A Budapesti Békéltető Testület közleménye szerint az EB által szervezett felmérés eredményét az úgynevezett Fogyasztói Piacok Eredménytáblája tükrözi, amit az Európai Unió (EU) minden évben nyilvánosságra hoz. A felmérésben a fogyasztók a különböző termékek és szolgáltatások piacát 5 szempont alapján pontozták egy egytől tízig terjedő skálán. A megkérdezettek értékelték az egyes ajánlatok összehasonlíthatóságát, a vállalkozásokba vetett bizalmat, a rendelkezésre álló választékot, hogy az adott termék vagy szolgáltatás mennyire felel meg a fogyasztói elvárásoknak, illetve, hogy az adott piacon mekkora kárt szenvednek el a vásárlók.
Kiemelték: Magyarországon a válaszadók problémásnak találták a szolgáltatások közül egyebek mellett a bankszámlákat, az élet- és lakásbiztosításokat, az ingatlanpiaci szolgáltatásokat, valamint a befektetési termékeket és a kölcsönök-hitelek piacát is. A megkérdezettek ugyanakkor elégedettek voltak a légi személyszállítási, a postai, valamint a kulturális és egyéb, szabadidős programokat nyújtó szolgáltatásokkal.
Az EU egészét tekintve a szolgáltatások közül a nyaralásokkal (hotelek piaci teljesítménye), a kulturális és szórakoztatási szolgáltatásokkal (színház, mozi, múzeum), valamint a sportszolgáltatásokkal (edzőtermek) voltak a legnagyobb mértékben megelégedve a válaszadók.
Hozzátették: az eredmények azt mutatják, hogy a fogyasztók azért ezeken a területeken szavaznak bizalmat leginkább a szolgáltatóknak és a kereskedőknek, mert a statisztikák szerint csupán kis hátrányuk származik az esetlegesen felmerülő problémákból, az ajánlatokat könnyen összehasonlíthatónak találják, és az egyes szolgáltatások megfelelnek a fogyasztói elvárásoknak.
Az EU-ban a legrosszabbul teljesítő szolgáltatások az ingatlan-, a jelzálog- és befektetési termékek és az értékpapírok, a legrosszabbul teljesítő áruk a használt autók, a húskészítmények és az üzemanyagok. Arról is beszámoltak, hogy a távközlés területén a mobiltelefon-szolgáltatásoknál a legmagasabb a problémák aránya, a fogyasztók gyakran kerülnek összetűzésbe a szolgáltatókkal.
Az Európai Bizottság arra is rámutatott, hogy a fogyasztóknak Európa-szerte az alternatív vitarendezési fórumok, Magyarországon a békéltető testületek segítenek a vállalkozással fennálló vita rendezésében. A békéltető testületek révén elkerülhetik a felek a hosszas pereskedést és a drága költségeket - olvasható a Budapesti Békéltető Testület közleményében.