Korábban az alábbi kérdéseket tettük fel Budapest2024 Zrt.-nek:
-
Bár mindig csúszik, valamikor elkezdődik a hármas metró teljes felújítása, amelynek végén a húszból két állomás lesz akadálymentes. Nem gondolja úgy a Budapest2024 Zrt., hogy ennek rendkívül rossz üzenetértéke van a paralimpiai pályázat szempontjából, különösen annak ismeretében, hogy 2008-ban Pekingben és 2012-ben Londonban is az összes metróállomást akadálymentesítették, ez tehát alapelvárásnak tekinthető a pályázókkal szemben?
-
Lobbiztak-e, lobbiznak-e azért, hogy az összes metróállomás akadálymentes legyen Budapesten is?
-
A tervek szerint hány akadálymentes szoba várja majd a paralimpiára érkező kerekesszékes vendégeket?
-
Jól tudjuk-e, hogy jelenleg összesen 80-100 kerekesszékes vendéget lehet teljesen akadálymentesített szobákban elhelyezni Budapesten?
Az elmúlt két hétben kétszer egyeztettünk a Budapest2024 Zrt.-vel a válaszok időpontjáról, a második ígéret tegnap dél volt, kevéssel később az alábbi visszajelzés érkezett:
„A Budapest 2024 Zrt. 50 százalékban a MOB, 50 százalékban pedig a Főváros tulajdonában van, ezért nyilvánvaló, hogy szoros az együttműködés a Fővárosi Önkormányzattal, a cég döntéseiről a Fővárosi Közgyűlés is szavaz. A 2024-es budapesti olimpiai és paralimpiai pályázat későbbi beruházásai és fejlesztései igazodnak a főváros hosszútávú terveihez. Sok olyan beruházást, fejlesztést tartalmaz a 2024-es budapesti olimpiai és paralimpiai pályázat, amelyek egy esetleges sikertelen pályázat esetén is megvalósulnak, hiszen ezek már országos vagy fővárosi fejlesztési tervekben vagy jogszabályban rögzítettek.
A hármas metró vonalán jelenleg a 20 állomásból 2 akadálymentes. A felújítás után a tervek szerint 13 állomás, tehát az állomások 65 százaléka válik akadálymentessé. A hármas metró felújítására jelenleg egy meghatározott támogatási összeg áll rendelkezésre, melyből a teljes körű felújítás mellett 11 állomás akadálymentesítésére van lehetőség. Együttműködve az erre illetékes döntéshozókkal arra törekszünk, hogy 2024-ig minél több állomás akadálymentesítése valósuljon meg. Más, korábban olimpiát és paralimpiát rendezett városokban sem akadálymentes az összes metróállomás. Londonban például csaknem 20 állomás akadálymentesítése nem történt meg, csak mozgólépcső van a felszín és a peron között.
Célunk, hogy az idelátogató paralimpikonok és fogyatékkal élő vendégek maximálisan elégedettek legyenek. Az akadálymentesítés fő szempont a helyszínek, a közlekedési eszközök, a megállók, az állomások és a szállodák tekintetében egyaránt. Az akadálymentesítést szolgáló fejlesztések előnyeit nemcsak a fogyatékkal élők, hanem a babakocsival közlekedők is élvezhetik majd. A 2024-es olimpiai és paralimpiával kapcsolatos előszerződési folyamat még tart a szállodákkal. Eddig csaknem 450 akadálymentesített szoba van az aláírt partnerek hoteleiben. Ez a szám várhatóan egyre több lesz az előszerződési folyamat előrehaladtával és azzal, hogy a szállodákban egyre több akadálymentesített szobát alakítanak ki.
Megítélésünk szerint, már a budapesti paralimpia lehetősége és az erről szóló hírek, beszélgetések, fórumok megváltoztatják sokakban a fogyatékkal élők világáról alkotott képet, közelebb kerülnek hozzájuk, megértőbbek lesznek a nehézségeikkel kapcsolatban, segítenek az esetleges mentális akadályok leküzdésében. Amennyiben pedig valóban hazánk rendezheti meg a 2024-es olimpiát és paralimpiát, Magyarország történetének talán legnagyobb áttörését eredményezhetné ezen a területen.”
A koncepció szimpatikus, igazán jó természetesen akkor lenne, ha minden állomást sikerülne akadálymentesíteni – függetlenül attól, hogy mi volt Londonban -, és nemcsak a paralimpia miatt.