szerviz;használt autók;szakemberhiány;online kassza;új gépkocsi;

2017-01-04 06:22:00

Jönnek az öreg autók

A szakemberhiány mellett óriási gond az autószerviz szolgáltatási ágazatban az illegális műhelyek túlsúlya. Tavaly a vártnál is több új gépkocsit értékesítettek a márkakereskedők és idén folytatódhat ez a tendencia.

Felemás évet zárt tavaly a hazai gépjárműpiac és várhatóan nem lesz ez másként idén sem. A közvélemény már rengeteg híradásból értesülhetett arról, milyen nagy a munkaerőhiány a kereskedelemben, az építőiparban, az informatikában, vagy a szolgáltatóknál. Arról viszont szinte semmit sem hallani, hogy például a nagy haszonjárművek piaca részben már azért stagnál, mert nincs elegendő jól képzett sofőr. Ebben az évben a 3,5 tonna fölötti kategóriából a tavalyihoz hasonlóan nagyjából 5500 tehergépjármű, kamion eladását tervezik a kereskedők. A kamionos szakma már sokat veszített vonzerejéből, a legjobbak pedig már most is külföldön dolgoznak.

Ugyancsak bajban vannak a legális autószervizek is. Látszólag előnyös tendencia a számukra, hogy 2016-ban több mint 142 ezer használatautót hoztak be az országba külföldről. Ezek kétharmada 12-13 éves. Elvileg a nagyobb karbantartási igény lendületet adhat szervizszolgáltatásoknak, ami rá is fér, mert a korábbi években sok legális műhely húzta le végleg a rolót. Ennél is nagyobb gond, hogy a szervizágazatban az illegális műhelyek aránya több mint 50 százalék. Kérdés az, hogy a januártól az autószervizek számára kötelezővé tett online kasszák tisztulást hoznak-e ezen a piacon, ami persze sufniműhelyek nagymértékű áremelését is előrevetíti.

A szakemberek becslése szerint a tavalyi autó import 40 százaléka új gépkocsi, 60 százalék pedig használt autó volt. A jogszabályok ráadásul a teljesítmény alapján róják ki a regisztrációs díjat, s ez pedig a környezetet kevésbé terhelő új autókat jobban sújtja, mint a régi, jóval nagyobb károsanyag-kibocsátású használt gépkocsikat.

A kép azonban nem ilyen egyszerű. A behozott autók átlagéletkora meghaladja a 11 évet, miközben az Unióban a gépkocsik átlagéletkora 9,7 év. Magyarországnál csak Lengyelországban és Görögországban egészségtelenebb a gépkocsiállomány összetétele.

Az importált autók jelentős részének ismeretlen az előélete, az uniós országokból behozott járművek esetében jogszabály sem írja elő az eredetiségvizsgálatot, nem tudni karambolozott-e, fizettek utána bármilyen közterhet. A vevő nem is nézhet utána, mert csak az eladó tulajdonos kaphat információkat. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ezért azt javasolja, hogy a vevő az eladóval együtt menjen el egy márkaszervizben, ahol jó eséllyel fontos információkat tudhatnak meg.

Lehet, hogy sorba kell állniuk, mert egyre nagyobb a szakemberhiány az autószervizekben is. A nyelvet beszélő jól képzett szerelők közül sokan elhagyták már az országot. Utánpótlás alig. A szervizekben lassan már munkafelvevő sem lesz és a szalonokban az autóértékesítőkből is egyre kevesebb van. Az egyesület felmérése szerint az autószerelő tanulóknak csak töredéke válaszolta azt, hogy a szakmájában akar elhelyezkedni. Valaha, 30-40 éve csak protekcióval lehetett bejutni autószerelő ipari tanulónak.

Jó hír az autópiac szereplőinek, hogy tavaly sikerült végre elérni a 2000-es év szintjét és a kereskedők 96 555 új személygépkocsit értékesítettek. Idén az előrejelzések szerint 102 ezerre bővülhet az újautó-piac - említette Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. Némileg emelkedett a magánvásárlók aránya, de az eladott új autók mintegy 70 százalékát céges ügyfelek veszik meg. Igaz, köztük sok az olyan mikrovállalkozás, amelyek az áfa visszaigénylés lehetősége miatt vásárolnak cégnévre gépkocsit. A gépkocsi vásárlásoknál eltűnt a hitel és helyét a lízing, a tartós bérlet vette át. Kedvező lépésnek nevezte a kormány intézkedését, hogy legföljebb 1,5 millió forinttal támogatja az elektromos autók vásárlását. Az már kevéssé biztató, hogy a kormány azt fontolgatja, megszünteti a zöld rendszámokkal forgalomba helyezett gépkocsik adókedvezményét. A termékdíj átalány bevezetése pedig egyszerűsítette az adminisztrációt.

A kormány és az autós érdekvédelmi-, szakmai szervezetek között 2017-ben egyeztetések kezdődnek az autósok terheinek további csökkentése érdekében, mert a régióban Magyarországon a legmagasabb a gépkocsik forgalomba helyezési és üzemeltetési költsége.