezreiből a Középsuli filmsorozat és a Kozepsuli.hu. Kovács Robertina felelős szerkesztővel beszélgettünk.

- Olvastam egy internetes statisztikában, hogy rendkívül gyorsan nő még mindig a nézőik száma. A középiskolások száma véges, ki akkor a célközönségük?

- Kevés olyan fiatal van, aki ne nézné, vagy legalább is ne hallott volna a Középsuli sorozatról. Átlagosan félmillióan néznek egy részt, de van olyan epizód, amely túl van az egymillión. De a Középsuli nem csupán sorozat, hanem internetes oldal, a Kozepsuli.hu, van naponta frissülő Középsuli tévé, Instagram oldal, ask.fm csatorna, és olyan Facebook oldal is, amelyen minden posztot ezrek lájkolnak. A Középsuli mára rendkívül erős branddé nőtte ki magát.

- Az elején sokan kritizálták a sorozatot, voltak szélsőséges vélemények is. Ezen túltették magukat?

- Az eredményeink olyanok, hogy csak dicséret illet, nem bírálat. Tréfát félretéve, nyíltan beszélünk dolgokról, a homoszexualitástól a pénzig, a tanulástól a szerelemig, a fiatalok nyelvén, mert felismertük, hogy ez a generáció köszönőviszonyban sincs azzal a képpel, ami az idősebbekben él róluk.

- Miért, mit gondolnak róluk?

- Azt gondolják sokan, hogy a tinik kötelező olvasmányokat olvasnak meg leckét írnak, a bulikban vagánykodnak, mindent úgy csinálnak, mint a fiatalok régen.

Kovács Robertina

Kovács Robertina

- De mi a valóság?

- Egyre kevesebben olvasnak könyvet, hiszen az interneten fent van a lényeg. A virtuális valóság határozza meg a mindennapokat. Ott is kommunikálnak. Középsuli sorozatszereplők meg YouTube-szereplők a sztárok, külön kasztok vannak, néhol külön nyelvvel.

- Milyen nyelvvel?

- Például a gamerek, a játékosok nyelvével.

- A szülők azért nyilván tudnak a gyerek hobbijáról.

- Ön hány pokémont ejtett el ma? Milyet? Beni vagy Boldzer vagy Olivér a menőbb?

- Akkor ez most azt jelenti, elkorcsosult a világ?

- Ugyan, dehogy. Csak megváltozott. A Középsuli azt ismerte fel, hogy életkori szempontból kettészakadt a társadalom. Azzal, hogy hidat képzett közöttük, összekapcsolt több generációt. Egyszer azt írták rólunk, forradalmat csináltunk a tinik világában.

- Azért azt is írták, hogy a filmsorozat nehezen követhető, és a szereplők nem valóságszerűek.

- Szerencsére Chuck Norris van, aki utánad lép be a forgóajtón, és előtted lép ki. A Középsuli brand része a film, amely karikírozva, szarkasztikusan mutatja be a mai fiatalok világát, egyfajta görbe tükröt tartva eléjük. Higgye el, ők értik. Kicsit persze a felnőtteket is ráébresztjük arra, hogy ne higgyék azt, hogy minden olyan, mint régen.

- Kik a szereplők?

- Komoly castingokon választottuk ki őket. Többségük tehetséges színésznövendék. A humoros figurák közé tartozik Krisztosz, az ordítva beszélő testnevelőtanár, a tinisztárok közé Olivér, a rosszcsont, Bende, a macsó, Barbi, a tatai lány, vagy épp Rozi, az ügyetlen széplány. De Delhusa Gjon, a beugró énektanár is rendkívül népszerű, akárcsak Zsófi, a pasifaló, Zsanett, a plázacica, Paula, a pénzéhes cserediák, Eszter, a dacos focistalány, vagy Sátán Tamás, a sorozatbeli 999 főszerkesztője, alias Szokol Péter.

- Ez most a 444.hu vagy a 888.hu paródiája?

- Egyik sem és mindkettő. Általában az internetes újságírás egyes jelenségeit parodizáljuk. Azért lett 999, mert eredetileg 666 lett volna Olivér gyakornoki helyének neve, hisz Sátán Tamás a főszerkesztő, de azt túl erősnek gondoltuk, így megfordítottuk a számokat. De ez csak játék, hisz amúgy a szerkesztőség fiatal tagjai felnéznek a tapasztalt újságíró kollégákra, és örülünk, ha tanulhatunk tőlük, meg ha írnak rólunk. Vannak szerencsére, akik a kezdetektől biztatnak, támogatnak.

- Látva, miként kezelik a közösségi médiát, azért ez tudatosan felépített koncepciónak tűnik, nem fiatal újságírók eszement sikerének.

