A CineFest szervezői okosan gondolkodnak: idén második éve, hogy a Jameson CineFestre olyan világsztárt hívnak díszvendégnek, akire a nemzetközi szakma feltétlenül odafigyel. Tavaly a filmes múltjával kiemelkedő Claudia Cardinale ébresztett figyelmet.
Idén a szerencsésnek ígérkező 13. alkalomra a pályája csúcsán álló, a nemzetközi filmvilág keresett művésze, Juliette Binoche emeli az esemény fényét. A 13. Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál nyitóestjén ő lesz a díszvendég, jelenlétében vetítik le a lengyel mester, a húsz éve halott Krzysztof Kieslowski híres filmtrilógiájának darabját, a Három szín: Kék című mesterművet.
Vághatunk mindjárt a közepébe: a CineFest egyik legrokonszenvesebb törekvése a kezdetektől, hogy a friss művek mellé a legértékesebb kulturális hagyományokat hozza napvilágra a film múltjából. Így emlékeztek meg a város híres szülöttjéről, az Oscar-díjas Pressburger Imréről, a hollywoodi stúdióalapító Zukor Adolfról és másokról. A fesztivál régi mozikat bemutató szekciója, a CineClassics idén is nagy dobással készül: a filmtörténeti jelentőségű Kieslowski-trilógia mindhárom részét – a Három szín: Kék, Fehér, Piros – a együtt mutatja be.
Ezeknek a filmeknek a többszörösen díjazott főszereplője a kivételesen rokonszenves világsztár, az Oscar-díjas Juliette Binoche. (Közbeszúrva: csodálatos az a hihetetlenül kedves és közvetlen egyszerűség, ami lényéből árad, szinte érintetlenül hagyva személyét a számtalan filmfőszerepben kivívott nagy nemzetközi sikerrel járó sztárság-állapottól.) Van a szekciónak egy másik nagy ünnepi pillanata: a 91 éves legendás rendezőnek, Makk Károlynak adják majd át az életműdíjat, s levetítik a Budapesti 12-be beválasztott Szerelem című remekművét, digitálisan felújítva.
A friss hangra való érzékenység meghatározza a miskolci fesztivál arculatát, programjaiban igyekszik a fiatal nemzedék legjobbjainak munkáiból válogatni. Ezt a vonást erősíti az egyik új, idén bemutatkozó szekciója is, a CineNewWave, azaz az filmes új hullám bevonása a versenybe, kizárólag magyar kiválasztottak első alkotását felsorakoztatva. Indulásra 17 kisjáték- és animációs film áll rajthoz az egymillió forintos fődíjért.
Valamennyien olyan fiatal alkotók, akik egyetemen vagy másutt tanulják a filmezés mesterségét. Ezek a teljesen új, első művek a felfedezés élményét kínálják a közönségnek, még akkor is, ha már van köztük pár ismert név is, akinek műve megjárta a Berlinalét, Cannes-t, jelölt a diák-Oscarra, illetve Magyar Filmdíjas.
A másik új szekció a szakmai igényesség mellé elsődleges vonzerőként a közönségszórakoztatást csatolja. Egy fesztivál soha nem lehet elég sznob, de ha realista, akkor a legnépszerűbb műfajokat is bevonja a programba. Ez a műfaj a frászt hozza a kedves nézőre, de a rajongótábora nem csekély. A Midnight Screenings a címben jelzett éjféli vetítéseken a filmtörténet leghíresebb horrorjai közül válogat, tehát ad a minőségre.
Elsőre mindjárt a műfaj klasszikus alapművét, Wes Craven Rémálom az Elm utcában első részét mutatják be. A pengekarmú Freddy tehát változatos formában, de digitálisan felújítva fogja Miskolcon gyilkolászni az áldozatait, mint tudjuk, kizárólag álmukban. Szerepel a programban Carpenter opusza is, a Halloween – a rémület éjszakája, McTiernan híres ijesztgetése, a Predator – Ragadozó, s újdonságként egy dél-koreai szuperprodukció a legfrissebb vérfagylaló felhozatalból, a Vonat Busonba – Zombi expressz.
A harmadik frissen induló szekció a Music Docs, amely bemutatja a nagyhírű remekművet, Thorsten Schütte dokumentumfilmjét Frank Zappáról. A program teret nyit Bereczki Csaba dokujának, a New York-i klezmerzenészekről szóló Soul Exodusnak is. Az újak mellett futnak a már bevált válogatások is, a kisjáték- és kísérleti filmek, a dokufilmek versenye a fő verseny, a játékfilmek vetélkedője mellett.
A Kitekintő/Open Eye elnevezésű versenyen kívüli szekció idén rendkívül izgalmakat ígér a címben jelzett nyitott szemmel összeállított válogatással. A Senki földje című filmért Oscar-díjas Danis Tanovic bosnyák rendező új munkája, a Bosznia-Hercegovina hivatalos Oscar-nevezését képviselő Halál Szarajevóban ugyan az első világháború kitörésének száz éves évfordulójára enged gondolni, de teljesen mai történet, mai konfliktusokkal. Számunkra kiváltképpen fontos darabja a szekciónak a Közeli találkozások Zsigmond Vilmossal című, idén Cannes-ban bemutatott dokufilm a nemrég elhunyt hírneves honfitársunkról.
A Kitekintő magyar premierje: a dráma-, és forgatókönyvíróként ismert Tasnádi István első filmrendezése: a Memo, melyben egy pszichiáter kapcsolata bontakozik ki egy betegével. Nagy dobásnak ígérkezik a friss filmeket felvonultató szekcióban matuzsálemnek számító THX 1138 című Orwell-adaptáció, George Lucas 1971-es rendezésében. A címszereplő Robert Duvall a történet szerint beleszeret LUH 3417-be, s a törvénysértőknek menekülniük kell.
Lucas filmje a játékfilmek versenyébe válogatott Azonosak című sci-fivel rokonítható, a szervezők ezért az előzményt is elhozták Miskolcra. Ez utóbbinak egyébként Kristen Stewart a főszereplője, aki ráadásul még egy ugyancsak amerikai versenyfilmben szerepel: a független filmes Kelly Reichardt Egyes nők című, a Sundace-on bemutatott filmjében játszik Laura Dern mellett.
A 18 játékfilmet felvonultató fő versenyszekcióban van pár nagyágyú. Mindjárt a magyar Hajdu Szabolcs rendezésében Karlovy Vary fődíjasa, az Ernelláék Farkaséknál, vagy az idei cannes-i nagydíjas opusz, a kanadai Xavier Dolan mellbevágóan intim filmje, az Ez csak a világ vége (benne Marion Cotillard, Vincent Cassel, Nathalie Baye), az Európai-filmdíj valószínű várományosa, az Oscarra nevezett Toni Erdman című mozi, a német Maren Ade nagy visszhangot keltett meglepetése, vagy a Viggo Mortensen főszereplésével készült Captain Fantastic. Lesz versenyfilm Bangladesből, Új-Zélandról, Braziliából, Dániából, és jó sok az Egyesült Államokból. Aki tehát idén nézni akar Miskolcon filmeket, az sok jót láthat.