baleset;Gödöllő;kisrepülő;

2016-09-19 11:39:00

Repülő-tragédia - A pilótáknak nem volt idejük reagálni

Merka Géza pilótaoktató szerint a vasárnap Gödöllőnél összeütközött két gép vezetőjének lehet, hogy nem volt már ideje reagálni, mert túl gyorsan haladtak ehhez.Befejeződött a roncsok felkutatása a Gödöllő és Isaszeg közötti fás, bokros területen, ahová vasárnap reggel két kisrepülő az ütközést követően lezuhant. A gépek roncsait hétfőn zárt trélerre pakolták, és további vizsgálatra egy hangárba vitték.

A szakértő azt mondta, a két gép egymással szemben haladt, az egyik fel- a másik leszállást hajtott végre, egyikük nappal szemben. A gépek sebessége 200 kilométer volt óránként, ezért nem lehetett idejük reagálni.

Merka Géza úgy vélte, bár légiforgalmi irányítás nincs, de tájékoztató szolgálat van a kisgépes forgalomban, de a két repülőgép valószínűleg másik frekvencián volt.

Fotókat itt nézhet meg a balesetről.

Zárva marad az arborétum

Beluzsárné Belicza Andrea tájékoztatása szerint a rendőrség befejezte a helyszínelést a gödöllői arborétumban, de a létesítmény egy ideig, a helyreállítási munkák végéig még zárva marad. 

Elszállították a roncsokat

Hozzátette: a rendőrség lefolytatta a helyszíni - és a halottszemlét, ezután kerülhetett sor a roncsok elszállítására és további szakértői vizsgálatra. Hogy pontosan hová viszik a roncsokat, arról a szóvivő nem akart nyilatkozni, mert mint mondta, a vizsgálatot folytató kirendelt szakértők háborítatlanul szeretnének dolgozni.

A szóvivő azt mondta: a rendőrségi munka orvos szakértők, illetve műszaki szakértők kirendelésével és tanúk meghallgatásával folytatódik.

Szemtanúkat keresnek

A rendőrség meghallgatja a légi baleset idején a közelben tartózkodó tanúkat, illetve várják azoknak a jelentkezését, akik a tragédiáról érdemleges információkkal rendelkeznek, esetleg fénykép- vagy videófelvételt készítettek a történtekről. Jelentkezni személyesen a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályán (1133. Budapest, Pozsonyi út 56.) lehet, a telefonhívásokat a PMRFK tevékenység-irányítási központjának 06-1-236-28-83-as telefonszámán, illetve a "Telefontanú" zöld számán (06-80-555-111 ) és a 107-es, 112-es központi segélyhívókon fogadják.

A baleset okáról csak a várhatóan hónapokig tartó vizsgálatok befejezése után lehet nyilatkozni. A repülőbaleset négy áldozatának kilétéről a rendőrség kegyeleti okokból nem ad tájékoztatást - tette hozzá.

Vasárnap reggel két kisrepülőgép ütközött össze és zuhant le Gödöllő és Isaszeg között: egy Cessna 182-es, amely ejtőernyősök ugratásából tért vissza éppen a gödöllői reptérre, és egy sétarepülésre induló Piper-28-as. Ez utóbbi roncsait a csatárláncban dolgozó rendőrök és tűzoltók viszonylag hamar megtalálták a gödöllői arborétum területén, az úttól 50-100 méterre.

A roncsban három ember, köztük egy gyerek holtteste volt, mindannyian szörnyethaltak. A Cessna maradványait több mint egyórás helikopteres keresés után fedezték fel, ebben a gépben csak a pilóta ült, aki szintén életét vesztette (a gépből négy ejtőernyős korábban rendben kiugrott és földet ért).

A légi baleset körülményeit több szerv is vizsgálja.

Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) kommunikációs vezetője a baleset bekövetkeztéről vasárnap annyit mondott, hogy a Cessna már visszatérőben volt feladatáról, amikor a HungaroControl légiforgalmi szolgálat körülbelül 600 méter magasságon elveszítette vele a kapcsolatot, majd értesítették a légi kutató-mentő szolgálatot.

Az első információk szerint a Cessna normál tempóban süllyedt, amikor bekövetkezett a baleset. Az ütközés következtében mindkét repülőgép súlyosan roncsolódott, a fedélzetükön tartózkodó négy ember - a Cessna pilótája, a Piper pilótája és két utasa - életét vesztette.

A helyszíni szemle tapasztalatai szerint a kisgépek nagy sebességgel, gyakorlatilag függőlegesen, pörögve értek földet, és mindkét repülőgép bal szárnyából még a levegőben letörött egy nagy darab. A szemle megállapításai arra engednek következtetni, hogy a repülőgépek a levegőben, szemből ütköztek, miközben a Cessna leszálláshoz készült, a Piper pedig a felszállást követően emelkedőben volt.