4-es metró;Fővárosi Közgyűlés;OLAF-jelentés;

- 4-es metró - Tarlósék indítványozzák az OLAF-jelentés beszerzését

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) a 4-es metró beruházásáról szóló jelentésnek beszerzését indítványozzák a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésben kormánypárti fővárosi képviselők, akik szerint szükség lehet az Alstom-bizottság már befejezett vizsgálatának folytatására. 

Wintermantel Zsolt (Fidesz-KDNP) Újpest polgármestere és Kocsis Máté (Fidesz-KDNP) önkormányzati és rendészeti tanácsnok, VIII. kerületi polgármester a budapest.hu oldalon csütörtökön közzétett előterjesztésben azt javasolják: a Fővárosi Közgyűlés kérje fel Tarlós István főpolgármestert és az Alstom metrókocsik beszerzését vizsgáló ideiglenes bizottság elnökét, Borbély Lénárdot, hogy kíséreljék meg a 4-es metróépítésre vonatkozó OLAF-jelentés beszerzését, és ennek kapcsán vizsgálják meg, hogy indokolt-e a bizottság munkájának folytatása.

Mint írták, a bizottságnak az eljárása során nem volt lehetősége vizsgálni az OLAF-jelentést, de annak "kulcsfontosságára tekintettel" felvetődik a bizottsági vizsgálat folytatásának szükségessége.

A Fővárosi Közgyűlés 2006. május 12-ei rendkívüli ülésén döntött arról, hogy az Alstom metrókocsik beszerzése ügyében felmerült korrupciós vádak kivizsgálására ideiglenes vizsgálóbizottságot hoz létre. Az akkori előterjesztésben utaltak arra: az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy összesen 2,3 millió eurós kenőpénzt adtak vagy beleegyeztek abba, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek. Mindezt azért, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlása érdekében.

Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP) csepeli polgármester a bizottsági jelentés elkészülte után, január 9-én sajtótájékoztatón közölte, hogy a testület aggályosnak és jogszerűtlennek tartja az Alstom metrókocsik 2006-os beszerzésének egyes eljárásait. A vizsgálatok alapján úgy tűnik, mintha a közbeszerzési eljárásnak "nehezen lehetett volna" más nyertese, mint az Alstom - közölte akkor.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára hétfőn budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében az OLAF, és az Európai Bizottság 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot.

Akkor közölte azt is, hogy az OLAF által feltárt szabálytalanságok közé tartozik az Alstom-metrókocsik beszerzése , amely kiterjed a 2-es metróvonalra is. Ha Brüsszel a későbbiekben úgy dönt, hogy korrekciót alkalmaz Magyarországgal szemben, akkor valószínűsíthető, hogy további tízmilliárdos tételekkel emelkedik az okozott kár - fűzte hozzá akkor Csepreghy Nándor.

Egyéni árajánlat alapján 60-80 ezer forintért bérelhető a felcsúti kisvasút 20 fős VIP-vagonja. A 444 szerint mindez egy körre szól a több százmilliós uniós támogatásokból épült falusi vonalon, amely egyébként a téli időszakban csak hétvégente közlekedik "hivatalosan".