Hiller István szerdán Budapesten sajtótájékoztatón azt mondta, a 2016/2017-es tanévben is folytatódik az a trend, ami az elmúlt éveket jellemezte, a közoktatás kizárólag a pedagógusok áldozatos munkája miatt működik. Bírálta, hogy a kormány gondolkodásának középpontjában nem a gyermekek, hanem az állam áll. Amíg ez így van, színvonal-emelkedés nem várható - értékelt.
Az Országgyűlés szocialista alelnöke közölte, helytelen lépés volt a szakgimnáziumok létrehozása, mert véleménye szerint ezzel csökken a továbbtanulás esélye, a kormány ezzel az intézkedéssel sokak számára nehezebbé kívánja tenni az egyetemekre, főiskolákra bejutást.
Hiller István szerint a középiskola a középfokú oktatási rendszer talán legjobban teljesítő része volt, nem volt olyan pedagógia és a szervezeti ok, ami miatt fel kellett volna számolni. A háttérben az állhat - folytatta - , hogy a kormány azt a téves következtetést vonta le a valóban létező munkaerőhiányból, hogy a probléma a felsőoktatásba jutás lehetőségének csökkentésével, a diákok szakiskolákba terelésével orvosolható. Bírálta azt is, hogy csökkentik a szakgimnáziumokban a közismereti órák számát.
Az oktatási szakpolitikus értékelése szerint a 2017. január 1-jével létrejövő 58 tankerületi központtal az államosítás a közoktatásban minden szinten teljessé válik. Mint mondta, eredendően nem tekinti rossznak ezeket a decentralizált központokat, mert a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnál (Klik) csak jobb lehet, amely nemcsak pedagógiailag, hanem költségvetésileg is megbukott.
Szerinte a költségvetésben a közoktatásra található többletforrás egy része is a Klik által felhalmozott adósság kiegyenlítésére megy el. Úgy fogalmazott: "nem az elmúlt nyolc évről, nem az elmúlt 25 év hibáiról van szó, ezt a problémát az Orbán-kormány oktatáspolitikája okozta az országnak".
Hiller István úgy összegzett: az MSZP a kormány oktatáspolitikájának rendszerjellegű ellenfele. Az államosítás a kormány és nem a gyermekek érdekét szolgálja - hangsúlyozta. Kijelentette: szükségesnek tartják, hogy azok az önkormányzatok, amelyek akarják, lehessenek iskolafenntartók. Jelezte, nagyobb iskolavárosokra és budapesti kerületekre gondol. Hozzátette: az állami intézményfenntartásnak a kistelepüléseken van helye.
A politikus szorgalmazta, a gyermekek, főleg az alsó tagozatosok óraterhelésének csökkentését is. Elmondta azt is, helyesnek tartják a kilencévfolyamos iskola bevezetését, ha az az alapkészségek megerősítését szolgálja.
A volt oktatási miniszter eredményes tanévet kívánt a diákoknak, a pedagógusoknak és a közoktatásban dolgozóknak.