Kolumbia;légiszerencsétlenség;pilótahiba;Chapecoense;

2016-12-02 06:36:00

Lezuhant gép - Kifogyott az üzemanyag

A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mivel attól tarthatott, hogy emiatt bajba kerül ő és légitársasága is.

Alig néhány percre volt végcéljától a bolíviai LAMIA légitársaság 2933-as járata, amikor a kolumbiai Medellín város közelében a hegyekben katasztrófát szenvedett. A kolumbiai légügyi hatóság vizsgálja a légiszerencsétlenség okait, de egyre valószínűbbnek tartják, hogy kifogyott az üzemanyag, s ezért nem érték el a medellíni repülőteret.

Kiszivárogtatták a repülő fekete dobozán fennmaradt hangfelvételt, amelyből kiderült, hogy a pilóta, Miguel Quiroga először prioritást kért a leszállásánál, elektromos és üzemanyag-problémára hivatkozva, majd harminc másodperccel később, már nagyon idegesen, a leszállópálya koordinátáit kérdezte. A repülő azonban addigra eltűnt a radarképernyőről, a légiirányító vakon próbálta a repülőtér felé navigálni a gépet, balkanyart sürgetett. A repülő 2700 méter magasságban lehetett, amikor a hegyoldalnak csapódott, mindössze nyolc kilométerre a repülőtértől. A vizsgálat vezetői nem erősítették meg, hogy hiteles a közzétett hangfelvétel.

Az LMI 2933-as járat fedélzetén az első jelentésekben említettnél kevesebben, 81 helyett 77-en utaztak, közülük hatan élték túl a katasztrófát. Mivel a zuhanás után a gép nem gyulladt ki, szakértők már akkor arra gyanakodtak, hogy kifogyhatott a kerozin a tankból. Egy amerikai szakértő, Ronald Carr azt nyilatkozta, kis légitársaságoknál gyakran előfordul, hogy takarékosságból csak a minimálisan szükséges üzemanyaggal indulnak útnak.

A vizsgálatban a bolíviai légügyi hatóság, brazil és brit szakértők is bekapcsolódtak, az utasok többsége brazíliai volt, maga a repülő, egy Avro RJ85-ös ugyanakkor brit gyártmány. Freddy Bonilla, a kolumbiai légügyi hatóság egyik illetékese megerősítette, hogy a becsapódás pillanatában valószínűleg nem volt üzemanyag a gépen. Bonilla szerint a nemzetközi légügyi szabályozás megköveteli, hogy egy-egy útra legalább 30 percre elegendő biztonsági tartalékot is kell tankolni, ezt azonban a légitársaságok nem mindig tartják be. A Medellínbe tartó gépnek például annyi kerozinnal kellett volna elindulnia, hogy – ha az időjárási körülmények a célállomáson nem megfelelőek – a kolumbiai főváros, Bogota repülőterét is el tudják érni. A charterjárat a bolíviai Santa Cruz repülőteréről szállt fel.

A helyi idő szerint hétfőn, éjfél előtt balesetet szenvedett négymotoros gép roncsai a hegyekben vannak, kolumbiai törvényszéki orvosszakértők nagy erőkkel dolgoznak a tetemek azonosításán. Az áldozatok hozzátartozói időközben megérkeztek a kolumbiai Medellínbe. Brazíliában gyászolják a Chapecoense futballcsapat 19 elveszített játékosát, a csapattal utazott 20 újságíró közül egy élte túl a katasztrófát, kórházban küzdenek az életéért.