Kúria;TV2;M4;politikai reklám;állami sportcsatorna;

- A Kúria elmeszelte az M4-et és a TV2-t

A Kúria szerint nem társadalmi célú hirdetés, hanem politikai reklám volt az az M4 csatornán elhangzott hirdetés, amelyben többen a vasárnapi népszavazáson való részvételükről vallanak. A TV2-n szeptember 27-én sugárzott hasonló reklámról szintén megállapították, hogy a hirdetés politikai reklámnak minősült.

A döntés előzménye, hogy egy magánszemély fordult kifogással a Nemzeti Választási Bizottsághoz (NVB), és az M4 csatornán szeptember 28-án elhangzott "Szeretem Magyarországot és szavazok október 2-án" reklámot sérelmezte, amiben többen az október 2-ai népszavazáson való részvételükről vallanak. A kifogástevő szerint a reklám a kormány kampánytevékenységének része, és úgy vélte, annak megjelentetésével a kormánynak több népszavazási kampányidőt biztosít a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. az M4 csatornán, mint amennyi a jogszabályok szerint járna. 

Az NVB október 2-ai ülésén a kifogást elutasította, arra hivatkozva, hogy a kifogásolt műsorszámban elhangzó szöveg közvetetten a népszavazáson való részvételre biztatásként értékelhető, de nem a választói akarat befolyásolására irányul. A bizottság szerint a kifogásolt műsorszám nem a kormány álláspontját népszerűsíti, és nem hordoz politikai tartalmat, vagyis a műsorszám közérdekű üzenetként értékelhető.

Az NVB határozata ellen bírósági felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be, amelyet a Kúria hétfőn bírált el. Ebben a bíróság megállapította: a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. az M4 Sport nevű médiaszolgáltatásában szeptember 28-án 20.40 perckor közlésre került "Szeretem Magyarországot és szavazok október 2-án" jelmondatú, valamint a "Szavazzon október 2-án!" jelmondatú műsorszám közlésével megsértette a választási eljárásnak a politikai reklám közzétételéről szóló rendelkezését. A bíróság kötelezte a szolgáltatót, hogy a végzés rendelkező részét a határozat közlésétől számított három napon belül a jogsértő közlésekkel azonos napszakban és ahhoz hasonló módon tegye közzé.

Döntésének indoklásában a Kúria emlékeztetett arra, hogy a műsorszám önmagában társadalmi célú reklámnak minősül, ha abban nem jelenik meg a szervező népszerűsítésének, vagy a szervező támogatásának ösztönzésére irányuló cél. Azonban - olvasható a Kúria végzésében - a bíróságnak hivatalos tudomása van arról, hogy a kampánynak nem csak a népszavazásra feltett kérdés mikénti megválaszolása, hanem a részvétel vagy a távolmaradás is részét képezte.

Megállapítható volt, hogy a népszavazási kampányban a politikai diskurzus részét képezte a részvételre és a népszavazástól való távolmaradásra ösztönző kampánytartalom. Ebben a kontextusban - hangsúlyozandó, hogy kampányidőszakban - a kormány megbízásából készült, a részvételre ösztönző reklám nem függetleníthető a népszavazás szervezőjének céljától. Ezáltal a közlésben megjelent a kormány támogatására való ösztönzés, ami azonban a politikai reklám ismérve - indokolta döntését a bíróság. Hozzátették: a műsorszám önmagában vett közérdekű célját a népszavazási kampány tartalma és iránya felülírta, ezért állapították meg a jogsértést.  A Kúria végzése jogerős.

A Kúria hétfőn egy másik hasonló ügyben is döntött, abban a TV2-n szeptember 27-én sugárzott hasonló reklámról állapították meg hasonló okok miatt, hogy a hirdetés politikai reklámnak minősült.

A Népszabadság szerkesztősége ma ismét próbálkozott bejutni a Bécsi úti székházba, miután vasárnap Murányi András főszerkesztő nem tudott megegyezni a Mediaworks vezetőségével. Az újságírók Facebook-oldalukon azt is bejelentették, hogy a kiadó betegségre hivatkozva lemondta a mára tervezett tárgyalásokat. A szerkesztőség délután 3 óra óta próbál bejutni az épületbe, de a munkatársakat nem engedték be, csak a főszerkesztőt, hogy hivatalosan tárgyalhasson a kiadóval, ahol megegyeztek arról, hogy a dolgozók a napokban elvihetik személyes holmijukat a székházból. Korábban egy civil a hátsó ajtón bejutott az épületbe, de rázárták az ajtót, így "személyi szabadság megsértése" miatt rendőrt hívtak.