Az UNHCR a szeptember 19-én kezdődő menekültügyi ENSZ-csúcsértekezlet elé időzítette a jelentését. „Amikor a nemzetközi közösség áttekinti a menekültválságot, szükség van arra, hogy ne csak a menekültek túlélésének módjait keressék meg, hanem azon túl, hosszabb távra is tekintsék át a problémákat – írta közleményében Filippo Grandi, az UNHCR főbiztosa.
A menekültügyi szervezet az UNESCO-val, a világszervezet oktatási és kulturális szervezetével is egyeztette adatait. Mindezekből kiderült, hogy a menekült gyerekek kevesebb, mint fele részesül általános iskolai oktatásban, a világátlag 90 százalék. A középiskolai lehetőségekben még inkább szűkölködnek, csak 22 százalékuk járhat középiskolába, s csupán egy százalékuk jut egyetemre. Az iskoláskorú menekültek száma az előző évtizedben mintegy három és félmillió volt, 2011-től azonban mintegy 600 ezerrel növekedett. Évente 12 ezerrel több osztályteremre és 20 ezerrel több tanárra lenne szükség, derült ki a jelentésből.