- Mert ez rendkívül tudatosan felépített brand. A YouTube amerikai központjától megkaptuk az ezüst Play gombot, az Instagramon az egyik legértékesebb magyar brandnek tartanak minket. Elkezdtük Szlovákiában és Romániában ugyanezt megvalósítani, szeptemberben indulunk Oroszországban, a román Noi liceenii sorozat már túl van a százezer nézőn.

- Miből élnek? A Businessandcafe azt írja, ez zseniális üzleti modell is lehet.

- Meglehetősen pontosak a számaik is, pár kivétellel. 35 millió letöltésünk van, ami már szép pénzt hoz a Google-tól. A reklámhelyek értékesítését pedig a tenderünkön győztes cég végzi.

- Kapnak érdemi állami vagy önkormányzati támogatást?

- Nem, de szerencsére olyan komoly hirdetői partnereink vannak, mint az OTP Bank, a Topjoy, a Microsoft, olyan nagy cégek, melyek fontosnak tartják ezt a korosztályt, illetve amelyek hisznek abban, hogy lehet a fiataloknak nyíltan beszélni dolgokról, és kell is, különben felnő egy olyan nemzedék, amelynek a tagjai nem tudnak elküldeni egy ajánlott levelet, mert még soha nem jártak postán. A Cseh Tamás programon nyertünk egy kevés pénzt, és indulunk még majd pályázatokon. Reálisan nézve azonban, ha bármely cég vagy állami szereplő a 12-20 éves korosztályt meg akarja célozni, az eredményeink alapján a jövőben nehezen tud majd kihagyni minket.

- Van küldetéstudatuk, vagy ez csak üzlet?

- Nem lehetne jól csinálni, ha mi magunk nem élveznénk, és nem éreznénk azt, hogy nagyon szeretjük az olvasóinkat, a nézőinket. A Középsuli szórakoztatás, parodisztikus tükör, és bizonyos értelemben a fiataloknak segít a látókörük tágításában.

- Úgy, mint ahogy egykor Veress Pali bácsi csinálta?

- Nem, picit másképp, úgy, ahogy a trendi Középsuli csinálja. Nekünk is pszichológusok segítenek, plusz saját tapasztalatunk, interjúk, körkérdések alapján próbálunk érdekes tartalmakat átadni.

- Azért vannak ritka fárasztó poénok is...

- Persze, de ez a fésületlen lazaság is a Középsuli egyik jellemzője. Mi nem akarjuk a rajongókat telíteni mély bölcsességekkel, az üzenet átjön máshogy is. Amúgy aki ilyeneket keres, az kutassa a sorozat kódvonalát.

- Micsodát?

- A saját szórakoztatásunkra elrejtettünk a részekben latin eredetű mondásokat, meg mindenféle hasonló áthallásos üzenetet. A tornatanár például azt üvölti: Te is, fiam, Eszti?

- Nem gondolkodtak azon, hogy bevigyék a sorozatot valamelyik kereskedelmi tévébe?

- Nekünk ez akkor éri meg, ha nagyon jó ajánlatot kapunk. Hisz a világháló a jövő, a klasszikus tévézés kora lejárt.

Ez lenne az új Barátok Közt?
A Kozepsuli.hu egy youtube csatorna, amely 2014-ben indult, egy interaktív, speciálisan középiskolásoknak szánt ál-doku-reality tv formájában. Könnyen azonosítható karakterek, jó csajok, szórakoztató dialógusok, változó minőségű dramaturggal fűszerezve. Kész is van a tökéletes recept a tinédzser szívek elrablására.
A piac a youtube irányába halad, a televízió napjainkban még mindig makacs népszerűsége ellenére. A címben megfogalmazott kérdésre (ez lenne az új Barátok Közt?) az a válasz, hogy még nem, de hamarosan azzá válhat.
Nézettségi adatok alapján a Barátok Közt durván 880 ezer embert érdekel, a Középsuli pedig igen gyakran megugorja az 500 ezer megtekintést is, ami egy másfél éves terméknél kimondottan ígéretesnek mondható.
Számok
395 videó van fent a csatornán
ebből 30 konkrét sorozatepizód
142 046 feliratkozó
34 965 915 megtekintés
Forrás: businessandcafe.blog.hu

Minden létező eszközt bevet a kormány az állampolgárok mozgósítására az októberi kvótareferendum előtt. Nemcsak a pénz, fegyver áll rendelkezésre halmokban, de ha "paripaként" tekintünk a médiahaknit folytató szakállamtitkárokra és kormánypárti politikusokra, akkor egész ménes harsogja a szakmailag alá nem támasztott, de az idegengyűlölet és a rettegés fokozására alkalmas kommunikációs paneleket. Miközben a kvótanépszavazás érvényessége a részvételtől függ, a kabinet több százezer magyart zár el a voksolás lehetőségétől.