Az autós ágazatban a feketegazdaság aránya ma összességében elérte az 55 százalékot. A használt autó kereskedelemben, autóbontásban, vagy alkatrész kereskedelemben, ez az arány 70-80 százalék. A teljes ágazat évi becsült forgalma 3300-3500 milliárd forint. A feketepiac 1200 milliárd forintos veszteséget okoz a legális szereplőknek.
Az illegális kereskedelmet legalább 20-25 százalékra kellene vissza szorítani 2-3 éven belül - hangsúlyozta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke szerdai sajtótájékoztatóján. Kérdésre válaszolva megjegyezte, az online pénztárgépek a legális szektorban jelennek meg az ottani anomáliákat csökkentve, de tovább növelve az illegális szereplők versenyelőnyét.
Megoldást jelenthetne az autójavító ágazat tevékenységi körökre bontott kötelező regisztráció alapján létrejövő közhiteles, naprakész online adatbázisának létrehozása, QR-kód alapján, amelyek okostelefonokkal is lehívhatók. A közlekedési hatóság adatbázisa pontatlan és elavult. Az abban szereplő mintegy 13 ezer szerviz közül a céginformációs Opten Kft. adatbázisa csupán 9500 valóban működő céget sorol fel.
-
A zavarosban halászó illegális kereskedők fiktív nevekre vásárolnak alkatrészt. Ha csak adószámmal lehet alkatrészt vásárolni, gyorsan kiderülhetne, legális vállalkozóhoz jut-e az áru.
-
Sokan úgy szabadulnak meg idős járgányuktól, hogy "lezsírozzák" az illegális bontóval az üzletet, majd bejelentik a rendőrségen, hogy ellopták az autójukat, amit órák alatt alkatrészeire szednek szét.
-
Más megoldás is létezik: fiktív adásvételi szerződéssel egy külföldi személynek, vagy egy hajléktalannak adják el a kocsijukat. Van olyan hajléktalan, akinek ötszáznál több autó van a nevén.
-
Rengeteg magánimportból származó használt autót nem is helyeznek forgalomba, hanem alkatrészként értékesítenek.
Nagyjából 25 ezer vállalkozás működik az autós ágazatban, több mint 120 ezer dolgozót foglalkoztatva. Egy legális javítóműhelyre átlagosan 3 illegális szerviz jut - jegyezte meg Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete elnöke. Alkatrészeik ellenőrzés nélkül kerülnek a forgalomba, ami hatalmas veszélyeket rejt. A közúti baleseteknél senki nem vizsgálja, hogy milyen szerepet játszhatott például egy illegálisan bontott autóból kiszerelt és értékesített alkatrész.
A másik problémának a környezetvédelmet nevezte, mert a szétbontott roncsokból kikerülő veszélyes anyagokat a természetbe vagy a csatornarendszerbe ürítik. A feketén dolgozó bontók behozhatatlan árelőnye miatt a legálisan működőket kiszorítják a piacról, a korábbi 140 autóbontó vállalkozás helyett mára alig negyven működik.
A Népszava kérdésére a szakemberek elmondták, a feketepiac korlátozását segíthetné, ha a hatóságok nagyobb figyelmet szentelnének az internetes autó, illetve alkatrész kereskedelemre. Az alkatrészeket a beérkezéstől nyomon kellene követni. Ugyancsak ellenőrizni lehetne az online használt autó értékesítést.